۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
ضرورت توجه به «نهضت احیای تولید» در کشور | ۴۲ هزار نفر از بیکاری نجات یافتند
در دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران تولید مطرح شد؛

ضرورت توجه به «نهضت احیای تولید» در کشور | ۴۲ هزار نفر از بیکاری نجات یافتند

تهران- دومین نشست تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی عوامل متعددی با مطرح کردن مباحثی مانند دلایل ورشکستی و عدم موفقیت تولیدگران و راهکارهای پیش روی احیاگران صنعت کشور، برگزار شد.

مرجان شرف- بازار؛ دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی در سالن همایش های اجلاس سران با حضور مسئولان و واجدان شرایط احیاگری برگزار شد. احیای واحدهای اقتصادی طرحی است که به منظور وارد شدن دوباره واحدهای نیمه فعال یا غیرفعال در کشور به اجرا درآمده است.

در طی دوره نخستین تعداد سه هزار و ۲۰۰ احیاگر در این نهضت مشغول به فعالیت شدند.

تحول در احیا گری

دبیر ستاد تسهیل کشور با بیان اینکه از سال ۲۰۱۹ تغییرات بسیاری در جهان رخ داد گفت: از تعبیر باسوادی که قابلیت تغییر نام دارد تا پیشرفت تکنولوژی. به طوری که اگر در کشوری سریع این اتفاق نیفتد شاید تهیه غذا نیز مشکل شود.

محمدباقر آقا علیخانی افزود: هم اکنون در آغاز انقلاب پنجم و شیوع هوش مصنوعی هستیم در نتیجه تکنولوژی باید افزایش و هزینه های تولید کاهش یابد در غیر اینصورت نمی توان در احیا موفق عمل کرد. نکته دیگر این است که بسیاری از کارگاه های تولیدی باید از شهر خارج شوند زمین تولیدی هنگامی که قیمت زمین شهری دارد از آن محصولی بیرون نخواهد آمد.

دبیر ستاد تسهیل کشور: تامین مالی باید به صورت ایجاد مسیرهای اقتصادی جدید و کاهش دهنده تورم اجرا شود

به گفته وی ستاد تسهیل به مشکلات بنگاه های بزرگ و پرونده های مربوط به مصوبات سران قوا رسیدگی می کند، همچنین امکان تسقیط بدهی های مالیاتی بدون اخذ پیش پرداخت تا ۶۰ درصد در حیطه اختیارات آن است. در سال گذشته ۲۰۹ مشکل از حوزه تولید استخراج شده است که ۴۹ درصد مربوط به بانک ها بوده و پیش بینی می شود امسال حدود ۶۰ درصد خواهد بود.

مسیرهای اقتصادی جدید

دبیر ستاد تسهیل کشور ادامه داد: تامین مالی باید به صورت ایجاد مسیرهای اقتصادی جدید و کاهش دهنده تورم مانند خریدهای اعتباری به عنوان نمونه در یک استان اجرایی شود نه با چاپ کردن پول و خرید تقدی. اگر واحدهای تعطیل شده احیا شوند بدون اینکه بخواهیم هزینه یک آجر را بپردازیم ظرفیت اقتصادی ما دو برابر می شود

آقا علیخانی گفت: سه هزار واحد تولیدی تحت تملک بانک ها قرار دارد و طبق قانون هیچ بانکی حق تعطیلی واحد تولیدی را ندارد اما دیده شده بانکی با عدم رعایت قانون بهره بیشتر از قانون را از واحد های تولیدی گرفته و آنها را به ورشکستگی رسانده است.

احیای واحدهای اقتصادی

ورشکستگی و تعطیلی واجد احیاجو به ضرر کشور است

مدیرکل اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه با بیان اینکه حوزه ورشکستگی بر خلاف ظاهر ساده دارای مسائل بسیار پیچیده است گفت: تاجر، طلبکار یا دادستان می تواند درخواست ورشکستگی اعم از کیفری یا حقوقی کند و برخلاف تمام احکام پیش از قطعیت و اجرای احکام، اجرایی می شود.

محمدعلی نوابی افزود: فرد ورشکسته حق هیچگونه معامله ای را ندارد از آنطرف تعطیلی واحد تولیدی ضررهای بسیاری نظیر تعطیلی دستگاه ها، خاموشی طولانی مدت به دستگاه ها آسیب می زند، هزینه های نگهبانی و... پس باید چه کرد؟

وی گفت: می توانیم تا تعیین و تکلیف اینچنین واحدهایی که امکان ادامه تولید دارد را به مستاجر اجاره داده و در زمان مقرر به فروش رسیده و پول بستانکاران پرداخت شود لازم به توضیح است که اجاره کننده هم می تواند خریداری کند و اولویت هم در این موضوع دارد.

تصفیه ورشکستگی

مدیرکل اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه گفت: هم اکنون در ۲۵ استان کشور اداره تصفیه ورشکستگی تاسیس شده که وظیفه صدور رای را دارد، اما در مراکزی که وجود ندارد یک شخص حقیقی مدیر تصفیه و یک شخص حقوقی به عنوان ناظر تعیین می شود وبرای رای دهی تابع نظرات بستانکاران است.

مدیرکل اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه: ۵۶ هزار واحد راکد یا نیمه فعال وجود دارد

نوابی ادامه داد: در سال پیش ۱۴۲ شرکت در جریان ورشکستگی وجود داشت که تا پیش از حکم دادگاه تعطیل نشدند در نتیجه ۴۲ هزار نفر از بیکاری نجات یافتند.یادآور می شوم فروش اموال ورشکسته شده باید حتما از قیمت پایه مزایده اعلام و به صورت مزایده انجام شود و دیون گذشته هیچ ارتباطی به خریدار جدید ندارد و با اداره تصفیه مواجه هستند.

یک میلیون شغل جدید با موفقیت در احیا

مدیر تصفیه در حوزه احیای واحدهای ورشکسته با بیان اینکه ما ۸۰ سال است که مشکل تولید داریم گفت: مشکل ما بخاطر این است که احیاگر نداشته ایم تاکنون پیشنهاد می شود که یک احیاگر به تنهایی کار نکند و دو تا سه نفر یا ... شرکت تاسیس و با هم کار را انجام دهند.

فریبرز میرزایی افزود: رابطه دو سویه میان تجار و دولت ها گرچه کمک دولت در قالب قوانین است. در مورد ورشکستگی باید بگویم که پس از صدور حکم ورشکستگی طبق قانون امکان بازداشت وجود ندارد حتا اگر حکم جلب هم گرفته شده باشد دوم اینکه تمام اموال را اداره ورشکستگی در اختیار می گیرد تا کسی نتواند آن را بفروشد.

وی ادامه داد: اگر شرکتی وام خود را نتوانسته پرداخت کند پس از ورشکستگی تمام جریمه هایی که پس از ندادن اقساط شروع شده باطل می شود، هزینه دادرسی حذف، و اموال منقول و غیر منقول نیز طبق شرایط خاص مصرف می شود. ۵۶ هزار واحد راکد یا نیمه فعال وجود دارد در صورتی که یک سوم احیا شود با میانگین پنجاه نفر می شود یک ‌میلیون شغل جدید.

احیای واحدهای اقتصادی

به مشتریان سابق واحد احیاجو توجه کنیم

دبیر اسبق سرمایه گذاری فناپ با بیان اینکه ابتدا در یک شرکت باید به جریان درآمدی یا تکرار مشتری ها و خریدشان توجه کنیم گفت: آیا مشتریان محدود دارد یا خیر، همچنین غیر از تورم آیا توسعه مناسب داشته اند؟ همچنین ساختار هزینه ها که شمل هزینه های ارزی شرکت، قدرت چانه زنی یا مذاکره سازمان برای به تعویق انداختن بدهی ها، در بحث دستمزد به ازای هر نفر چقدر درآمد کسب می کنیم و در آخر فاکتور اصلی هزینه شرکت است به این معنا که بیشترین خرج سازمان در چه موردی است از دیگر موارد است که باید در مورد آنها دقت شود.

اردوان یزدی افزود: از موارد دیگر می توان زمان و نحوه ورود جریان نقدی به شرکت، سود و سرمایه در گردش منفی یا مثبت نام برده می شود. لازم به ذکر است بسیاری از کسب و کارها مدل سرمایه در گردش منفی را دنبال می کنند به معنای دریافت پول روزانه اما پرداخت پول به تامین کننده ها سه یا شش ماهه؛ این یک مزیت است که می توان برای احیا از این شیوه استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ساختار بدهی ها باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: معوقه، سهامداران، زمان تسویه، روند دو الی سه ساله افزایش و تقسیم سود شرکت و در مورد دارایی ها مولد یا غیر مولد، حساب های دریافتنی، دارایی های نقد شونده یا غیر نقد شونده و نسبت دارایی های جاری به غیر جاری نباید فراموش شوند.

خلق نوآوری و فناوری

دبیر اسبق سرمایه گذاری فناپ با بیان اینکه هر میزان دارایی ها نقد شونده باشند بیشتر می تواند کمک ‌کند گفت: مقایسه با صورت های مالی رقبا، کیفیت سود که نقدی است، تعهدی، سرمایه گذاری و یا پرداخت با تسهیلات است نیز از دیگر موارد مهم در ارزیابی مناسبات مالی شرکت ها است.

دبیر اسبق سرمایه گذاری فناپ: در نوآوری ما با مفهوم «خلق» روبرو هستیم اما در خلاقیت ایده را مد نظر قرار می دهیم

در ادامه این نشست محمد صادق برادران دکترای کارآفرینی فناورانه از دانشگاه تهران با بیان اینکه در وهله اول باید تفاوت میان خلاقیت و نوآوری را بدانیم گفت: در نوآوری ما با مفهوم «خلق» روبرو هستیم اما در خلاقیت ایده را مد نظر قرار می دهیم.

وی افزود: پس از احیا نباید آن واحد تولیدی را به جایی که پیش از آن بوده برگردانیم بلکه باید تحولات آن صنعت را در جامعه و در دنیا مورد بررسی قرار داده و با توجه به این موضوع احیا را انجام دهیم در ادامه باید به سطوح استراتژی شرکت توجه کنیم در لایه اول استراژی شرکت، استراتژی کسب و کار و در آخر که بازاریابی و منابع انسانی است را باید مورد توجه قرار دهیم همچنین هر دسته را ریزتر و با جزییات بیشتر مورد بررسی قرار بدهیم.

کد خبر: ۲۵۷٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha