۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
صنعت بیمه در هفته ای که گذشت

صنعت بیمه در هفته ای که گذشت

با افزایش نرخ تورم و خسارت های ناشی از رخ دادن حوادث مختلف، اهمیت صنعت بیمه روز به روز بیشتر شده و نقدینگی زیادی را به خود جذب می کند.

هادی بهرامی؛ بازار: در زندگی عصر نوین، استفاده از وسایل نقلیه و خودروها گسترش یافته است؛ همواره شاهد تردد خودروها و موتورها به صورت شبانه روز در کوچه و خیابان ها هستیم. به علاوه خطر تصادفات، با رشد روزافزون صنایع مختلف در جای جای کشور، انواع بیماری ها و رخ دادن حوادث غیرمترقبه بسیار در هر کوی و برزن، نیاز به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای روز بشر محسوب می‌شود. با تلاش‌های شرکت‌های بیمه اقتصاد افراد و به طور کلی اقتصاد کشور در جریان حوادث خدشه دار نخواهد شد. بیمه در طی سال‌ها توانسته‌است خود را به عنوان یکی از ابزارهای مهم مدیریتی در کشور معرفی نماید. به این ترتیب این صنعت با رونق فعالیت های اقتصادی یک جامعه کمک زیادی به توسعه کشورها از جمله ایران داشته است. همانند سایر صنایع، ورود شرکت های بیمه ای به بورس اوراق بهادار به گردش بیشتر نقدینگی و افزایش تقاضا در بازار کمک شایانی میکند؛ لذا توجه به تحرکات این صنعت حائز همیت میباشد.


اتفاقات اخیر
در۵ تیرماه ۱۴۰۲ برای اولین بار مجوز فعالیت سندباکس بیمه، امروز و با حضور اعضای هیأت عامل بیمه مرکزی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد صادر شد. در ۶ شهریور ۱۴۰۲ جلسه مدیران حسابرسی صنعت بیمه به میزبانی بیمه تجارت‌نو با حضور حسین‌حسینی، قائم مقام شرکت و مدیران حسابرسی شرکت های بیمه برگزار شد. در این جلسه قائم مقام بیمه تجارت‌نو درباره اهمیت ذخایرفنی و نحوه محاسبه آن در صنعت بیمه صحبت کرد و بر اثر بخشی این مورد مهم در صورت‌های مالی و کنترل آن در حسابرسی داخلی تاکید داشت. حسینی تاکید کرد: باعث خرسندیست که امروزه دانش فنی حسابرسی داخلی شرکت‌های بیمه نسبت به سال‌های گذشته ارتقا یافته و در شرکت بیمه تجارت‌نو حسابرسی داخلی، کاملاً توسط تیم داخلی شرکت صورت می‌پذیرد که این امر منجر به رشد و تعالی سازمان و اتحاد هر چه بیشتر مدیریت حسابرسی داخلی با بخش‌های مختلف سازمان شده است.

در ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ نخستین نشست راهبردی و تخصصی فعالان حوزه اینشورتک در صنعت بیمه به همت معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی برای اولین بار در صنعت بیمه و با حضور رئیس کل و اعضای هیات عامل بیمه مرکزی برگزار شد. استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه از برگزاری یک نشست مشترک میان مدیران عامل شرکت‌های بیمه و معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری خبر داد و گفت: صنعت بیمه راه نوینی را آغاز کرده که امیدوارم با راه اندازی سندباکس بیمه‌ای و تدوین آئین نامه اینشورتک گامی مؤثر در پیشبرد اهداف توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه برداریم. رئیس کل بیمه مرکزی حل مشکل تأمین اجتماعی را به دست صنعت بیمه‌های بازرگانی دانست و گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد منابع دولت صرف تأمین کسری صندوق‌ها می‌شود. و اما خبر جالب اینکه صنعت بیمه به سمت خصوصی شدن می رود و انحصار دولت در این صنعت ۱۳ درصد کاهش یافته و این به معنای افزایش ضریب شرکت‌های خصوصی است. بیمه سینا نیز به دنبال نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین است که درآمد های شرکت رو به افزایش میباشد.

با افزایش نرخ تورم و خسارت های ناشی از رخ دادن حوادث مختلف، اهمیت صنعت بیمه روز به روز بیشتر شده و نقدینگی زیادی را به خود جذب میکند.

وضعیت صنعت بیمه در بورس
شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته ای که گذشت از ۱ میلیون و ۹۴۸ هزار واحد به ۲ میلیون و ۶۳ هزار واحد رسید و ۵ درصد رشد را ثبت کرد که در حال حاضر در محدوده ۲ میلیون و ۲۲ هزار واحد ایستاده است. همزمان با صعود شاخص کل، شاخص صنعت بیمه و بازنشسته از محدوده ۹۶ هزار و ۲۰۰ به ۹۳ هزار و ۳۰۰ رسیده است که ۴.۵ درصد افت را ثبت کرد و در آخرین روز معاملاتی ۷ میلیارد تومان خروج پول افراد حقیقی را از این صنعت شاهد بودیم. سود خالص صنعت بیمه در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۷ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان میباشد که نسبت قیمت به درآمد آن نیز به ۱۱.۶ رسیده است.

از سال ۱۳۹۹ نمودار شاخص صنعت بیمه ای فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ قله جدیدی را ثبت کرده و با ریزش ۲۷ درصدی بر روی حمایت ۹۲ هزار ۸۳۰ واحد ایستاده است که اگر این حمایت حیاتی حفظ شود میتوان به صعود امیدوار بود؛ در غیر اینصورت کف معتبر ۷۷ هزار واحدی در دسترس خواهد بود.


سخن پایانی
صنعت بیمه نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به امنیت مالی و جانی مردم کمک شایانی میکند. از این رو برای سرمایه گذاری باید صورت های مالی شرکت ها و نمودار های قیمتی آن را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید سهم کنیم. برای صعود شاخص و قیمت سهم های بیمه ای باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت های دولت و جذابیت شرکت ها بین مردم افزایش یابد.

کد خبر: ۲۵۷٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha