۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
«بِلک فرایدی» زیر ذره بین بازرسان استان سمنان | اجازه تخلف نمی دهیم 
بازار گزارش می‌دهد؛

«بِلک فرایدی» زیر ذره بین بازرسان استان سمنان | اجازه تخلف نمی دهیم 

سمنان-  این روزها گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان و سازمان صنعت معدن و تجارت با هدف نظارت بر حراج های آخر فصل، تشدید شده است. 

بازار، گروه استان‌ها: این روزها شاهد هستیم که بیشتر اصناف و فروشگاه ها کلمه «حراج» یا «فروش ویژه» را در سر درب مغازه هایشان نصب کرده اند در سال های اخیر اما پدیده بلک فرایدی که یک کپی برداری مضحک از طرح های فروش سالانه فروشگاه های خارجی است هم پای خود را به بازارهای استان سمنان باز کرده است.

پدیده ای که حتی استفاده کنندگان از آن، قادر به نوشتن نام انگلیسی آن هم بدون غلط نیستند! فلسفه بلک فرایدی ها اما این است که فروشگاه های بزرگ مدل های قدیمی تری مثلا از تلویزون های خود که در طول سال هزاران نسخه از آن را فروخته اند به قیمت کارخانه باز می گردانند تا فقط از فروشگاه خریداری شود تا بتوانند محصولات مدل های جدید تر را جایگزین آن کنند.

سوء استفاده برخی واحد های صنفی

نفع این امر در واقع با فروشنده و تولید کننده است زیرا هزار دستگاه از یک محصول را فروخته و حتی اگر چند دانه آخر را آتش هم بزند، سود خود را کرده است. در ایران اما شرایط متفاوت است و فروشندگان فقط کلمه ای از بلک فرایدی شنیده اند و قصد دارند تا آن را وارد فرهنگ عرضه و تقاضای کشورمان کنند آن هم به معنای تخفیف های انفجاری.

هر واحدی که اقدام به فروش فوق العاده و تخفیف ویژه می کند، باید با دستگاه های متولی امر هماهنگ باشد

اما پشت صحنه چیز دیگری است اقلامی که تا همین روز های قبل ۳۰۰ هزار تومان بودند ۶۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده و حالا در بلک فرایدی ۳۰۰ هزار تومان یا همان ۵۰ درصد تخفیف فروخته می شود! و برخی در این بین از اوضاع سوء استفاده می کنند.

در همین ارتباط و با هدف جلوگیری از سوء استفاده واحد های صنفی متخلف گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان و سازمان صنعت معدن و تجارت در کنار اصناف به راه افتاده و نظارت ها از واحد های عرضه محصولات به خصوص پوشاک را تقویت کرده است.

«بِلک فرایدی» زیر ذره بین بازرسان استان سمنان | اجازه تخلف نمی دهیم 

حراج مجوز می خواهد

حسین نظری مسئول گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان سمنان در حاشیه یکی از همین گشت ها در گفتگو با خبرنگار بازار، اعلام کرد: تعزیرات و یا صمت و اصناف مخالف ارزان فروشی واحد های صنفی نیستند اما برابر قانون نظام صنفی هر واحدی که اقدام به فروش فوق العاده و تخفیف ویژه می کند، باید با دستگاه های متولی امر هماهنگ باشد.

نظری با بیان اینکه عدم هماهنگی با متولیانی مانند اصناف برابر قانون، یک نوع تخلف محسوب می شود، افزود: متخلفان برگزاری حراجی های غیر قانونی در سراسر استان سمنان برابر قانون به تعزیرات حکومتی معرفی و جریمه می شوند.

وی با بیان اینکه واحد های صنفی که حراج برگزار می کنند می بایست حتماً فاکتورهای کالاهای خودرا در درون مغازه داشته باشند، افزود: در بازرسی ها، قیمت فعلی، قیمت قبلی و میزان واقعی تخفیف هایی که واحد های صنفی به مردم داده اند را مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار می دهند.

مردم تخلفات را اعلام کنند

حمید رضا طحان سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان اما در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به تشدید نظارت بر واحد های فروش و عرضه کالا و به خصوص حراجی ها، گفت: سامانه ۱۲۴ سازمان صمت آماده دریافت شکایت های مردمی در خصوص حراجی ها و تخلفات اصناف در سراسر استان سمنان است.

عمدتاً محصولاتی دست خوش تخفیف های بالا می شوند که کیفیت ندارند

طحان با بیان اینکه سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی هم دریافت کننده شکایت های مردمی از اصناف است، تاکید کرد: مردم گزارش تخلفات احتمالی را به این سامانه ها ارسال کنند تا بازرسان صمت و تعزیرات و اصناف آنها را مورد رسیدگی قرار دهند.

یکی از مهمترین نکات دیگری که درباره این حراجی ها باید گفت آن است که عمدتاً محصولاتی دست خوش تخفیف های بالا می شوند که کیفیت ندارند و شرکت از عدم فروش آنها در شرایط معمول مطمئن است در نتیجه تلاش دارد تا از این طریق اجناس خود را بفروشد. مردم در این بین باید دقت داشته باشند که اقلام بی کیفیت به واسطه ضرورت تعویض و جایگزینی بعضاً از کالاهای بادام اما با قیمت بالاتر، گران تر در می آیند!

کد خبر: ۲۵۸٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha