۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
بازارهای موازی در کورس جذب نقدینگی؛ رقابت برای ماندن
بازار گزارش می دهد؛

بازارهای موازی در کورس جذب نقدینگی؛ رقابت برای ماندن

در هفته های اخیر اکثر بازارها با نوسانات روبرو بوده اند که بخشی از آن تحت تاثیر ریسک های سیاسی و بخشی تحت تأثیر سیاست گذاری اقتصادی بوده و حالا بازار سرمایه، ارز، طلا و... هرکدام شرایط خاصی دارند.

بازار؛ گروه بورس: سوت آغاز آذر ماه زده شد و بازار در نخستین واکنش به خبرهای بودجه در شرایط منفی رو به بالا حرکت می‌کرد که نشان می دهد تا حدودی بازارساز همنوایی کرده، و الا همچنان همه چیز در هاله ای از ابهام و نوعی ترس قرار دارد.

آذر ماه را بازار خیلی خاص آغاز نکرده و حمایت‌های نصف و نیمه از نمادهای بزرگ رنگ و بوی حمایت موقت دارد تا شرایط خاص سیاسی منطقه هم پایان یابد، حالا باید دید بورس در مقایسه با سایر بازارها چه موقعیتی کسب خواهد کرد.

علیرضا سادات معتقد است که تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بازار اولیه و همچنین تجهیز سرمایه‌های خرد در جهت ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ مهمترین رویکرد بورس است اما نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن شرایط بازار ثانویه و تابلوی معاملات به دنبال تامین مالی بود بنابراین دولت و بازارساز نمی تواند بیش از این بازار را در رکود فرو ببرد

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار درباره روند معاملات بورس در ماه گذشته و پیش بینی آینده آن گفت: با توجه به اینکه آبان ماه بازار روند مناسبی نداشت و شایعات و حرف و حدیث‌های متعدد از سوی سیاست‌گذار، حسابی سهامداران را کلافه کرده بود، پیش بینی می شود در ماه آذر تنش و نوسان ها کمتر شود.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار دنبال انگیزه قوی برای تغییر شرایط است ولی آن را پیدا نکرده و دوباره چشم به سیاستمداران دوخته است، افزود: تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بازار اولیه و همچنین تجهیز سرمایه‌های خرد در جهت ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ، مهمترین رویکرد بورس است. اما نمی‌توان بدون در نظر گرفتن شرایط بازار ثانویه و تابلوی معاملات به دنبال تامین مالی بود؛ بنابراین دولت و بازارساز نمی تواند بیش از این بازار را در رکود فرو ببرد.

او افزود: تمایل بازار به افت به طور جدی کاهش یافته اما انگیزه برای رشد وجود ندارد. یا به عبارت دیگر بازار به نقطه‌ای رسیده که ریزش‌های عجیب برای آن بعید است اما در مسیر رشد هم هنوز سیگنال قوی دریافت نکرده تا به پیش برود.

سادات با بیان اینکه اگر در بودجه، تحول مثبتی را شاهد نباشیم، بازار، گرایش به سمت سفته بازی خرید سهم‌های کوچک و پروژه محور خواهد داشت، گفت: این بدترین رویدادی است که می تواند اتفاق بیفتد. زیرا در چنین شرایطی بازار سرمایه کارکرد درست خود را از دست داده و شرایط نرمال را از دست رفته می‌بیند.

سایر بازارها هم تا حدودی سیاست کنترلی دارند

در حال حاضر انگار قیمت‌ها به یک مرکز ثقل وصل شده، نه توان فاصله ی مثبت گرفتن از آن را دارند و نه توان فاصله ی منفی گرفتن را. انگار این قیمت، مرکز ثقل نمادهاست. حالا هر نمادی یک چنین مرکز ثقلی پیدا کرده و به هر طرف که فاصله ایجاد می‌شود سریعا خریدار یا فروشنده پیدا می‌کند. ارزش معاملات خرد در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان متوقف شده و مطابق روزهای اخیر، بازار، مثبت شروع کرده و بعد عرضه‌ها زیاد می شود و به سمت صفر تابلو و بعضا منفی حرکت می کند. البته در نهایت در برخی از روزها تعداد نماد مثبت بیشتر از تعداد نماد منفی می شود و بازهم در یک اتفاق تکراری در روزهای مثبت، ارزش اوردهای فروش روی تابلو بیشتر از اوردرهای خرید می شود.

به گفته محمود مرادی در حال حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان حمایت قوی دارد و به نظر نمی رسد که قیمت ارز تغییرات جدی داشته باشد، از طرف دیگر قیمت دلار هم در محدوده ۲ هزار دلار باقی مانده و منتظر این است که اگر اتفاقاتی در دنیا رخ دهد کندل های صعودی خود را به سمت بالا برند

درباره سایر بازارها هم تا حدودی همین سیاست دنبال می شود برای نمونه هر انس طلا به ۲۰۰۰ دلار می رسد مقاومت دیوارگونه که عبور از آن تا حدودی محال شده است. در همین چند وقت اخیر سه بار انس به این سطح رسیده اما نتوانسته از آن عبور کند. دفعات قبل که انس به این محدوده می رسید، شاخص دلار و نرخ بهره بدون ریسک در آمریکا بسیار کمتر از الان بود. در واقع انس با وجود نیروهای مخالف قوی در ۲۰۰۰ دلار قرار دارد و این نشان می دهد خریداران قوی در این قیمت، برای طلا وجود دارد.

برخی تحلیلگران معتقد هستند با احتمال کاهش نرخ بهره بدون ریسک و کاهش شاخص دلار در آمریکا، می توان انتظار داشت بالاخره این مقاومت شکسته شود. اما عده ای دیگر فکر می کنند روند تورم در آمریکا رو به پایین است و دلیلی برای روند نزولی در شاخص دلار و روند صعودی در انس وجود ندارد.
 

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان حمایت قوی دارد، گفت: به نظر نمی رسد که قیمت ارز تغییرات جدی داشته باشد؛ از طرف دیگر قیمت دلار هم در محدوده خود باقی مانده و منتظر این است که اگر اتفاقاتی در دنیا رخ دهد کندل های صعودی خود را به سمت بالا ببرد.

او با تاکید بر اینکه هنوز در بازار، خروج پول جریان دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی شاخص هم وزن به دلیل اینکه شامل نمادهای کوچک می شود که دخالت بازارساز در عملکرد آنها کمتر نمایان می شود، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه ملک در ایران، کمتر مورد مداخله دولت است، گروه انبوه‌سازی و ساختمان هم در بورس کمتر مورد مداخله مداخله‌گران است؛ هر چند که نوسان های این گروه هم بسیار شدید است. این گروه در هفته های اخیر بهترین عملکرد را در بین گروه های بورسی داشته و سهامداران این صنعت به طور میانگین ۶.۵ درصد، سود کرده اند. نکته جالب این است که گروه ساختمان، رتبه ی اول در عملکرد یک ماه گذشته در بین صنایع _ با تعداد نماد_ قابل توجه بوده و این موضوع به دلیل تورم بالای صنعت ساختمان است.

به نظر سیاست‌های ارزی اعم از رفتار ارزی دولت در بودجه و قیمت ارز در ماه آذر می‌تواند یکی از نکات مهم این ماه باشد که البته با توجه به سخنرانی‌ها و مواضع، معتقدیم نمی‌توان به این موضوع دلخوش بود اما به عنوان یک موضوع جدی می‌تواند در کنار سایر عوامل برای بازار بسیار مهم و حیاتی باشد. بنابراین به نظر ماجرای درگیریهای دولتی با بازار سرمایه و شرکت‌ها و به طور کلی سهامدار ادامه خواهد داشت و این چالشی برای بازار است.

کد خبر: ۲۵۷٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha