۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
خدمات «تریگیت» این بار در بستر آنلاین| توسعه معادلات اقتصادی با شتاب دهنده ها
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

خدمات «تریگیت» این بار در بستر آنلاین| توسعه معادلات اقتصادی با شتاب دهنده ها

گرگان- استارآپ های گلستانی و بنگاه های نوآورانه و خلاق این استان برای کوتاه کردن مسیر دست یابی به موفقیت و تجاری سازی ایده ها، به سراغ شتاب دهنده ها رفته اند و این فرآیند ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با وجود گسترش‌ کمی شرکت های دانش بنیان در استان گلستان و موفقیت های کوتاه مدت فعالان این حوزه، اما برخی نواقص و مشکلات فراروی این بنگاه های خلاقانه مانع نقش آفرینی موثر این شرکت ها در توسعه استان گلستان شده است؛ موضوعی که مختص به گلستان یا ایران نیست و اکثر شرکت های دانش بنیان و استارتآپی در سراسر جهان با این مشکل دست به گریبان هستند.

از جمله مواردی که می تواند چاره گشا و یا تقلیل بخش مشکلات این واحدهای نوآور باشد، شتاب دهنده های استارت آپی هستند. شتاب دهنده هایی که در یک میدان برد- برد وارد بازی می شوند، از یک سو منافع اقتصادی خویش را تحصیل کرده و از سوی دیگر نیازمندی های شرکت های استارآپی را برطرف و نقشه راهی مطمئن برای تجاری سازی ایده ها ارائه می کنند.

به طور معمول شتاب دهنده ها در برهه زمانی مشخص شرکت های دانش بنیان و استارتآپ ها را زیر چتر حمایتی خود قرار داده و در معاهده منطقی و معمول زمینه شکوفایی سیستم های فناورانه را فراهم می سازد. لذا در این خصوص با «محمدصادق سبحانی»، «مدیرعامل شتاب دهنده تریگ آپ» یکی از پیشگامان حوزه شتابدهی به تیم ها استارتاپی ترتیب داده ایم که در ادامه خواهد آمد.

* فعالیت شما در گلستان چگونه شکل گرفت، در این‌ خصوص توضیح می دهید؟

در سال ۱۴۰۱ یک رویداد استارتاپی جذاب در استان گلستان برگزار شد و مرکز شتاب‌دهنده تریگ‌آپ به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران به این رویداد دعوت شد. این رویداد با همکاری صندوق پژوهش و فناوری گلستان، پارک علم و فناوری گلستان، سازمان مدیریت صنعتی و اتاق بازرگانی گرگان برپا شد.هرچند قبل از این رویداد هم در یک فرایند سرمایه‌گذاری مشارکتی با صندوق پژوهش و فناوری گلستان خدماتی را به یکی از استارت‌آپ‌های گرگانی ارائه کرده بودیم. در رویداد مذکور، دو تیم ارزیابی و غربالگری شد و برای شروع فعالیت، فرایند پیش شتاب‌ دهی را آغاز کردیم و در حال حاضر در آستانه امضای سومین قرارداد شتاب‌دهی در استان گلستان هستیم.

* نوع اقدامات و فعالیت تیم‌های گلستانی طرف قرارداد با مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ را توضیح دهید؟

تیم «رایاکوین» یکی از تیم های استارتاپی است که نرم‌افزاری قدم‌ شمار ارائه کرده که نمونه خارجی آن هم در دسترس همگان دارد. با این‌ وجود این تیم توانسته است موفقیت‌های خوبی را به دست آورد ما تلاش می‌کنیم تا موفقیت‌ها و رشد آنها مضاعف شود. افرادی که این اپلیکیشن را بر روی گوشی خودشان نصب می‌کنند گام‌هایشان شمارش می‌شود و در ازای آن سکه می‌گیرند و با استفاده از این سکه‌ها می‌توانند از فروشگاه‌ها خرید یا از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

حساسیت‌های بالای مرکز برای رعایت استانداردها و کیفیت خدمات و همچنین منابع مورد نیاز سبب شد تا مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ به دنبال مباحث مجازی برود

سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی می‌توانند در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی و سلامت کارکنان خود از این نرم‌افزار استفاده کنند. شرکت‌های بیمه‌گر هم می‌توانند از خدمات پیش‌بینی‌شده در این اپلیکیشن ایرانی بهره‌مند شوند البته تعاملات و قراردادهای مطلوبی با شرکت‌هایی مانند ایرانسل منعقد شده است.

دومین تیم گلستانی طرف قرارداد با مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ مجموعه «سریر» است. در این بخش سرویس هوش مصنوعی با تکنولوژی پردازش تصویر امکاناتی را در حوزه سلامت به مخاطبان خود ارائه می‌دهد. با آنالیز و تطابق عکس‌های گرفته شده توسط گوشی موبایل مخاطب با عکس‌ها و تصاویر موجود در دیتابیس، اقدام به شناسایی نوع بیماری مخاطب می‌کند. این برنامه علاوه بر اینکه یک ابزار کمک تشخیصی برای پزشکان تلقی می‌شود می‌تواند به افرادی که برای سلامتی خود حساسیت ویژه‌ای دارند هم به کار گرفته شود.

محصول ارائه شده محصولی جذابی است که اگر با کمپین‌های تبلیغاتی همراه شود می‌تواند در آینده کسب درآمد بالایی برای این تیم داشته باشد. سومین تیم استارتاپی «وت‌ وان» بوده که در حوزه پلتفرم دامپزشکی آنلاین است. یک طرفِ پلتفرم دامداران بومی و محلی و طرف دیگر این پلتفرم دامپزشکان هستند. بر اساس این برنامه امکان ارائه خدمات مشاوره‌ای و ویزیت در محل و حتی ارسال دارو فراهم می‌شود. بهره‌گیری از این برنامه می‌تواند مانع تلف‌ شدن دام به‌ویژه در مناطق دورافتاده و روستایی شود.

خدمات «تریگیت» این بار در بستر آنلاین| توسعه معادلات اقتصادی با شتاب دهنده ها


* همکاری و تعامل شما با پارک علم و فناوری و یا صندوق پژوهش و نوآوری گلستان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با وجود علاقه‌مندی وافر به همکاری با پارک علم و فناوری گلستان هنوز این ارتباط به‌صورت جدی شکل نگرفته است، ولی با صندوق پژوهش و نوآوری گلستان کارهای مشترک بسیاری را انجام داده‌ایم. مواردی را به‌صورت مشترک با صندوق پژوهش نوآوری ارزیابی و آنها را مستعد سرمایه‌گذاری تشخیص داده‌ایم و حمایت‌ها و خدمات به این تیم‌ها آغاز شده است. البته صندوق پژوهش نوآوری بر اساس سیاست‌های بالادستی در راندهای بالاتر حمایت‌های لازم از استارتاپ‌ها را انجام می‌دهد و مأموریت‌های دیگری مانند تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کارخود دارد.

مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ خدمات غیرنقدی مانند شبکه‌سازی، منتورینگ و آموزش‌ها را در دستور کار قرار داده و آمادگی دارد همانند صندوق پژوهش و فناوری با سایر اکوسیستم‌های شهری تعامل برقرار کند.

* یکی از خدمات نوین شما سامانه تریگیت است، لطفاً بیشتر در خصوص سامانه توضیح دهید؟

مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ، در فضای ملی استان‌ها به جز اصفهان و مشهد شعبه فیزیکی ندارد. استان‌های متعددی برای اخذ نمایندگی و استقرار شعبه فیزیکی شتاب ‌دهنده درخواست داده‌اند اما به سبب چالش‌های موجود ترجیح مرکز بر این موضوع متمرکز شده که حتی‌الامکان شعبه فیزیکی صادر نشود.

تریگیت بستر آنلاینی است که به مدیریت دانش اتفاقاتی که در استارت‌آپ‌ها پرداخته و سرویس‌دهی آموزش و منتوری را قیاس‌پذیر می‌کند

حساسیت‌های بالای مرکز برای رعایت استانداردها و کیفیت خدمات و همچنین منابع مورد نیاز سبب شد تا مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ به دنبال مباحث مجازی برود و تریگیت را راه‌اندازی کند. مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که برای توسعه‌ پذیر کردن خدماتی مانند راهبری و منتورینگ و سایر سرویس‌ها به بستر آنلاین بروند؛ لذا تریگیت در سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی شد.

تریگیت چند ویژگی خیلی خاص دارد؛ اول یک مسیر آموزشی خیلی خوب و راحت بوده و دومین پارامتر مثبت آن رایگان بودن خدمات است. استارتاپ‌ها در این مسیر قرار می‌گیرند، گام ‌به ‌گام و هفته‌ به ‌هفته آموزش‌ها را می‌بینند و تمریناتی را انجام می‌دهند؛ به هر کدام از استارت‌آپ‌ها راهبر اختصاص‌ یافته و جلسات هفتگی برای بررسی وضعیت یادگیری و پیشرفت مقوله تبدیل ایده به کسب‌وکار ارزیابی می‌شود. در صورت ضرورت این استارتاپ‌ها به منتورهای تخصصی حوزه خود لینک می‌شوند تا از خدمات آنها بهره‌مند شوند.

تریگیت بستر آنلاینی است که به مدیریت دانش اتفاقاتی که در استارت‌آپ‌ها پرداخته و سرویس‌دهی آموزش و منتوری را قیاس‌پذیر می‌کند؛ دو شرکت نخست استان گلستان هم از این مسیر ورود کرده‌اند. نسخه جدید تریگیت رونمایی شده است و قابلیت سرویس‌دهی به همه نهادهای نوآور در کشور را دارد. مرکز شتاب ‌دهنده تریگ‌ آپ آمادگی دارد با هدف برابری فرصت‌های کارآفرینی برای کارآفرینان جوان و مستعد این سرویس را در اختیار همه نهادهای نوآور کشور قرار دهد.

کد خبر: ۲۵۷٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha