۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
تبدیل فرودگاه امام به یکی از هاب‌های راهبردی و ترانزیتی فرودگاهی منطقه
وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

تبدیل فرودگاه امام به یکی از هاب‌های راهبردی و ترانزیتی فرودگاهی منطقه

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای کلان پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره)، این فرودگاه با اجرای پروژه‌ها به یکی از هاب های راهبردی و ترانزیتی فرودگاهی منطقه تبدیل می شود.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگوی زنده با شبکه یک سیما، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و پیروزی ملت غزه، به آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) از صبح امروز اشاره کرد و گفت: این پروژه با ظرفیت جابه‌جایی ۳۵ میلیون مسافر در سال به نوعی یک فرودگاه جدید محسوب می‌شود و با تکمیل آن ظرفیت کل فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون مسافر در سال می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی(ره) ظرفیت جابه‌جایی ۶ میلیون مسافر در سال را دارد و با توجه به برنامه توسعه فرودگاهی قرار است این ظرفیت به ۱۰ میلیون مسافر برسد.

وی با بیان اینکه ترمینال زیارتی سلام در این فرودگاه هم ظرفیت جابه‌جایی ۵ میلیون مسافر در سال را دارد، ‌ افزود: با تکمیل این ترمینال جدید، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به حدود ۵۰ میلیون مسافر در سال خواهد رسید.

بذرپاش با اشاره به اینکه این فرودگاه با متراژ ۴۱۰ هزار متر مربع احداث خواهد شد، ‌ گفت: ارزش قراردادی که امروز منعقد شد در فاز اول ۵۰۰ میلیون دلار و ارزش مجموع قرارداد بیش از ۲.۵ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: بخش اول این قرارداد که شامل بسیاری از مستحدثات و ملزومات عملیات پروازی مثل احداث روشنایی و ... است تا اسفند سال آینده تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی هدف این کلان پروژه را در راستای کلان پروژه «ایران راه» و تبدیل فرودگاه امام خمینی(ره) به هاب راهبردی و ترانزیتی منطقه دانست و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، فرودگاه امام خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین هاب‌های فرودگاهی منطقه خواهد شد.

به گفته بذرپاش، علاوه بر استفاده ناوگان داخلی ایران از این فرودگاه به مقاصد خارجی، با ارائه آزادی‌هایی پروازی به ایرلاین‌های خارجی، این فرودگاه مبدا و مقصد بسیاری از پروازهای خارجی نیز خواهد شد و به یک هاب راهبردی در منطقه تبدیل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: عملیات اجرایی فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) از امروز با مشارکت یکی از شرکت‌های چینی و قرارگاه خاتم‌الانبیا به صورت کنسرسیوم آغاز شد و تامین منابع مالی آن توسط ایران انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در این پروژه از ظرفیت‌های فنی_ مهندسی شرکت‌های مجرب خارجی و داخلی استفاده خواهد شد.

بذرپاش گفت: در راستای تکمیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) عملیات توسعه منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی آغاز شده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اعلام تمایل خود را برای مشارکت اقتصادی در این پروژه اعلام کردند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ظرف چهار الی پنج سال آینده این فرودگاه بزرگ بین‌المللی یکی از مهمترین هاب‌های راهبردی و ترانزیتی منطقه خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۷٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha