۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
حذف شرکت های برقی کوچک تا چند سال دیگر| تمایلی به شرکت در مناقصه ها در فضای مه آلود نداریم
فعال صنعت برق در گفتگو با بازار:

حذف شرکت های برقی کوچک تا چند سال دیگر| تمایلی به شرکت در مناقصه ها در فضای مه آلود نداریم

حاتم فعال صنعت برق با بیان اینکه ، با نبود ثبات در سیاست گذاری ها و دخالت های وزارت نیرو در صنعت برق تمایلی برای شرکت در مناقصه ها نداریم، گفت: چند سال دیگر هیچ شرکت کوچکی در این صنعت نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: فعالیت برای فعالین اقتصادی این روزها همانند حرکت در فضای مه آلود است ". این تعبیری است که بیتا حاتم یکی از فعالین صنعت برق برای ترسیم و توصیف حال و روز فعالین صنعت برق از آن استفاده می کند.

او در گفتگو با بازار می گوید: گاهی اوقات فعالان صنعتی و تولیدکنندگان ترجیح می دهند که فعالیتی نکنند و در مناقصه ها شرکت نکنند. چرا که آنها محصولی را با هزاران مشکل و حجم بالای از هزینه‌ها تولید می کنند در نهایت شرکت های دولتی پول آن را پرداخت نمی کنند.

بخش عمده ای از مشکلات امروز ما حاصل سیاست گذاری های اشتباه از سوی وزارت نیرو است. به عبارت دیگر دولت باید رفتارهای اشتباه خود را کنار گذاشته و دست از دخالت و قیمت گذاری دستوری بردارد تا صنعت برق رونق گرفته و دوباره شکوفا شود

حاتم در بخش دیگری از گفتگوی خود با حجم بالای بدهی ها دولت اشاره کرده و گفت: در صورت ادامه این وضعیت چند سال دیگر شرکت های کوچک نابوده شده و تنها شرکت های دولتی و خصولتی قادر به ادامه فعالیت خواهند بود. متن کامل گفتگوی بازار با بیتا حاتم مدیرعامل شرکت باسط پژوه تهران را در ادامه می خوانید:

*مهم ترین چالش و مشکلی که شما به عنوان یکی از فعالین صنعت برق با دست و پنجه نرم می کنید، چیست؟

بخش عمده ای از مشکلات امروز ما حاصل سیاست گذاری های اشتباه از سوی وزارت نیرو است. به عبارت دیگر دولت باید رفتارهای اشتباه خود را کنار گذاشته و دست از دخالت و قیمت گذاری دستوری بردارد تا صنعت برق رونق گرفته و دوباره شکوفا شود. یکی از مهم ترین دغدغه های ما به نقدینگی مربوط می شود چرا که شرکت های دولتی بدهی های خود را پرداخت نمی کنند.

به جرات می توانم بگویم با این شرایطی که ایجاد شده و حجم بالای بدهی های شرکت های دولتی به فعالین و پیمانکاران صنعت برق، تنها شرکت های بزرگی که محل های دیگری درآمد دارند، قادر به ادامه کار و فعالیت هستند. متاسفانه طی چند سال گذشته شاهد نابودی تعداد زیادی از شرکت های کوچک بودیم. بدون شک اگر این روند ادامه پیدا کند چند سال دیگر شرکت های کوچک وجود نخواهند داشت یا دیگر امکان رشد توسعه پیدا نمی کنند، مگر به واسطه معاملات غیر شفاف و درآمدهای حاصل از آن. در نهایت هم شرکت های دولتی و خصولتی میدان دار اقتصاد شده و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

یکی از دغدغه اصلی امروز ما نبود ثبات و تغییر مکرر قوانین و دستور العمل هاست. هم اکنون بسیاری از صاحبان صنایع نمی دانند که چه اتفاقی در سال ها یا حتی بهتر است بگویم ماه های آینده قرار است، رخ دهد. احوال امروز ما همانند فردی است که در یک مه غلیظ مشغول قدم زدن بوده و نمی داند که چه مشکلات و چالش هایی را در پیش روی خود دارد

دغدغه اصلی دیگرمان اما به نبود ثبات و تغییر مکرر قوانین و دستور العمل ها بازمی گردد. هم اکنون بسیاری از صاحبان صنایع نمی دانند که چه اتفاقی در سال ها یا حتی بهتر است بگویم ماه های آینده قرار است بیفتاد و تصمیم ها و سیاست گذاری های دولت چه سمت و سویی خواهد گرفت. احوال امروز ما همانند فردی است که در یک مه غلیظ مشغول قدم زدن بوده و نمی داند که چه مشکلات و چالش هایی را در پیش روی خود دارد.

*با این وجود فعالین صنعتی در چنین فضای پر ابهامی می توانند حرکت کنند؟

به دلیل فضای پر ابهامی که در کشور حاکم است بسیاری از فعالین اقتصادی ترجیح می دهند که دست از حرکت بکشند. به عنوان مثال مجموعه تولیدی ما در بسیاری از مناقصات دیگر شرکت نمی کند این در حالی است که محصول مورد درخواست مشتری را با بهترین کیفیت و قیمت هم داریم.

*با توجه به اینکه باسط پژوه تهران یک شرکت دانش بنیان هم هست، آیا حمایتی دریافت می کند؟

با وجود همه شعارها و وعده و وعیدهایی که داده می شود، خبری از حمایت نیست. ۲ سال من درخواست ۱۰ میلیارد وام دادم الان این رقم به ۲ میلیارد کاهش داده اند. البته باید تاکید کنم که همین رقم را هم پرداخت نکرده اند. از دانش بنیانی تنها گرفتاری ها و دردسرهایش به ما رسیده و عمده حمایت ها شامل واحدهای غیر تولیدی شده است. ما حتی در وصول مطالبات خود هم با چالش مواجه می شویم چه برسد به گرفتن وام و تسهیلات.

*هم اکنون چقدر از دولت طلب دارید؟

حدود ۴ میلیارد تومان.

کد خبر: ۲۵۷٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha