۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
خودکفایی تولیدکنندگان لوازم خانگی قم در ساخت قطعات| «قاچاق» آفت تولیدات داخلی
بازار گزارش می‌دهد؛

خودکفایی تولیدکنندگان لوازم خانگی قم در ساخت قطعات| «قاچاق» آفت تولیدات داخلی

قم- رئیس صنایع فلزی سازمان صمت قم گفت: واحدهای صنعتی تولید کننده لوازم خانگی مستقر در شهرک‌های صنعتی قم با سرمایه‌گذاری در تولید قطعات در این زمینه خودکفا شده‌اند.

بازار، هیفاء پردل: با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و وجود ۸ شهرک صنعتی استراتژیک و مهم در قم، تولید محصولات صنعتی در این استان دارای تنوع بسیاری است. طبق تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سمت تولید داخلی و رشد تولید ملی آن هم در شرایط تحریم و فشارهای سنگین اقتصادی، واحدهای تولیدی در قم این راهبرد را همواره در مسیر فعالیت خود مورد توجه قرار داده‌اند.

طبق آن چه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گزارش داده است؛ تنوع تولیدات صنعتی در قم بسیار زیاد است و محصولاتی که در این استان تولید می‌شود در موارد متعدد علاوه بر پاسخ به نیاز بازارهای داخلی به کشورهای مختلف جهان صادر نیز می‌شود؛ از جمله این صنایع صنعت مهم لوازم خانگی است که قم در راه تبدیل به قطب «تولید لوازم خانگی» است.

حال با توجه به این که تولید محصولات خانگی نیاز به وجود قطعات و مواد اولیه است این روزها شرکت‌های تولید کننده صاحب نام قم در زمینه تولید لوازم خانگی به سمت خودکفایی در زمینه تولید قطعات مورد نیاز خود هم گام‌های اساسی برداشته‌اند و این مهم در زمانی که سایه شوم تحریم کشور را فرا گرفته چیزی شبیه معجزه است.

حال با توجه به تلاش دولت برای رفع موانع تولید و برنامه‌ریزی برای سرعت بخشیدن به چرخ‌های صنعتی، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش صنعت استان فراتر از ۱۱۲ هزار میلیارد ریال اعلام شده و در استان کوچکی مانند قم بیش از ۲ هزار و ۳۳۵ واحد صنعتی دارای پروانه فعالیت دارند.


تولیداتی که نیاز بازارهای داخلی را برطرف کرده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید یکی از مهمترین سیاست‌های صنعتی در قم است که با همکاری صنعتگران اجرای آن دنبال می‌شود، گفت: تنوع در تولیدات صنعتی قم بسیار زیاد است و محصولاتی که در واحدهای صنعتی این استان تولید می‌شود در موارد متعدد علاوه بر پاسخ به نیاز بازارهای داخلی، به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود.

اکبر ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: طی سال‌های اخیر با تلاش فراوان صنعتگران قم بسیاری از محصولات راهبردی، پیشرفته و مورد نیاز کشور تولید می‌شود که در این رابطه توانسته‌اند کالاهای مورد نیاز جامعه را که دشمنان با تحریم‌های ظالمانه صادرات آن‌ها به کشور ما را ممنوع کرده بودند، تولید کنند.

ابدالی: تنوع در تولیدات صنعتی قم بسیار زیاد است و محصولاتی که در واحدهای صنعتی این استان تولید می‌شود در موارد متعدد علاوه بر پاسخ به نیاز بازارهای داخلی، به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود

به گفته وی، تولید ۴۴۰ هزار تُن انواع محصولات فولادی، ۸۸۰ هزار تُن سیمان و همچنین انواع لوازم خانگی از جمله تولید ۱۹۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر تا پایان سال در دستور کار است که این موضوع نشان از ظرفیت‌های گسترده بخش صنعت قم برای پاسخ به نیاز بازارهای داخلی و تأمین کالاهای مورد نیاز مردم دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه می‌افزاید: در حال حاضر صنعتگران قمی در زمینه تولید انواع محصولات همچون لاستیک و پلاستیک و صنایع پایین دستی پتروشیمی، چسب، کفش و دمپایی، مبلمان، سوهان، لامپ‌های کم‌مصرف، انواع موتورسیکلت، لوازم خانگی، قطعات خودرو، صنایع بسته‌بندی،‌ صنایع معدنی، صنایع غذایی، نساجی، شمش فولادی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم فعالیت می‌کنند.

یکی از محصولاتی که در آینده‌ای نه چندان دور قم را به یک قطب تبدیل خواهد کرد تولید لوازم خانگی کاملاً ایرانی در قم است چرا که هم ظرفیت تولید آن در قم مهیا است و هم شرکت‌های تولید کننده صاحب نام این لوازم اکنون شرایط دشوار تهیه قطعات خارجی را درک کرده و به سمت خودکفایی در تولید قطعات در حال گام برداشتند هستند.

خودکفایی تولیدکنندگان لوازم خانگی قم در ساخت قطعات| «قاچاق» آفت تولیدات داخلی

تولید لوازم خانگی کاملاً ایرانی با وجود شدیدترین تحریم‌های ظالمانه

برای پیگیری وضعیت تولید لوازم خانگی با مدیر روابط عمومی یکی از شرکت‌های برند لوازم خانگی در ایران گفت‌وگو می‌کنیم؛ او در این مورد می‌گوید: شرکت پاکشوما برندی است که می‌تواند با افتخار با برندهای خارجی رقابت کند هرچند برخی قطعات ما خارجی است اما در خط تولید جدید ما کولرهایی را روانه بازار کردیم که قطعات آن کاملاً ایرانی است و اکنون این شرکت حتی در تولید قطعات هم خودکفا است.

محمد میمندی می‌افزاید: در زمینه بومی‌سازی تولید کولرهای گازی هم ورود کرده و ظرفیت تولید آن سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه در مدل‌های ۹ هزار و تا ۶۰ هزار برای مصارف خانگی و صنعتی است؛ با وجود تحریم‌های ظالمانه و وضعیت اقتصادی می‌تواند کار عظیمی در زمینه خودکفایی به شمار رود. این محصولات شاید بتواند در بازار خارج از کشور رقابت کند چرا که مواد اولیه آن کاملاً ایرانی است و از جهتی خلوص مس ایران نیز در دنیا بالای ۹۸ درصد است.


وقتی قیمت بالای مواد اولیه قیمت لوازم خانگی را در بازار افزایش داد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است، که با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی از کره جنوبی و حمایت از تولیدات داخلی، این تصمیم مورد استقبال آحاد ملت ایران قرار گرفت اما آن چه که قابل تأمل است برخی شرکت‌هایی که در زمینه تولید لوازم خانگی دستی بر آتش دارند به بهانه افزایش خرید مواد اولیه و قطعات تولیدات خود را در بازار افزایش دادند.

مرتضی یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌افزاید: وقتی هزینه‌های تولید ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه افزایش یافت تولیدکنندگان مجبورند محصولات خود را گرانتر بفروشند و این امر نارضایتی را از سوی مصرف کنندگان به همراه دارد. تورم و گرانی آسیب مهمی به تولید لوازم خانگی به بار آورده است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای قدرت رقابت محصولات ایرانی را با برخی شرکت‌های مطرح را ندارند.

یگانه: بالا بودن قیمت مواد اولیه که از طریق واردات صورت می‌گیرد بر واحدهای تولیدی اثر منفی گذاشته است

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌کند: گردش مالی قاچاق لوازم خانگی در ایران سالانه ۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود، سالانه حدود یک و نیم میلیون دستگاه تلویزیون در کشور تولید می‌شود و در واقع مابه‌التفاوت میزان تولید و مصرف داخل از طریق قاچاق تأمین می‌شود. سیاست‌گذاری غلطی که در مورد برخورد با قاچاق صورت گرفته، در حال آسیب رساندن به تولید داخلی است.

یگانه با اشاره به مشکلات و موانع واحدهای تولید لوازم خانگی عنوان می‌کند: بالا بودن قیمت مواد اولیه که از طریق واردات صورت می‌گیرد بر واحدهای تولیدی اثر منفی گذاشته است و جا دارد که به سمتی پیش رویم که این قطعات هم در کشور تولید تا در این زمینه کاملاً خودکفا باشیم.

خودکفایی تولیدکنندگان لوازم خانگی قم در ساخت قطعات| «قاچاق» آفت تولیدات داخلی

خودکفایی شرکت‌های تولید لوازم خانگی در تولید قطعات

رئیس صنایع فلزی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز می‌گوید: تولید داخلی به جد در دستور کار واحدهای صنعتی بزرگ تولید لوازم خانگی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان قم است و این واحدها اکنون بیشترین سرمایه‌گذاری را در زمینه تولید قطعات مورد نیازشان انجام می‌دهند به نحوی که بدون واردات آن قطعات بتوانند محصول نهایی مورد نظر خود را تولید و به بازار عرضه کنند.

رضا الهیاری می‌افزاید: روند تولید لوازم خانگی در استان قم بسیار شفاف است و همه اطلاعات این بخش از فرآیند تأمین مواد اولیه گرفته تا مراحل تولید و همچنین عرضه محصول و رسیدن آن به دست مصرف کننده نهایی و فعال شدن ضمانت‌نامه در سامانه‌های مشخص شده از جمله «سامانه جامع تجارت» ثبت می‌شود.

به گفته وی، رشد کمی و کیفی محصولات تولید شده در واحدهای صنعتی لوازم خانگی قم طی سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و این محصولات مورد استقبال خوب مردم نیز قرار گرفته است، حتی برخی از این محصولات با کسب استانداردهای لازم اکنون در بازارهای صادراتی و در رقابت با کالاهای مشابه فروش مناسبی دارند.

کد خبر: ۲۵۸٬۲۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha