۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می شود!| سردرگمی خسارت دیدگان در شکایت از فضای مجازی
گزارش بازار از پلتفرم خدمات خودرویی:

وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می شود!| سردرگمی خسارت دیدگان در شکایت از فضای مجازی

یکی از مخاطبان «بازار» که نخواست نامش فاش شود، گفت: در معامله یک دستگاه خودرو کارشناس کارنامه تشخیص فنی اشتباه داشته و اکنون با زیان ۲۰۰ میلیون تومانی این مجموعه حاضر به پرداخت خسارت و پاسخگویی نیست.

امید محمدی؛ بازار: رشد روز افزون قیمت انواع خودرو صفر کیلومتر و کارکرده و افزایش انواع تقلب فنی، دغدغه کارشناسی اصولی و استاندارد را برای مشتریان فراهم می کند. شرکت های جهت ارائه خدمات کارشناسی و رنگ، بدنه و فنی در کشور فعالیت دارند که مجموعه «کارنامه» یکی از آن ها است. شرکتی که از زمان آغاز فعالیت خود شعار اعتماد را در دستور کار قرار داد و ارائه خدمات به زعم مشتریان نشان از عدم آگاهی، تجربه و شناخت کافی به مباحث فنی دارد.

بررسی نگارنده این مطلب در خصوص اظهار نظر مشتریان «کارنامه» نشان از دارد که بیشترین نارضایتی از این مجموعه مربوط به کارشناسی اشتباه رنگ و بدنه است. تحمیل ضرر مالی به مشتریان حتی به صورت ناخواسته در شرایط اقتصادی فعلی غیرقابل بخشش است.

وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می شود!| سردرگمی خسارت دیدگان در شکایت از فضای مجازی

یکی از مخاطبان «بازار» که نخواست نامش فاش شود: پلتفرم کارنامه حاضر به پرداخت خسارت ناشی از اشتباه کارشناس خود نیست، با انتخاب این پلتفرم ۲۰۰ میلیون تومان زیان کردم

ضرر ۲۰۰ میلیون تومانی به دلیل استفاده از کارنامه

یکی از مخاطبان «بازار» که نخواست نامش فاش شود به تازگی مستنداتی برای این رسانه در خصوص تحمیل ضرر و اشتباه کارشناسی توسط پلتفرم خدمات خودرو «کارنامه» ارسال کرده است. موضوعی که نشان از عدم آموزش صحیح، فقدان آگاهی و نداشتن تجربه کارشناسان این پلتفرم در زمان ارائه خدمات خودرویی به طرفین معامله دارد.

این مخاطب رسانه «بازار» در خصوص اشتباه تشخیص کارشناسی بدنه «کارنامه» به نگارنده این مطلب گفت: قصد خرید یکی از محصولات تویوتا را داشتم از پلتفرم مذکور درخواست کارشناس کردم. پس از بررسی خودرو توسط کارشناس کارنامه اعلام کردند که خودرو بدون رنگ است، همزمان با این ادعا از صفحه کاربری خود عکسی تهیه کردم. با گذشت حدود یک ساعت از انجام معامله مجدد صفحه کاربری خود را چک کردم، متوجه ویرایش آن و درج «آب رنگ برای ستون سمت راست» شدم.

وی افزود: بلافاصله با کارنامه تماس و این گزارش را اعلام کردم، اما آن ها ابتدا این موضوع را تکذیب سپس مدعی شدند که در زمان کارشناسی خواستار استفاده از بیمه نشدم. این درحالی است که کارشناس کارنامه در خصوص استفاده از بیمه یا شیوه انتخاب آن در زمان بررسی فنی خودرو هیچ توضیحی ارائه نداده بود.

وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می شود!| سردرگمی خسارت دیدگان در شکایت از فضای مجازی

این مخاطب که نخواست نامش فاش شود در خصوص بررسی مجدد فنی خودرو و مراجعه به یکی از مراکز معتبر به «بازار» توضیح داد: پس از مراجعه به مرکز کارشناسی بدنه متوجه آسیب ستون سمت راست خودرو ناشی از تصادف شدم، بررسی های فنی مرکزی که مراجعه کردم نشان از ضرر ۲۰۰ میلیون تومانی ناشی از کارشناسی کارنامه داشت. جهت دریافت خسارت و پیگیری قضایی به شرکت «کارنامه» مراجعه کردم که حتی اجازه ورود به ساختمان را ندادند. اکنون این شرکت که با ادعای اعتمادسازی اقدام به عرضه خدمات کارشناسی فنی خودرو می کند، حاضر به پرداخت خسارت ناشی از اشتباه کارشناس خود نیست. به متقاضیان این پلتفرم توصیه می کنم در صورت درخواست کارشناسی حتما قبل و بعد از انجام تست و بررسی از صفحه کاربری خود عکس تهیه کنند تا در صورت ایجاد مشکل بتوانند پیگیری قضایی انجام دهند.

برنابادی: آموزش فنی خودرو با هدف کارشناسی در یک دوره چنده روزه یا حتی یک ماهه امکان پذیر نیست

کارشناسی فنی نیازمند آموزش طولانی

رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص دریافت خدمات کارشناسی بدنه و فنی خودرو هنگام خرید به «بازار» گفت: کارشناسی فنی خودرو فقط مربوط به بازدید از رنگ بدنه، شاسی، موتور و گیربکس نیست. بلکه هر بخش مذکور از خودرو باید به صورت جداگانه مورد بررسی و کنترل قرار گیرد. یک کارشناس خودرو نمی تواند به طور همزمان بدنه، موتور و گیربکس را کنترل کند، چرا که هر بخش نیازمند یک کارشناس مستقل با تجربه کافی است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه کارشناسان پلتفرم های مختلف که اقدام به ارائه خدمات فنی به طرفین معامله می کنند باید آشنایی کافی به مباحث فنی داشته باشد، توضیح داد: کارشناسان فنی تخصص جامع و توانایی لازم برای بررسی کلیت اجزایی خودرو را ندارند، همین موضوع در درازمدت می تواند منجربه چالش برای مشتریانشان شود.

برنابادی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه اظهار نارضایتی از عملکرد پلتفرم کارنامه در فضای مجازی بسیار زیاد شده، بیان کرد: زمانی که دیوار اقدام به معرفی پلتفرم کارنامه به عنوان مرجع کارشناسی و خدمات مشاوره می کند، باید کلاس های فنی و دوره های آموزشی مختلف و طولانی برای کارشناسان خود برگزار کند. آموزش فنی خودرو با هدف کارشناسی در یک دوره چنده روزه یا حتی یک ماهه امکان پذیر نیست، ۵۰ درصد بررسی فنی یک خودرو دانش و ۵۰ درصد دیگر را تجربه تشکیل می دهد.

وی افزود: در صورتی که کارشناسی اشتباه از سوی هر یک از پلتفرم های فعال در این حوزه متوجه طرفین معامله شود، باید آن مجموعه اقدام به جبران زیان کند.

وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می شود!| سردرگمی خسارت دیدگان در شکایت از فضای مجازی

موتمنی: در صورتی که کارشناسی فنی صحیحی از سوی پلتفرم های فعال در این زمینه برای «رنگ و بدنه» انجام نشود، مشتری می تواند جهت دریافت خسارت یا شکایت به «اتحادیه نقاشان اتومبیل» مراجعه کند

معامله خودرو فقط در واحدهای مجوز دار

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران در خصوص اشتباه فنی کارشناسان پلتفرم های ارائه دهنده خدمات خودرویی به «بازار» گفت: در صورتی که کارشناسی فنی صحیحی از سوی پلتفرم های فعال در این زمینه برای «رنگ و بدنه» انجام نشود، مشتری می تواند جهت دریافت خسارت یا شکایت به «اتحادیه نقاشان اتومبیل» مراجعه کند. شکایت در اتحادیه مذکور توسط فرد متضرر واحد صنفی را مکلف به پرداخت خسارت خواهد کرد؛ زیرا واحدهای صنفی مختلف برای ارائه خدمات خود هزینه های قابل توجه دریافت می کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران تهران در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براینکه اگر فرد موفق به دریافت خسارت از اتحادیه نقاشان اتومبیل نشود، بیان کرد: درصورتی که فرد متضرر نتواند با کمک اتحادیه مذکور از واحد صنفی خاطی خسارت دریافت کند، می تواند به مراجع قضایی مراجعه و مشکل خود را پیگیری کند.

موتمنی با بیان اینکه مشتریان برای خرید مطمئن خودرو و عدم مواجه با چالش های متعدد باید نسبت به شرایط معامله آگاه باشند، توضیح داد: به خریداران پیشنهاد می کنم حتما جهت انجام معامله خودرو به واحدهای صنفی مجوز دار مراجعه کنند، توجه داشته باشند که فروش خودرو به صورت پیش فروش در کشور وجود ندارد. اگر قصد خرید محصولی با شرایط لیزینگ دارند ابتدا مجوز بانک مرکزی را بررسی کنند.

وقتی کارنامه کارشناسی خودرو بعد از فروش عوض می شود!| سردرگمی خسارت دیدگان در شکایت از فضای مجازی

الفت نسب: مشتریان پلتفرم های ارائه خدمات خودرویی در صورت داشتن مشکل با ثبت شکایت در ناحیه ۳۱ جرایم رایانه ای مشکل خود را پیگیری کنند

پیگیری از مراجع قضایی

رضا الفت نسب نایب رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار «بازار» مبنی براینکه در صورت شکایت مشتریان پلتفرم های ارائه خدمات خودرویی اقدامات باید به چه سمتی باشد، گفت: مشتریان در صورت داشتن مشکل می تواند از سه طریق پیگیری دریافت خسارت داشته باشند؛ نخست ثبت شکایت در نماد اعتماد الکترونیکی پس از احراز هویت، دوم مراجعه به اتحادیه نیمه تعطیل کسب و کارهای مجازی و نهایتا ثبت شکایت در ناحیه ۳۱ جرایم رایانه ای مشکل خود را پیگیری کنند.

نایب رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه مراجعه به این اتحادیه احتمالا موثر نباشد، بیان کرد: اتحادیه کسب و کارهای مجازی طی دو سال گذشته انتخابات نداشته است، باتوجه به اینکه وزارت صمت سبب عدم اجرای این انتخاب شده، عملکرد اتحادیه کسب و کارهای مجازی به صورت نیمه تعطیل درآمده است. این مورد سبب می شود که در صورت بروز مشکل مشتریان پلتفرم های مجازی امکان پیگیری از طریق اتحادیه امکان پذیر نباشد.

الفت نسب در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براینکه وزارت صمت در این میان چه نقشی باید ایفا کند تا مشتریان فضای مجازی چالشی نداشته باشند، اظهار داشت: وزارت صمت وظیفه خود در قبال برگزاری انتخابات اتحادیه را انجام داده و از بحران های مشابه در سایر پلتفرم های مجازی پیشگیری کند.

در پایان باید ذکر کرد که طی تماس تلفنی خبرنگار این رسانه با «کارنامه» کارشناسان این مجموعه مدعی پرداخت خسارت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بودند، اما بررسی های اخیر فضای مجازی نشان از آن دارد که تاکنون کارنامه یک مورد از خسارات خود به مشتریان را پرداخت نکرده است.

گفتنی اسست پیش از این نیز یک فعال فروش مجازی و قسطی و کارشناسی در حوزه خودرو هم با فروش خودرویی شاسی بلند به شمکل خورده بود که در فضای مجازی به شدت وایرال شده بود.

کد خبر: ۲۵۷٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha