۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
موج دوم همه گیری کرونا می‌تواند اقتصاد آمریکا را در هم بشکند
مقاله نشنال اینترست؛

موج دوم همه گیری کرونا می‌تواند اقتصاد آمریکا را در هم بشکند

اگر دولت ترامپ برنامه ریزی احتیاطی برای موج دوم همه گیری کرونا به عمل نیاورد اقتصاد آمریکا ممکن است در هم شکسته شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، ‌پایگاه اینترنتی آمریکایی نشنال اینترست در یادداشتی به قلم دسموند لاچمن، عضو موسسه امریکن انترپرایز و مقام سابق صندوق بین المللی پول، نوشت: کابوسی بر آمریکا و اقتصادهای جهان سایه افکنده است که همان کابوس موج دوم همه گیری ویروس کرونا در اواخر امسال است. آنچه این کابوس را هولناکتر می‌کند صحبت‌های سبک سرانه و مضحک دولت دونالد ترامپ در اینباره است که اقتصاد آمریکا در نقطه اوج گذار به سوی بهبود اقتصادی قوی پس از پشت سر گذاشتن بدترین رکود اقتصادی طی ۹ سال گذشته است.

لازم نیست یک متخصص فوق العاده در زمینه بیماری‌های همه گیر باشی که بدانی همه گیری ویروس کرونا به هیچ وجه تمام نشده است. تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا در سراسر جهان اکنون با سریع‌ترین سرعت از زمان آغاز این همه گیری رو به افزایش است. ۲۱ ایالت در آمریکا از جمله کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس همگی اکنون شاهد افزایش نگران کننده میزان سرایت این بیماری اند. حتی در چین که اقدامات بسیار شدید برای تحت کنترل در آوردن این همه گیری اعمال شد، موارد جدید ابتلا به کرونا در سراسر کشور رو به افزایش است.

بسیار نگران کننده است که بسیاری از همه گیرشناسان اکنون هشدار می‌دهند که لغو عجولانه و نسنجیده محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها خطر افزایش میزان ابتلا به این بیماری را به همراه دارد. همچنین گرایش فزاینده به برگزاری تظاهرات و تجمعات سیاسی وسیع که ناقض فاصله گذاری اجتماعی است، نمی‌تواند آسودگی خیال به همراه داشته باشد. ‌

نمی‌توان در باره میزان جدیت تهدید موج دوم این همه گیری بر چشم انداز یک اقتصاد قوی آمریکایی اغراق کرد. حتی اگر موج دوم منجر به تعطیلی‌های اقتصادی مختل کننده دیگر نشود، پیامدهای مخربی برای بخش‌های اصلی و آسیب پذیر اقتصاد آمریکا که متکی بر مشاغل خدماتی است، خواهد داشت.

اگر هر چه زودتر واکسنی برای پیشگیری از این بیماری تولید نشود، در صورت وقوع موج دوم همه گیری حتی مردم تمایل کمتری به سفر کردن، اقامت در هتل ها، غذا خوردن در رستوران‌ها و حضور در محافل و رویدادهای ورزشی خواهند داشت. در ضمن انتقال رویه احتمالی تدریس از فضای حقیقی به مجازی در دانشگاه‌های کشور موجب نابودی اقتصادهای بسیاری شهرک‌های دانشگاهی خواهد شد.

یکی از پیامدهای دور اول همه گیری کرونا تسریع روند درازمدت گذار به اقتصاد دیجیتالی‌تر در آمریکا و دورکاری دائمی شمار بیشتری از مردم بوده است. وقوع موج دوم همه گیری فقط به این روند شدت می‌بخشد. با توجه به افزایش خریدهای اینترنتی، آیا واقعا به این همه بازار و فروشگاه نیاز خواهد بود؟ با دورکاری شمار بیشتری از مردم ممکن است دیگر اشتیاقی به املاک و مستغلات تجاری نباشد و این امر مانع از بهبود روند ساخت و ساز خواهد شد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند قادر به بازپرداخت بدهی شان نخواهند بود.

موج دوم همه گیری در سطح جهانی همچنین این احتمال را قوت می‌بخشد که اقتصاد آمریکا متحمل یک شوک خارجی دیگر شود.

زنجیره‌های عرضه جهانی که بخش تولید آمریکا تا حد زیادی به آن متکی است دوباره مختل خواهد شد.

اما جدی‌تر آنکه اقتصاد آمریکا ممکن است متاثر از پیامدهای یک بحران نوظهور در بازارهای مالی در مقیاسی بزرگتر از بحران‌های اقتصادی پیشین آسیا و آمریکای لاتین و نیز یک بحران بدهی دیگر در اروپا شود. اقتصادهای بازاری نوظهور که قبلا مجبور شده اند با یک طوفان اقتصادی ناشی از سقوط قیمت‌های بین المللی کالاها، معکوس شدن جریان سرمایه و ضعیف شدن تقاضای خارجی کنار بیایند، ضربه دیگری را بر پیکره خود متحمل خواهند شد. این امر به نوبه خود می‌تواند منجر به وقوع یک موج جدی عقب افتادگی بازپرداخت بدهی‌ها در بازارها شود که می‌تواند عمق سیستم‌های مالی آمریکا و جهان را به لرزه در آورد.

در این میان بدترین رویداد برای کشورهای به شدت مقروض جنوب اروپا مانند ایتالیا وقوع موج دوم همه گیری کروناست که موجب تشدید رکودهای عمیق شان خواهد شد و بودجه عمومی شان را در مسیر هر چه متزلزل تری قرار خواهد داد. فقط باید به خاطر آورد که بزرگی اقتصاد ایتالیا حدود ۱۰ برابر اقتصاد یونان است تا بتوان تاثیر جدی بحران بدهی ایتالیا را برای اقتصاد آمریکا درک کرد.

باید دعا کرد که دولت ترامپ خود به صحبت‌های سبک سرانه اش مبنی بر اینکه اقتصاد آمریکا بخوبی مسیر بهبود را طی می‌کند، اعتقاد نداشته باشد، شاید آن وقت بتوان امیدوار بود که هم اکنون برنامه ریزی‌های احتیاطی را درباره نحوه واکنش به مختل شدن روند بهبود اقتصاد یا مواجه شدن با موج دوم همه گیری کرونا در اواخر امسال بعمل آورد.

کد خبر: ۲۵٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha