۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار| انتظار کاهش نرخ‌ها در هفته‌های آینده
رییس شورای تامین دام کشور اعلام‌ کرد

ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار| انتظار کاهش نرخ‌ها در هفته‌های آینده

رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار، گفت: به‌دلیل زایش‌های خوب پاییزی در دام سبک و عرضه گوشت پرواری دام سنگین، انتظار می‌رود در هفته‌های آتی قیمت گوشت قرمز کاهش یابد.

به گزارش بازار، منصور پوریان درباره آخرین وضعیت توزیع و قیمت گوشت قرمز در بازار، افزود: با وجود اینکه دو ماه از فصل پاییز گذشته و به‌طور معمول در فصل سرما با افزایش تقاضای گوشت قرمز روبه‌رو می‌شویم، هیچ کمبودی در بازار گوشت قرمز گوسفندی و گوساله وجود ندارد.

این مقام صنفی ادامه‌داد: اکنون وضعیت بازار گوشت قرمز داخلی و وارداتی مطلوب است، زیرا منابع تامین متعدد و گسترده‌ای داریم، بنابراین افزایش عرضه گوشت و گستردگی تأمین در بازار موجب ثبات قیمت‌ها و گاها کاهش قیمت‌ها شده است.

رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: با توجه به زایش‌های خوب در مناطق جنوب و جنوب غربی کشور، بین ۸۰ تا ۸۵ درصد تأمین گوشت از محل تولید داخلی انجام می‌شود، همچنین در کنار آن گوشت گرم و منجمد وارداتی نیز به‌طور مستمر و مرتب در حال تأمین و عرضه است که مجموع این اقدامات در بازار این محصول تاثیر خوبی داشته است.

وی خاطرنشان‌کرد: با استمرار تامین و عرضه گوشت وارداتی گرم و منجمد، بازار به ثبات رسیده و هر گونه تعلل در واردات می‌تواند بازار گوشت را برهم بزند.

پوریان گفت: در حال حاضر گوشت به وفور در میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و قصابی‌ها در حال توزیع است و البته بخش عمده‌ای از گوشت مورد نیاز پایگاه‌های نظامی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها از محل واردات گوشت منجمد تأمین می‌شود تا فشار بازار کاهش یابد.

وی اضافه‌کرد: با توجه به شرایط فعلی بازار نیاز است همچنان واردات گوشت قرمز گرم و منجمد استمرار یابد، تا مشکلی در بازار ایجاد نشود و قیمت گوشت به نرخ واقعی خود نزدیک شود و از سودجویی برخی نیز جلوگیری شود.

رییس شورای تامین دام کشور گفت: در غیر این‌صورت با هرگونه کمبودی بازار این محصول التهاب پیدا می‌کند. البته برخی فروشگاه‌ها و قصابی‌ها در مقابل کاهش قیمت گوشت در بازار مقاومت می‌کنند که باید شرایط برای سودجویی این افراد فراهم نشود.

وی درباره عرضه دام گوسفندی و گوساله، گفت: اکنون دام گوسفندی تولید داخل از وضعیت خوبی برخوردار است، به‌طوری که عرضه آن در میادین نسبت به ماه گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد، البته در دام سنگین نیز به نقطه نرمال نزدیک شده‌ایم زیرا دام پرواربندی‌ها به شرایط بهتری رسیده است و برای اواخر زمستان عرضه می‌شود.

پوریان اظهار داشت: آنچه اکنون اهمیت دارد میزان واردات گوشت قرمز گوسفندی و گوساله گرم و منجمد است که با استمرار آن و تأمین با حجم بالا بتوانیم برای ثبات بازار، گوشت مورد نیاز استان‌های دیگر را نیز تأمین کنیم تا بازار این محصول در سراسر کشور به آرامش برسد.

وی بیان‌داشت: با افزایش حجم واردات، قیمت دام زنده گوسفندی و گوساله نیز کاهش یافته است به‌طوری که قیمت این کالا در میادین عرضه برای دام زنده گوسفندی و گوساله بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است؛ یعنی اکنون زیر ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و مدتی است که هیچ افزایش قیمتی در این زمینه نداریم.

به گفته این مقام صنفی، با توجه به نرخ دام زنده قیمت هر کیلوگرم لاشه داخلی گوسفندی و گوساله بین ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است که باید این رقم باز هم کاهش پیدا کند تا به نرخ واقعی برسد، اما در بحث گوشت وارداتی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی گرم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۲۶۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۲۶۵ هزار تومان است و گوشت منجمد گوسفندی نزدیک ۳۰۰ و گوشت گوساله منجمد ۳۲۰ هزار تومان قیمت دارد.

رییس شورای تامین دام کشور، درباره علت تفاوت قیمتی بین گوشت منجمد گوساله و گوسفندی گفت: گوشت گوسفندی و گوساله گرم جزو تالار یک با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی محاسبه و وارد کشور می‌شود، اما گوشت وارداتی منجمد جزو تالار دوم با نرخ ارز نیمایی که بالاتر است، محاسبه و تأمین می‌شود؛ بنابراین نرخ گوشت گرم گوسفندی و گوساله از نرخ گوشت منجمد پایین‌تر است و این موضوع ارتباطی به کیفیت محصولات منجمد ندارد.

وی اضافه کرد: طبق روال، در کشور مصرف گوشت گوسفندی بیشتر از گوشت گوساله است اما با افزایش قیمت گوشت در بازار علاوه بر افزایش تقاضا برای این محصول با کاهش تولید دام زنده سنگین به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، حذف دام‌های مولد، افزایش هزینه‌های تولید و نگهداری دام، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود نهاده‌ها در دامپروری‌ها روبه‌رو شدیم، بنابراین افزایش تقاضا و کاهش عرضه موجب رشد قیمتی گوشت گوساله نسبت به گوشت گوسفندی شده است.

پوریان گفت: البته در بحث افزایش تقاضا باید گفت از آنجایی که گوشت گوساله بدون استخوان عرضه می‌شود مصرف به این سمت سوق داده شد، زیرا مردم برای سبد خانوار خود گوشت بیشتری را نسبت به گوشت گوسفندی خریداری می‌کنند. همچنین در بحث تأمین و عرضه نیز دام سنگین در دو سال اخیر آسیب دیده است زیرا اکثر دامداران و دامپروران از پس هزینه‌های تولید دام سنگین برنمی‌آیند؛ بنابراین کاهش عرضه و افزایش تقاضا بازار این محصول را نامتعادل کرده است.

وی افزود: اکنون دولت برای تامین بازار گوشت، علاوه بر واردات گوشت گوساله گرم و منجمد وارداتی، دام پرواری را نیز وارد کرده است تا برای ماه‌های آینده گوشت گوساله مورد نیاز کشور تامین شود که البته این اقدام دولت موثر بوده است و به نظر می‌رسد برای ماه‌های آینده با وفور عرضه این کالا روبه‌رو شویم.

این مقام صنفی اظهار داشت: ناگفته نماند که دولت برای تنظیم بازار گوشت قرمز، تولید قراردادی با تولیدکنندگان داخلی اعم از دامداران، دامپروران در بخش دام سبک و سنگین و با جامعه عشایری در بحث دام سبک داشته است. بنابراین اگر گوشت تولیدات قراردادی صنعتی و عشایری در زمستان وارد بازار شود، در تنظیم بازار این محصول اثر خوبی خواهد داشت و این اقدام اهرم خوبی برای کنترل بازار به شمار می‌رود.

به گفته وی، اکنون گوشت‌ های وارداتی در حال ترمیم کمبود دام‌های پرواری هستند تا بازار با کمبود روبه‌رو نشود و اکنون وضعیت تولید رو به بهبود است، زیرا با افزایش حجم تولید گوشت گوساله نسبت به گوسفندی به احتمال زیاد قیمت این محصول در بازار نسبت به گوشت گوسفندی کاهشی خواهد شد.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha