۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
مدیریت منابع آبی مغفول مانده/ سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان ضایعات کشاورزی داریم
نماینده مجلس یازدهم:

مدیریت منابع آبی مغفول مانده/ سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان ضایعات کشاورزی داریم

نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است در حالی که مساله آب یک مساله ملی است مسئولین و برخی نمایندگان به آن نگاه منطقه‌ای دارند در صورتی که اگر منابع آب را در کلان کشور ببینیم یک ظرفیت عظیم است که می‌تواند بر اقتصاد ما اثر شگفت آوری بگذارد.

گروه کشاورزی؛ بازار: محمدتقی نقد علی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت‌های کمیسیون گفت: بحث کمیسیون کشاورزی مجلس از نظر گستره موضوعی بسیار گستره عجیبی دارد و صرفا بحث آب و کشاورزی نیست. در واقع مباحثی همچون «تغذیه سالم، شیلات، محیط زیست، مدیریت پسماندها و غیره» همگی در حوزه مسئولیت این کمیسیون قرار دارد بنابراین موارد بسیاری جزو اولویتهای ما قرار دارد.

نقد علی افزود: یکی از مطالبی که بایستی در کمیسیون کشاورزی در اولویت قرار بدهیم، بهبود شرایط معیشت کشاورزی از کانال حمایت برای افزایش بهره‌وری است. چرا که امروز یکی از مشکلاتی که ما در کشاورزی داریم ضعف در بهره‌وری است به طوری که به گفته کارشناسان فن و طبق آمار و اطلاعات میدانی، بهره‌وری در کشور ما ۳۰ درصد است؛ یعنی اگر  ۱۰۰ درصد امکانات را هزینه کنیم به جای  ۱۰۰ درصد ثمر دهی،   ۳۰ درصد نتیجه می‌گیریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر در یک کشور با ۱۰۰ لیتر آب یک کیلوگرم محصول تولید کنند ما با همان ۱۰۰ لیتر،  ۳۰ گرم محصول تولید می‌کنیم به این ترتیب بهره‌وری پایین است؛ لذا افزایش بهره‌وری و بهبود شرایط معیشتی کشاورزان از طریق وضع قانون و نظارت جزو اولویت‌های ما است. آن هم در شرایطی که می بینیم بخصوص در روزهای اخیر قیمت نهاده‌های کشاورزی ۳ برابر شده است.

عدم آمایش سرزمین و کثرت ضایعات محصولات کشاورزی
نماینده مردم خمینی شهر با بیان اینکه بحث کاهش ضایعات کشاورزی از دیگر برنامه های ما است، افزود: بر اساس آماری که داریم سالیانه ۴۰ هزار میلیارد تومان ضایعات کشاورزی داریم که باز هم باید مسیرهایی که می‌شود این ضایعات را کاهش داد یا به صفر رساند را مورد بررسی قرار بدهیم.

نقد علی اظهار داشت: بحث صنایع تبدیلی، مدیریت چگونگی رساندن محصولات به بازار مصرف و بحث آمایش سرزمین از دیگر مسائلی است که زمین مانده است و یکی از پیامدهایش نیز کثرت ضایعات محصولات کشاورزی است.

وی گفت: از سوی دیگر اینکه هنوز در بحث الگوی کشت بهینه، یک الگوی مناسبی نداریم خود مساله ای است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: بحث قوانین لازم جهت ساماندهی بازار خرید و فروش و کم کردن دلالی گری نیز از دیگر مباحث اولویت دار ما در کمیسیون کشاورزی است.

مدیریت منابع آبی؛ پتانسیل مغفول مانده بخش کشاورزی
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم شورای اسلامی در خصوص پتانسیل‌های مغفول مانده صنعت کشاورزی نیز گفت: طی ۴۱ سال گذشته اگر آنقدر که روی صنعت خودرو مانور دادیم و به خیال خودمان سرمایه گذاری کردیم، روی آب و کشاورزی هزینه می‌کردیم و سرمایه گذاری انجام می‌دادیم به جرات می‌توان گفت الان قادر بودیم کل خاورمیانه را از نظر محصولات کشاورزی بی نیاز کنیم. بنابراین می‌بینیم که علیرغم بالا بودن قابلیت‌های بخش کشاورزی تا حدود زیادی از آن غفلت کرده‌ایم.

نقد علی تصریح کرد: به طور خاص می‌توان گفت بحث مدیریت منابع آبی از موارد مغفول مانده است؛ به طوری که امروز طبق آمار فقط در استان خوزستان سالیانه ۴۰ میلیارد مترمکعب آب هدر رفت داریم که به سمت خلیج و هورها می‌رود و از این آب هیچ‌گونه استفاده‌ای نمی‌شود. در صورتی که اگر مدیریت شود زمین هم داریم و می‌توان به خوبی از این امکانات استفاده کرد اما عمده مشکل این است که مدیریت نمی کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که آب را منطقه ای می‌کنیم؛ یعنی مسئولین و برخی نمایندگان ما به یک مساله ملی مثل آب، نگاهی محلی و منطقه‌ای دارند که به نظر من این نگاه یک سهم مهلک است.

نقد علی افزود: اگر به مساله آب نگاه ملی داشته باشیم و منابع آب را در کلان کشور ببینیم ظرفیت عظیمی است که می‌تواند در اقتصاد ما اثر شگفت آوری را بگذارد. اما متاسفانه شاهد هستیم که گاهی اوقات بحث انتقال آب بین حوزه‌ای موجب ایجاد کشمکش‌هایی می شود.

کد خبر: ۲۵٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha