۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
تب صادرات صنعت سنگ بالا رفته است
مدیرروابط بین الملل انجمن سنگ ایران مطرح کرد؛

تب صادرات صنعت سنگ بالا رفته است

چند سالی است که تولیدکنندگان سنگ های ساختمانی تمایل زیادی برای صادرات سنگ از خود نشان می دهند، زیرا از طریق صادرات می تواند درآمدزایی های بیشتری داشته باشند؛ با این حال موانع زیادی سر راه آنها است.

بهناز صفری؛ بازار: چند سالی است که صادرکنندگان صنعت سنگ ایران تب صادراتشان بالا رفته و تمایل زیادی برای افزایش میزان صادرات سنگ به سایر کشورهای جهان را دارند. زیرا از طریق صادرات می توانند به سود دهی بیشتری برسند، اما مساله ای که در این خصوص وجود دارد، مشکلات و موانعی است که در این بخش اقتصادی کشور به چشم می خورد. از جمله مسائلی که در این حوزه بسیار آزاردهنده است تحریم هایی است که باعث شده شرایط سختی را برای صادرکنندگان ایجاد کند.

زیرا تحریم ها موجب شده، مسائل مالی و بانکی تولید کنندگان و صادرکنندگان دچار چالش های عمده ای شود. در نتیجه وقتی ارز حاصل از فروش سنگ به سختی و با تاخیر به دست تولید کننده برسد، قطعا انگیزه کافی برای صادرات وجود نداشته و یا با وجود موانع و مشکلات موجود، رفته رفته میزان صادرات کاهش مییابد. بنابراین در وهله ی اول لازم است دولت اقداماتی داشته باشد تا در بلند مدت از میزان و شدت مشکلات کاسته شده و شرایط بهتری برای صادرکننده ی سنگ مهیا شود.

البته نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که نباید توقع داشته باشیم مشکلات موجود به سرعت و فوری رفع و رجوع شود، زیرا حل مشکلات صنعت سنگ نیازمند طی کردن مدت زمان بیشتری است.

مشکلات صنعت در طولانی مدت رفع و رجوع شود

محمد حلاجیان، مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران در گفت و گو با بازار گفت: یکسری موانع در بخش تولید و یکسری موانع هم در بخش صادرات سنگ های ساختمانی وجود دارد که باید این موانع در وهله ی اول برطرف شود تا بعد از حل مشکلات به مسائل دیگر رسیدگی کنیم.

وی افزود: از دیگر مواردی که در این راستا وجود دارد توجه به این نکته است که رفع موانع موجود در صنعت سنگ به این شکل نیست که در تایم کمی اتفاق بیافتد، بلکه مشکلات موجود به گونه ای که برطرف کردن آنها نیازمند صرف زمان زیادی است و در کوتاه مدت امکان این وجود ندارد که به صورت فوری مشکلات این بخش صنعتی کشور رفع و رجوع شود.

مدیرروابط بین الملل انجمن سنگ ایران بیان کرد: ولی اگر به مرور زمان مشکلات صنعت سنگ حل شود و بتوانیم سنگ هایی با کیفیت بالا تولید کرده و بدون وجود محدودیت های مالی و بانکی محصولاتمان را به سایر کشورها صادر کنیم، قطعا می توانیم جایگاه تثبت شده ای را در این بخش به خود اختصاص دهیم. باتوجه به سنگ های با کیفیتی که در ایران وجود دارد، اما به خاطر مشکلات موجود در بخش سنگ این صنعت هنوز در جهان شناخته شده نیست.

حلاجیان خاطرنشان کرد: افزایش سهم ایران از بازار سنگ در دنیا مربوط به یکسری برنامه هایی است که تماما باید اجرا شود. همچنین مجموعه هایی که در این راستا فعالیت می کنند، باید با قوانین بین المللی صادرات آشنا شوند، به خصوص این که در این صنعت یکسری از فعالان دچار طبع صادرات سنگ شده و تمایلشان در این خصوص افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: قطعا میزان سودی که صادرات برای فعالان سنگ ایجاد می کند، خیلی بیشتر از میزان فروش سنگ در داخل کشور است. زیرا فروش سنگ به خارجی ها ارزش افزوده فراوانی را برای فعالان این بخش ایجاد می کند، در نتیجه معدن داران و فعالان حوزه سنگ علاقه مندی زیادی برای صادرات سنگ دارند، به شرطی که تمامی مشکلات این بخش حل شود.

این فعال حوزه سنگ تصریح کرد: البته لازم است آموزش هایی در حوزه تجارت جهانی، امور بازرگانی بین المللی و مواردی از این دست صورت گیرد. همچنین در حوزه فرآوری بر اساس درخواستی که خریداران و بازار هدف دارند محصولات تولید شود. زیرا اگر نیاز بازارهای هدف به خوبی تامین شود، به مرور آنها به مشتریان ثابت تبدیل شده و نتیجه انگیزه فعالیت برای فعالان این بخش افزایش می یابد.

هر کشوری بر اساس نیازمندی های خود سنگ های مختلفی را درخواست می کند که تولید کنندگان ایرانی باید توانایی این را داشته باشند که بتوانند نیاز بازارهای هدف خود را برطرف کرده و برای آن ها رضایتمندی ایجاد کنند

به گفته وی؛ هر کشوری بر اساس نیازمندی های خود سنگ های مختلفی را درخواست می کند که تولید کنندگان ایرانی باید توانایی این را داشته باشند که بتوانند نیاز بازارهای هدف خود را برطرف کرده و برای آن ها رضایتمندی ایجاد کنند.

حلاجیان ادامه داد: رفع تک تک موانع و مشکلات باعث می شود که ما بتوانیم سنگ های خوبی را داخل کشور تولید کنیم و بازارهای هدف خوبی را هم از آن خودمان کنیم. چنین تجربه ای را بسیاری از کشورها به خصوص کشور همسایه مان ترکیه داشته است. یعنی فروش ۱۰ میلیون دلاری اش را به چیزی حدود ۴ و نیم میلیارد دلار رسانده است که این اعداد و ارقام، بسیار چشم گیر است.

ایران با توجه به پتانسیل های خوبی که در بخش معادن سنگ و کارخانه های سنگ دارد، می تواند سهم بسیار خوبی را از بازارهای جهانی از آن خود کند، ولی طی سال های اخیر از یک سو تحریم های خارجی، خود تحریمی ها و موانع موجود در کسب و کارهای بین المللی باعث شده که آن طور که باید و شاید در این صنعت جایگاهی در جهان نداشته باشیم. یعنی نتوانسته ام بر اساس پتانسیل هایی که داشته ایم فعالیت های بین المللی در حوزه سنگ انجام دهیم. اگر هم فعالیتی صورت گرفته محدود بوده است

مدیر روابط بین الملل انجمن سنگ ایران اظهار داشت: ایران با توجه به پتانسیل های خوبی که در بخش معادن سنگ و کارخانه های سنگ دارد، می تواند سهم بسیار خوبی را از بازارهای جهانی از آن خود کند، ولی طی سال های اخیر از یک سو تحریم های خارجی، خود تحریمی ها و موانع موجود در کسب و کارهای بین المللی باعث شده که آن طور که باید و شاید در این صنعت جایگاهی در جهان نداشته باشیم. یعنی نتوانسته ام بر اساس پتانسیل هایی که داشته ایم فعالیت های بین المللی در حوزه سنگ انجام دهیم. اگر هم فعالیتی صورت گرفته محدود بوده است.

مشکلاتی که در حوزه تحریم های خارجی بر علیه تجارت ایران وجود دارد باعث می شود که نتوانیم به صورت مستقیم سنگ به سایر کشورها صادر کنیم. بنابراین در کنار تمامی مشکلاتی که در بخش های مختلف داخلی وجود دارد، تحریم ها به خودی خود مزید بر علت شده اند، تا هم میزان صادرات کاهش یابد، هم رغبت تولید کننده به خاطر مشکلات فراوان از بین می رود

وی گفت: مشکلاتی که در حوزه تحریم های خارجی بر علیه تجارت ایران وجود دارد باعث می شود که نتوانیم به صورت مستقیم سنگ به سایر کشورها صادر کنیم. بنابراین در کنار تمامی مشکلاتی که در بخش های مختلف داخلی وجود دارد، تحریم ها به خودی خود مزید بر علت شدهاند، تا هم میزان صادرات کاهش یابد، هم رغبت تولید کننده به خاطر مشکلات فراوان از بین می رود.

حلاجیان تاکید کرد: بنابراین باید تا حد امکان دولت مردان مشکلاتی که در داخل کشور بر سر راه توسعه صادرات وجود دارد را کاهش دهند، تا تولید کننده و صادرکننده فقط با مساله تحریم و مشکلات خارجی درگیر باشند. چرا که وقتی صادرکننده هم از داخل کشور و هم از بیرون دچار محدودیت و مشکل باشد خواه ناخواه عقب نشینی می کند. در این صورت است که بخش تولید و صادرات هر دو با ضعف روبه رو شده و پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود.

مدیرروابط بین الملل انجمن سنگ ایران گفت: همچنین عدم امکان باز کردن ال سی برای فروش نیز معظل بسیار بزرگی است که با بانک های جهانی دست به گریبان هستیم. زیرا مشکلاتی که در حوزه تداخل پول در دنیا وجود دارد، به تنهایی مشکلات بزرگی است که باید توسط مسوولان مربوط حل و فصل شود.

مدیرروابط بین الملل انجمن سنگ ایران تاکید کرد: به خاطر مشکلاتی که وجود داشته متاسفانه بسیاری از پروژه های بین المللی را از دست داده ایم، ولی امیدواریم طی سال های آینده تمامی مشکلات و موانع از سر راه صادرات برداشته شود تا شاهد رونق و پیشرفت صنعت سنگ ایران باشیم.

کد خبر: ۲۵۸٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha