۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
اکسیژن مایع بیمارستانی چیست؟

اکسیژن مایع بیمارستانی چیست؟

اغلب بیمارانی که دچار مشکل تنفسی هستند، نیاز دارند به صورت مستقیم از گاز اکسیژن برای تنفس استفاده کنند.

به گزارش بازار، اغلب بیمارانی که دچار مشکل تنفسی هستند، نیاز دارند به صورت مستقیم از گاز اکسیژن برای تنفس استفاده کنند. بنابراین باید در بیمارستان‌ها این گاز وجود داشته باشد. در پاسخ به این پرسش که اکسیژن مایع بیمارستانی چیست؟ می‌توانیم این گونه پاسخ دهیم، گاز اکسیژنی که در بیمارستان‌ها برای مصارف پزشکی استفاده می‌شود، با نام اکسیژن مایع بیمارستانی شناخته می‌شود.

اما تفاوت این گاز با اکسیژن صنعتی در چیست؟ کاربرد اکسیژن در صنعت و پزشکی چیست و آیا این کاربرد در پزشکی فقط به همین یک مورد ختم می‌شود؟ اگر می‌خواهید اطلاعات کامل و کاربردی در رابطه با اکسیژن مایع به دست بیاورید کافی است تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

نحوه تولید اکسیژن مایع بیمارستانی

اکسیژن مایع بیمارستانی که با نام اکسیژن مایع پزشکی نیز شناخته می‌شود، دارای رنگ آبی نیلی است و از چندین روش حاصل می‌شود.

  • جداسازی گاز اکسیژن

رایج‌ترین روش تولید این محصول، جداسازی گاز اکسیژن در واحدهایی به نام واحدهای جداسازی هوا یا ASU است. در این روش هوا را توسط دستگاه‌های مخصوصی تا حد معینی سرد می‌کنند تا به حالت مایع دربیاید. سپس از طریق تقطیر جزء به جزء، عناصر مختلف از جمله گاز اکسیژن را از آن جدا می‌کنند.

در این روش بیشترین مقدار را اکسیژن و سپس نیتروژن به خود اختصاص می‌دهند و بعد از آن‌ها، تنها یک درصد از هوای اتمسفر باقی مانده که آن هم شامل آرگون، هلیوم، نئون و دیگر گازها است.

  • تکنیک جذب نوسان فشار

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای تولید گاز اکسیژن به کار برد، تکنیک جذب نوسان فشار است. در این روش از خاصیت ویژه‌ای در گازها استفاده می‌کنند، براساس این خاصیت در فشارهای بالا، گازها تمایل به جذب سطوح جامد را دارند. بنابراین هرچقدر این فشار افزایش یابد، این خاصیت نیز افزایش می‌یابد.

در این روش مخلوط هوا را از ظرف تحت فشاری که حاوی بستر زئولیت است عبور می‌دهند. این بستر، نیتروژن را جذب کرده و سبب می‌شود گازی که از طرف دیگر ظرف خارج می‌شود غنی از اکسیژن باشد.

  • روش تغلیظ کننده

یک روش دیگر برای تولید اکسیژن وجود دارد که با نام تغلیظ کننده شناخته می‌شود. با کمک این روش می‌توان در محل مورد نظر مانند بیماستان اکسیژن تولید کرد، اما این روش نیازمند تجهیزات و صرف هزینه‌های بیشتری است.

تفاوت های اکسیژن طبی با اکسیژن صنعتی در چیست؟

اکسیژن مایع بیمارستانی چیست؟

چند تفاوت اکسیژن طبی و صنعتی که باید بدانید را در این قسمت برای شما آورده‌ایم تا با آگاهی از آن‌ها، خود یا بیمارانتان را در معرض خطر قرار ندهید.

  • درصد خلوص

می‌توانیم بگوییم اکسیژن با خلوص 90 تا 96 درصد بدون هیچ ناخالصی خطرناکی را اکسیژن طبی می‌نامند. در اکسیژن صنعتی نیز درصد خلوص اهمیت دارد، اما میزان اهمیت آن به اندازه خلوص اکسیژن طبیعی نیست.

  • تفاوت در کپسول های نگهداری کننده

کپسول‌های نگهداری این دو نوع اکسیژن مایع از نظر ساختاری و میزان حجم با یکدیگر تفاوت دارند. در سیلندرهای اکسیژن طبی نباید هیچ گونه آلودگی وجود داشته باشد، اما در خصوص ذخیره سازی اکسیژن برای مصارف صنعتی این سخت گیری‌ها وجود ندارد.

  • روش تولید

در روش تولید گازهای طبی باید تمامی استاندارهای لازم برای تولید یک گاز عاری از هرگونه آلودگی رعایت شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است سلامت بیماران به خطر بیافتد. اما در مورد تولید اکسیژن مایع صنعتی این مقدار ریزبینانه عمل نمی‌شود.

موارد استفاده

واضح‌ترین تفاوت این دو نوع اکسیژن مایع به موارد استفاده آن‌ها باز می‌گردد. اکسیژن طبی در بیمارستان‌ها در اختیاران بیماران تنفسی و کسانی که سطح اکسیژن خون آن‌ها افت کرده است قرار می‌گیرد. حتماً می‌دانید کمبود اکسیژن در خون چه خطراتی را به دنبال دارد. اما از اکسیژن مایع صنعتی برای احتراق، اکسیداسیون، برش فلزات و ایجاد واکنش‌های شیمیایی مورد نیاز صنایع استفاده می‌کنند.

کاربردهای اکسیژن مایع در بیمارستان ها

  • برطرف کردن کمبود اکسیژن خون
  • تنفس مصنوعی برای بعضی بیماران که قادر به تنفس طبیعی نیستند مانند بیماران مرگ مغزی
  • کمک به تثبیت ضربان قلب
  • در تکنیک‌های مختلف بیهوشی هم به این گاز حیاتی نیاز است.
  • بازسازی بافت‌ها نیز می‌تواند توسط اکسیژن انجام شود.

چگونه از اکسیژن مایع بیمارستانی استفاده می کنند؟

اکسیژن به صورت مایع برای بیماران قابل استفاده نیست؛ بنابراین این ماده باید در طی مسیر از مخزن ذخیره‌سازی تا رسیدن به تخت بیمار، به گاز تبدیل شود.

اکسیژن مایع طبی از طریق بخارساز کم به کم به گاز تبدیل می‌شود، اما باز هم این گاز آماده استفاده توسط انسان نیست. به همین دلیل در طول مسیر از یک سری تنظیم کننده فشار استفاده شده است تا فشار گاز اکسیژن را متعادل سازی کنند و با ایجاد شرایط مطلوب به بیمار برسانند.

چرا گاز اکسیژن را به مایع تبدیل می‌ کنند؟

اکسیژن مایع بیمارستانی چیست؟

بعد از آن که پاسخ پرسش اکسیژن مایع بیمارستانی چیست را دادیم، حالا نوبت به آن رسیده است که بیان کنیم چرا این گاز را به صورت مایع در می‌آورند.

  • همان طور که می‌دانید، بیشتر عناصر در حالت مایع، فضای کم‌تری را اشغال می‌کنند؛ به همین دلیل است که گاز اکسیژن را به مایع تبدیل می‌کنند.
  • دومین علتی که می‌توان برای این موضوع بیان کرد، کاهش هزینه‌های حمل و نقل است. همان طور که بیان شد اکسیژن مایع فضای کم‌تری را اشغال می‌کند؛ بنابراین می‌توان این گاز را در حالت مایع با هزینه کم‌تری جابه جا کرد.
  • سومین دلیل این موضوع نیز به ایمنی مربوط می‌شود. نگهداری اکسیژن به صورت مایع در داخل کپسول امن‌تر بوده و محیط را از خطرات احتمالی آن حفظ می‌کند.

خطرات اکسیژن مایع طبی

اکسیژن در اثر کاهش دمای بسیار زیاد به مایع تبدیل می‌شود؛ بنابراین حالت مایع آن خطر ایجاد سرمازدگی برای انسان را دارد. بنابراین هنگام جابه‌جایی کپسول‌ها و سیلندرهای این گاز کاملا مراقب باشید. زیرا نشت این مایع به بیرون می‌تواند به شدت باعث آسیب به بافت‌های بدن مانند پوست و چشم‌ها شود.

برای آن که واکنش سوختن آغاز شود، نیاز به حضور اکسیژن داریم. بنابراین گاز اکسیژن با درصد خلوص بالا می‌تواند سبب آتش سوزی و انفجارهای بسیار بزرگی شود. در صورتی که این کپسول‌ها در محیط‌های بسیار گرم در کنار مواد اشتعال‌زای دیگر نگهداری شوند، احتمال ایجاد این آتش سوزی افزایش خواهد یافت.

نکات قابل توجه در مورد نگهداری اکسیژن مایع

  • اکسیژن مایع حتماً باید در سیلندرهای مخصوص نگهداری شود.
  • سیلندرهای اکسیژن باید در دمای خنک نگهداری شوند و بیشترین دمای محیطی مجاز برای این محصولات 52 درجه سانتی گراد است.
  • بعد از هربار استفاده باید شیر خروجی گاز اکسیژن به خوبی بسته شود.
  • اکسیژن مایع نباید با بافت‌های بدن برخورد کند، زیرا می‌تواند سبب سرمازدگی شود.
  • مخازن نگهداری اکسیژن مایع، تحت فشار قرار دارند؛ بنابراین باید مراقب آن‌ها باشیم تا سوراخی در آن‌ها ایجاد نشود.

در این مطلب قصد داشتیم پاسخ پرسش اکسیژن مایع بیمارستانی چیست را به طور دقیق بدهیم تا شما کمی با این محصول مهم و حیاتی آشنا شوید. تولید این محصول برای بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند، بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا زندگی آنها به این گاز وابسته است. بعضی از کاربردهای اکسیژن مایع صنعتی را نیز برای شما بیان کردیم. در این خصوص باید تأکید کنم که روش‌های تولید، میزان خلوص و روش‌های نگهداری این دو نوع اکسیژن مایع کاملاً متفاوت است.

کد خبر: ۲۵۷٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha