۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
حذف گوشت قرمز از سفره مردم در کهگیلویه و بویراحمد| قصابها به دنبال افزایش بیشتر قیمتها
گزارش بازار؛

حذف گوشت قرمز از سفره مردم در کهگیلویه و بویراحمد| قصابها به دنبال افزایش بیشتر قیمتها

یاسوج- قصابها مصوبات قیمت گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد را نادیده گرفته و برای افزایش دوباره قیمت اعتصاب کرده اند؛ این در حالیست که این کالای اساسی به دلیل قیمت بسیار بالا از سفره مردم حذف شده است.

بازار؛ صدیقه امیدی: کهگیلویه و بویراحمد استانی است که همچنان از محرومیت رنج می برد اما در این میان در زمینه تورم در صدر لیست قرار دارد و بسیاری از اقلام غذایی به دلیل قیمت و تورم بالا از سفره مردم حذف شده است.

کهگیلویه و بویراحمد استانی است با عشایر کوچرو و عمده تولید گوشت در این استان برعهده عشایر است و میزان تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری این استان به ۱۳ هزار تن افزایش یافته اما این افزایش تولید در کاهش قیمت تاثیری نداشته و همچنان قیمت در این استان کم برخوردار و پرتورم و محروم در حال افزایش است تا در برخی خانوارها مصرف گوشت حتی به سالی یک بار نیز نرسد.

مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد: میزان تولید گوشت قرمز در این استان ۱۰ درصد افزایش یافته است

مدیر کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: میزان تولید گوشت قرمز در این استان ۱۰ درصد افزایش یافته است.

حذف گوشت قرمز از سفره مردم در کهگیلویه و بویراحمد| قصابها به دنبال افزایش بیشتر قیمتها

فضل الله آذرفر افزود: در زمان حاضر ۶۰ در صد از گوشت استان در مناطق عشایری تولید می شود و با برنامه ریزیهایی که انجام شده و حمایتهای دولت، تولید گوشت عشایر استان به ۱۳ هزار تن در سال افزایش می یابد.

وی بیان داشت: این میزان تولید، بازار داخلی استان را تامین کرده و بازار دیگر استانها را نیز پوشش خواهد داد.

با این حال، مردم همواره با افزایش قیمت گوشت در کهگیلویه و بویراحمد دست و پنجه نرم می کنند و قصایان نیز در این میان بر طبل گرانی می کوبند.

بسیاری از قصابان استان کهگیلویه و بویراحمد از هفته گذشته و همزمان با نرخ گذاری مصوب گوشت، با هدف فشار برای شکستن قیمت‌های مصوب دست از کار کشیدند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اگر واحد صنفی از نرخ مصوب تخطی کند، علاوه بر پلمب واحد صنفی، جریمه ۱۰ برابری نیز در انتظار تخطی کنندگان است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد: تصویب قیمتها با بررسی و ارزیابی انجام شده و این میزان حداکثر قیمت گوشت قرمز از انواع مختلف است

حمزه لقمانی افزود: تصویب قیمتها با بررسی و ارزیابی انجام شده و این میزان حداکثر قیمت گوشت قرمز از انواع مختلف است.

حذف گوشت قرمز از سفره مردم در کهگیلویه و بویراحمد| قصابها به دنبال افزایش بیشتر قیمتها

وی تصریح کرد: قیمت گوشت «کهره» ۴۱۰ هزار تومان، قیمت گوشت گوسفند «میش» هر کیلوگرم ۳۵۰ هزار تومان، قیمت گوشت بره و گوساله ۴۳۵ هزار تومان، قیمت گوشت بز ۳۴۰ هزار تومان و قیمت کله پاچه پاک شده آماده طبخ نیز ۳۳۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

با آنکه نرخ های اعلام شده هنوز هم برای بسیاری از خانوارها به معنی عدم دسترسی به این ماده غذایی حتی برای یکبار در سال است، اما هنوز هم قصابان بر این قیمتها اعتراض دارند.

گوشت که یک کالای اساسی و پرمصرف بوده و نقش مهمی در تغذیه و سلامتی مردم دارد، کالایی استراتژیک است که با افزایش قیمت آن، قدرت خرید مردم و میزان تقاضا برای خرید در کهگیلویه و بویراحمد بسیار کاهش یافته است.

یک سوم جمعیت کهگیلویه و بویراحمد تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند

براساس آماری که منتشر شده، کهگیلویه و بویراحمد جزو چهار استانی است که عوارض ناشی از کم وزنی، لاغری و کوتاهی قد کودکان در آن به علت سوء تغذیه شایع است.

حذف گوشت قرمز از سفره مردم در کهگیلویه و بویراحمد| قصابها به دنبال افزایش بیشتر قیمتها

استان محروم کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت حدود ۷۳۰ هزار نفر در جنوب غربی ایران بوده و حدود یک سوم جمعیت آن تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند و حال آنکه این استان در برخی ماهها در صدر تورم قرار دارد و این افراد کم درآمد در جامعه هستند که با افزایش قیمتها بار سنگینی بر گرده آنها تحمیل می شود.

به گفته متخصصین تغذیه، گوشت قرمز بهترین منبع پروتئین و آهن و ویتامین ب ۱۲ است که کمبود آن بر روی رشد قدی و مغزی تاثیر گذار است و وقتی که مصرف گوشت قرمز به نصف کاهش پیدا کند، این اقشار پایین جامعه هستند که دچار مشکل می شوند.

کودکان و نوجوانان، زنان باردار و شیرده، افرادی هستند که در معرض آسیب قرار می گیرند و جای تردیدی نیست که شاهد طیف گسترده ای از افرادی باشیم که دچار سوتغذیه می شوند.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: قیمتهای تصویب شده به گونه ای بوده که تعادل برای مصرف‌ کننده و تولیدکننده و بازاریان این صنف فراهم باشد.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد: قیمت گوشت قرمز در شورا، قیمت‌گذاری و تعیین شده است

علی معتمدی‌پور افزود: با حضور نمایندگان بخش دولتی و خصوصی، قیمت گوشت قرمز در شورا، قیمت‌گذاری و تعیین شد.

وی بیان داشت: جهاد کشاورزی از همه ظرفیت‌های قانونی برای تأمین منافع مردم، تولید کنندگان و صنف قصابان استفاده خواهد کرد.

حذف گوشت قرمز از سفره مردم در کهگیلویه و بویراحمد| قصابها به دنبال افزایش بیشتر قیمتها

معتمدی پور با بیان اینکه سفره مردم و قدرت خرید مردم هم مهم است، گفت: در صورت عدم فعالیت قصابان در شهر یاسوج، گوشت مورد نیاز مردم، از طریق مباشران امین تأمین و توزیع شود.

افزایش بی رویه قیمت گوشت قرمز در استانی که خود تولید کننده گوشت قرمز بوده و تورمی بالا دارد و بسیاری از مردم از تامین مایحتاج خود عاجزند، تنها سفره های اقشار کم درآمد جامعه را کوچک و کوچکتر می کند.

کد خبر: ۲۵۸٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha