۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
رقابت امریکا و چین در طراحی سلاح های هوش مصنوعی در حال افزایش است| تفسیر «شی» از قدرت آمریکا
مشاور روسای جمهور اسبق امریکا در گفتگو با بازار:

رقابت امریکا و چین در طراحی سلاح های هوش مصنوعی در حال افزایش است| تفسیر «شی» از قدرت آمریکا

«جفری کارلینر» معتقد است که رقابت و بی اعتمادی بین چین و ایالات متحده احتمالاً برای همکاری در طراحی سلاح های هوش مصنوعی بسیار زیاد است.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو در سخنانی اعلام کرد: با رئیس جمهور چین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ های مبارزه با مواد مخدر، روابط نظامی و هوش مصنوعی توافق کردیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرد: معتقدم پیشرفت قابل توجهی در روابطمان با پکن داشته ایم. دیدار با همتای چینی سازنده بود. از اینکه پس از سال‌ ها تعلیق، همکاری بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر دوباره آغاز می‌ شود، خرسندم.

جو بایدن، با تاکید بر اینکه فنتانیل عامل اصلی مرگ و میر آمریکایی‌های ۱۸ تا ۴۹ ساله است، گفت: امروز با این درک جدید در حال انجام اقداماتی برای کاهش قابل توجه جریان مواد مخدر از چین به نیمکره غربی هستیم. من از همکاری رئیس جمهور چین در این زمینه قدردانی می کنم.

بایدن همچنین از گسترش همکاری‌ها با چین در خصوص هوش مصنوعی خبرداد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ابراز داشت که در دیدار با همتای چینی خود، درباره تحولات جهانی از جمله جنگ در اوکراین و تحولات نوار غزه تبادل نظر کرده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز، یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص دیدار مقام کشورش با رئیس جمهور چین گفت که شیء جین پینگ، در جریان دیدار ۴ ساعته خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تایوان بزرگ‌ ترین و خطرناک‌ ترین موضوع پیش روی دو کشور است.

این نخستین دیدار شیء جین پینگ از آمریکا در ۶ سال گذشته است.

این دو رئیس جمهور آخرین بار یک سال پیش در اندونزی با هم دیدار کرده بودند.

این مقام آمریکایی همچنین به نقل از شیء جینگ پینگ به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌ هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم.

قبل از این دیدار «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران، گفته بود: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد.

«سالیوان»، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند.

به گفته وی، راه دستیابی به راه‌حل‌ها از طریق دیپلماسی شدید است. اینگونه است که برداشت‌های نادرست را برطرف و از غافلگیری جلوگیری می‌کنیم.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «پروفسور جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون ایالات متحده آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

در طول دولت های کارتر و ریگان، کارلینر به عنوان اقتصاددان ارشد و مدیر ستادی در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور خدمت کرد. او همچنین به عنوان مدیر اجرایی دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در کمبریج، ماساچوست و معاون مدیر موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون در واشنگتن دی سی خدمت کرده است.

دیدار بایدن و شی به کاهش تنش بین ایالات متحده و چین منجر می شود اما مسیر رقابت بین آنها را تغییر قابل توجهی نخواهد داد

جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با «شیء جین پینگ»، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. اهمیت این دیدار چه بود؟

دیدار بایدن و شی به کاهش تنش بین ایالات متحده و چین منجر می شود اما مسیر رقابت بین آنها را تغییر قابل توجهی نخواهد داد. در طی این دیدار دو رهبر بر سر چند نکته به توافق رسیدند. چین صادرات فنتانیل به آمریکا را کاهش خواهد داد و دو کشور در مورد چگونگی کاهش خطرات استفاده از هوش مصنوعی برای مقاصد نظامی گفتگوهایی را آغاز خواهند کرد و آنها برای جلوگیری از سوء تفاهم ها و تشدید تنش، تماس های نظامی را از سر خواهند گرفت، به عنوان مثال در دریای چین جنوبی که کشتی ها و هواپیماهای آمریکایی و چینی در تماس نزدیک هستند.

*در این دیدار بایدن در سخنانی اعلام کرد: با رئیس جمهور چین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ های مبارزه با مواد مخدر، روابط نظامی و هوش مصنوعی توافق کردیم. اهمیت همکاری در زمینه هوش مصنوعی برای دو کشور چیست؟

هم ایالات متحده و هم چین تلاش های زیادی برای توسعه هوش مصنوعی (AI) جهت کاربردهای نظامی انجام می دهند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که قدرت نظامی یک کشور را تا حد زیادی افزایش دهد، اما این خطر وجود دارد که سلاحی که توسط هوش مصنوعی بدون نظارت کافی توسط انسان کنترل می شود، می تواند تصمیمات بسیار بدی بگیرد.

هم چین و هم ایالات متحده از کشف راه حل های جلوگیری از چنین تصمیمات بدی توسط هوش مصنوعی سود خواهند برد، اما توافق در مورد نحوه انجام این کار و به اشتراک گذاری فناوری در مورد نحوه انجام آن بعید به نظر می رسد. رقابت و بی اعتمادی بین چین و ایالات متحده احتمالاً برای همکاری در طراحی سلاح های هوش مصنوعی بسیار زیاد است.

*یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص دیدار مقام کشورش با رئیس جمهور چین گفت که «شیء جین پینگ» در جریان دیدار ۴ ساعته خود با «جو بایدن» گفته است که تایوان بزرگ‌ ترین و خطرناک‌ ترین موضوع پیش روی دو کشور است. این مقام آمریکایی همچنین به نقل از «شیء جینگ پینگ» به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌ هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم.ارزیابی شما از سخنان «شی» درباره تایوان چیست؟ تصور می کنید بحران تایوان دو کشور را وارد جنگ کند؟

«شی» مایل است که پکن کنترل تایوان را در زمانی که او رئیس جمهور است به دست آورد از آنجایی که وی انتظار دارد برای مدت طولانی به عنوان رئیس جمهور حکومت کند. البته او ترجیح می دهد به طور مسالمت آمیز به کنترل تایوان دست یابد، اما در آینده ممکن است مایل به استفاده از زور برای اشغال و کنترل آن باشد.

بعید است تا چندین سال این اتفاق رخ دهد و وضعیت فعلی می تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. اگر چین به تایوان حمله کرد، بسیار نامشخص است که آیا ایالات متحده از زور برای دفاع از تایوان استفاده می‌کند یا به تایوان کمک می‌کند تا در برابر تهاجم مقاومت کند، همانطور که به اوکراین در مقاومت در برابر تهاجم روسیه کمک کرد - با تهیه سلاح و کمک اطلاعاتی و اعمال تحریم‌های اقتصادی.

*«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قبل از دیدار روسای جمهور آمریکا و چین گفته بود: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

ایالات متحده آمریکا و چین خواهان جنگ نیستند و آنها قرار نیست ناپدید شوند. بنابراین ایالات متحده و چین باید یاد بگیرند که با هم کنار بیایند، حتی اگر برای قدرت و نفوذ در سراسر جهان رقابت کنند. سالیوان و بایدن بر این باورند که دیدارهای رو در رو بین رهبران دو کشور و همچنین دیدارهای مقامات در سطوح پایین تر، به جلوگیری از درگیری و حفظ رقابت صلح آمیز بین ایالات متحده و چین کمک می کند.

«شی» فکر نمی کند که اقتصاد یا ارتش ایالات متحده در حال افول است اما او فکر می کند که نسبت به چین در حال کاهش است

*رئیس جمهور چین در دیدار با بایدن گفته است «این کره زمین می تواند چین و آمریکا را (همزمان) در خود جای بدهد»؛ برخی معتقد هستند این سخن رهبر چین در آمریکا که موضع جدیدی هم نیست، موید آن است که بر خلاف برخی نظرات، پکن در پی افول و سقوط واشنگتن نبوده و نیست و در دیپلماسی چینی پسا جنگ سرد، از قضا دو پادشاه می توانند در یک اقلیم بگنجند.ارزیابی شما چیست؟

شی و رهبری چین فکر می کنند که قدرت اقتصادی و سیاسی چین در آینده سریعتر از قدرت ایالات متحده آمریکا رشد خواهد کرد. اما آنها متوجه می شوند که اقتصاد ایالات متحده هنوز بسیار قوی است و ایالات متحده آمریکا هنوز از نظر سیاسی بسیار قدرتمند است.

شی فکر نمی کند که اقتصاد یا ارتش ایالات متحده در حال افول است اما او فکر می کند که نسبت به چین در حال کاهش است. به عنوان مثال نقش چین در بهبود روابط بین ایران و عربستان سعودی، یا ایجاد سازمانی از کشورهای در حال توسعه مانند بریکس گسترش یافته نمی‌توانست پنج یا ده سال پیش اتفاق افتاده باشد.

چین انتظار دارد که نفوذش در سراسر جهان در آینده به افزایش خود ادامه دهد، اما فکر نمی کند که نفوذ ایالات متحده آمریکا از بین برود یا حتی به طور چشمگیری کاهش یابد. بنابراین چین فکر می کند که ایالات متحده آمریکا و چین باید یاد بگیرند که با هم کنار بیایند، حتی اگر در مورد بسیاری از مسائل اختلاف نظر داشته باشند.

کد خبر: ۲۵۷٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha