۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
انتظار روزهای مثبت و بازی هلدینگ ها در بازار سرمایه
بازار گزارش می دهد؛

انتظار روزهای مثبت و بازی هلدینگ ها در بازار سرمایه

برخی مسئولان بورس رشد بورس را به افزایش سرمایه هلدینگ ها در چارچوب پیشنهاد کاهش زمان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی گره زده اند در حالی که ملاک ارزندگی، سودآوری بر مبنای دارایی است.

بازار؛ گروه بورس: در حال حاضر بازار سرمایه کاملا در کف قیمتی قرار دارد و بسیاری از نمادهای شاخص ساز در لاک خود فرو رفته اند. گویا ماموریت آنها حفظ شاخص کل بورس است و همین موضوع منجر شده جریان نقدینگی فقط در نمادهای کوچک و متوسط در گردش باشد و نوسانگیرها از این فضا برای خالی کردن جیب سهامداران کم تجربه استفاده کنند.

در حال حاضر برای پاسخ دادن به این سوال که چرا تجدید ارزیابی اتفاق خوبی برای بازار است یا چرا هلدینگ‌ها پیش قراول این کار شده اند باید از نحوه تجدید ارزیابی آگاه بود. در واقع تجدید ارزیابی از چند بخش تشکیل می شود که شامل زمین و ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و از آنجایی که هلدینگ ها ترکیبی از همه این دارایی ها را در قالب شرکت های بورسی و غیربورسی دارند در تجدید ارزیابی نقش موثری دارند.

محمدحسن کاکایی: تجدید از محل زمین و ساختمان تنها ارزش دارایی های شرکت ها را روی کاغذ افزایش می دهد، برای نمونه شرکت هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا هرازچندگاهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها انجام می دهند تا مشمول ماده ۱۴۱ نشوند اما در عملکرد شرکت تاثیر مثبتی نمی گذارد، زیرا سودآوری شرکت ها تحت تاثیر هزینه تمام شده و قیمت فروش است

قطعاً تجدید ارزیابی از محل ماشین آلات و تجهیزات مورد نظر سهامداران نیست چرا که کاهش سود می آورد و استهلاک را بالا می‌برد (البته عملکرد را واقعی و عیار شرکت‌ها روشن می کند) اما در مورد زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت به نظر این حق سهامدار است که هر چند سال یکبار یا حتی هر سال این تجدید ارزیابی را در دارایی شرکت‌های خود داشته باشد، اما این موضوع تنها روی شفافیت دارایی شرکت تاثیر می گذارد و به ارزندگی شرکت نمی افزاید.

محمدحسن کاکایی کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با تاکید بر اینکه تجدید از محل زمین و ساختمان تنها ارزش دارایی های شرکت ها را روی کاغذ افزایش می دهد، گفت: برای نمونه شرکت هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا هرازچندگاهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها انجام می دهند تا مشمول ماده ۱۴۱ نشوند اما در عملکرد شرکت تاثیر مثبتی نمی گذارد، زیرا سودآوری شرکت ها تحت تاثیر هزینه تمام شده و قیمت فروش است.

او با بیان اینکه تجدید ارزیابی دارایی از محل سود انباشته و آورده نقدی به دلیل اینکه مانع از خروج پول از بورس می شود یا نقدینگی برای اجرای پروژه ها را تامین می کند در عملکرد شرکت ها موثر است، تصریح کرد: به طور قطع شرکت هایی که پروژه هایی را در دست اجرا دارند برای تامین مالی مورد نیاز آن گاهی از افزایش سرمایه استفاده می کنند.

اینکه مدیران با چه میزان دارایی شرکت را به چه سود رسانند اهمیت ویژه ای دارد، اما در مورد تجدید هلدینگ‌ها دو نکته وجود دارد. افزایش سرمایه هلدینگ‌ها یعنی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارای سرمایه‌ای که برای این شرکت‌ها عمدتاً سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام شده و اختلاف ارزش تابلو و بهای تمام شده را دارد و در پورتفوی آنها نشسته است.

افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری بلندمدت

همچنین افزایش سرمایه از محل سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند تقسیم سودهای واهی که ناشی از خرید و فروش سهام و شناسایی سود بوده کاهش داده و جلوی خروج پول از شرکت را بگیرد، زیرا این موضوع صرف سرمایه‌گذاری در جای دیگر می‌شود و برای هلدینگ‌ها بسیار مهم است و می‌تواند آنها را کم کم در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری سوق دهد که طی این سال‌ها به طور کلی فراموش شده است.

رضا روحی معتقد است که برخی از هلدینگ دارایی های زیادی دارند که به نرخ روز محاسبه نشده است، در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به ارزش دارایی شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها مطلع نیستند به همین دلیل نمی توانند معاملات دقیقی داشته باشند

نکته دیگر این است که افزایش سرمایه هلدینگ‌ها یعنی ابتدا باید دارایی‌های زیر مجموعه شفاف روشن و به قیمت شده و سپس هلدینگ تجدید دهد و این افزایش سرمایه از پایین به بالا را برای بازار رقم می‌زند، از این رو به نظر اتفاق و رویداد مهمی است.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از هلدینگ ها دارایی های زیادی دارند که به نرخ روز محاسبه نشده است، گفت: در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به ارزش دارایی شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها مطلع نیستند به همین دلیل نمی توانند معاملات دقیقی داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه بورس در حال حاضر به کف حمایتی خود رسیده است، تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران هم اکنون منتظر سیگنال های مثبت در بورس هستند، زیرا فعلا بازارساز اراده ای برای حرکت مثبت شاخص ندارد اما این موضوع نمی تواند خیلی طولانی شود و در نهایت بورس میزبان نقدینگی های جدیدی خواهد شد که به حرکت صعودی شاخص کمک می کند.

همچنین باید توجه داشت که طی سالیان اخیر دولت به سود و کیفیت و مبلغ سود شرکت‌ها نگاه می‌کرد و برخی فعالان بازار مدعی هستند این سودها دولت را وسوسه می کرد تا شرایط را برای شرکت ها از نظر مالیات، عوارض صادرات، نرخ خوراک و... سخت تر کند.

شرایط واقعی شرکت ها باید در سیاست گذاری ها مورد توجه قرار بگیرد زیرا درآمد شرکت ها هزینه‌های سرمایه و هزینه سربار و موارد دیگر را در دل خود دارد و عدم به روز شدن آنها یعنی رفتن منافع از جیب آیندگان برای دولت.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بورس کاملا در رکود به سر می برد و بودجه هم تقریبا اثری خنثی یا منفی برای بورس داشته است، به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران و حتی فعالان بورس به تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها دلخوش کرده اند تا از این طریق وضعیت بورس را کمی شفاف تر پیدا کنند. بنابراین در مقطع کنونی باید منتظر سیاست های کلان دولت در بخش تامین بودجه سال جاری و همچنین چگونگی رویکرد مجلس به بودجه سال آینده بود، چراکه با این وضعیت اگر هزینه تحمیلی به شرکت ها افزایش یابد به طور قطع روند فرسایشی بورس ادامه می یابد.

کد خبر: ۲۵۸٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
      1 0
      خانه از پای بست ویران است