۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال جاری
در همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز عنوان شد؛

هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال جاری

تبریز- مدیرکل صمت آذربایجان شرقی در ۲۷‌مین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران از هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد جعفر عظمایی صبح پنج شنبه در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران که با حضور مسئولان کشوری، استانی و روسا و هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در تبریز برگزار شد، از هدف‌گذاری برای دستیابی به صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری استان تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

عظمائی اظهار کرد: این همایش، ۲۶ دوره به صورت موفقیت‌آمیز در تبریز با مشارکت فعال همه فعالان اقتصادی برگزار شده است و هر سال شاهد برگزاری پررونق‌تر از سال قبل بودیم، تا جایی که از ادوار اولیه این همایش به خاطر دارم، جزو همایش‌هایی بوده که مورد توجه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان بوده است.

وی تاکید کرد: عمده مشکلات و مسائل حوزه تجارت مربوط به سطوح ملی است و موردی وجود ندارد که در سطح استان و حیطه اختیارات استانی باشد. این به واسطه چند دلیل اساسی است از جمله این‌که خود صنعتگران و فعالان اقتصادی مطالبه‌گر هستند و همین امر انگیزه مضاعفی به مدیران دستگاه‌های اجرایی داده است تا مشکلات را پیگیری کنند.

عظمایی: همگرایی بسیار موثر و مفیدی بین مدیران دستگاه‌های استان وجود دارد و به محض طرح موضوع و مشکل، دنبال رفع موانع هستند

وی افزود: همگرایی بسیار موثر و مفیدی بین مدیران دستگاه‌های استان وجود دارد و به محض طرح موضوع و مشکل، دنبال رفع موانع هستند. مدیران ارشد استان نیز شخصا در قالب جلسات متعدد، مسائل را پیگیری می‌کنند. ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که از تمام ظرفیت‌ها در قالب جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه توسعه صادرات و... استفاده کرده و دارای رتبه‌های کشوری از لحاظ برگزاری این جلسات هستیم.

عدم تخصیص سهمیه ارزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی

عظمائی در تشریح مشکلات حوزه تجارت استان، گفت: عدم تخصیص سهمیه ارزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی، یکی از این مشکلات است. در ایفای تعهدات ارزی نیز به لحاظ تفاوت نرخ ارز در بازار مشکلاتی وجود دارد و حتی صادرکنندگان تراز اول استان نیز رغبتی نشان نمی‌دهند که صادرات به نام خودشان انجام شود. در این زمینه لازم است تا روش‌های متنوع و نوینی از طرف بانک مرکزی برای ایفای تعهدات ارزی اجرا شده یا شرایط مقداری تعدیل شود.

وی با اشاره به مشکل عدم تعریف سازوکار اجرایی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان قبل از ۱۴۰۰ گفت: ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بلاتکلیف مانده است و جای تعجب دارد که چرا حل و فصل نمی‌شود.

عظمایی: اگر زمینه فعالیت صادرکنندگان اصلاح نشود، فعالان و تجار از گردونه تجارت خارج می‌شوند

مدیرکل صمت آذربایجان شرقی با بیان این‌که اگر زمینه فعالیت صادرکنندگان اصلاح نشود، فعالان و تجار از گردونه تجارت خارج می‌شوند، اظهار کرد: علیرغم مشکلات، انصافا تجار استان ما عملکرد قابل قبولی داشتند و طی هشت ماهه سال‌جاری برابر آمار گمرک، بیش از ۹۶۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از استان ما انجام گرفته که نسبت به سال قبل افزایش جزئی یک درصدی به لحاظ ارزش و ۱۱ درصدی به لحاظ وزنی داشته است.

وی افزود: هدفگذاری ما برای صادرات غیرنفتی امسال به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم با همت فعالان اقتصادی تا پایان سال به آن برسیم.

وی ادامه داد: امسال افزایش ۲.۵ برابری صادرات به روسیه را داشتیم که نشان می‌دهد تجار از این بازار شناخت خوبی یافته‌اند و اقبال خوبی به آن نشان داده‌اند. در بررسی بازارهای هدف صادراتی استان، کشورهای همسایه رشد قابل توجهی داشتند و شرکای اصلی تجاری استان ما شامل ترکیه، عراق و ارمنستان سه بازار عمده هدف صادراتی هستند.

عظمایی گفت: در حوزه واردات نیز به ارزش یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار در هشت ماهه ابتدای سالجاری واردات داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد به لحاظ ارزش و ۲۰ درصد به لحاظ وزنی افزایش یافته است. عمده افزایش واردات در رده کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و در خدمت تولید است و آمار واردات کالاهای مصرفی روند کاهشی دارد.

وی در پایان از برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان به زودی با اتمام روند ارزیابی خبر داد.

هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال جاری

بخشنامه‌ها و مصوبات کشور، همسو با بحث توسعه و رونق اقتصادی نیست

رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب کشور نیز در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران با بیان اینکه بخشنامه‌ها و مصوبات کشور، همسو با بحث توسعه و رونق اقتصادی نیست، تصریح کرد: حمایت از تولید و صادرات با شعار امکان‌پذیر نیست و لازم است تمام دستگاه‌ها جهت افزایش حمایت از بخش تولید و صادرات حرکت کنند.

سید محمدرضا تاج‌الدینی با اشاره به شعار انتخاب شده برای بیست و هفتمین همایش ملی صادرات غیر نفتی ایران با عنوان «نجات صادرات غیر نفتی با نرخ ارز واقعی» گفت: این شعار بسیار خوب بوده و حرف دل تمام فعالان حوزه تولید و صادرات است.

رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب کشور: برای تحقق رونق اقتصادی باید به دو مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد، اولین مورد بازگشت ارز و سرمایه به کشور و دومین مورد، توجه به انرژی و توانی است که این ارز با خود می‌آورد

وی تاکید کرد: متاسفانه ما همیشه دیر به هشدارها و الزمات توجه می‌کنیم.‌

رئیس مجمع نمایندگان شمال‌غرب کشور گفت: برای تحقق رونق اقتصادی باید به دو مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد، اولین مورد بازگشت ارز و سرمایه به کشور و دومین مورد، توجه به انرژی و توانی است که این ارز با خود می‌آورد.

تاج‌الدینی تاکید کرد: ارز حاصل از صادرات باید با نرخ واقعی به بدنه اقتصاد کشور بازگردد و در این صورت است که تولید و صادرات به نفع کشور و به نفع فعالان اقتصادی خواهد بود.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه و ثروت در جامعه مثل خون در بدن است. این توصیه جدی مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش بوده است و اگر خیلی پیش‌تر، به سخنان رهبری در حوزه اقتصاد توجه می‌شد، شرایط اقتصاد کشور این‌گونه نبود.

وی با اشاره به مشکل تعلیق کارت‌های بازرگانی اظهار داشت: اگر قوانین در راستای حمایت از تولید و صادرات نباشد، نمی شود انتظار فعالیت و رونق بخش اقتصاد را داشت.

تاج‌الدینی خواستار عملکرد دقیق و جدی بخش گمرک در قطع پای قاچاق و ارائه گزارش‌های درست و کامل در این حوزه شد و افزود: در غیر این صورت وارد کنندگان با مشکل روبرو خواهند شد.

هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال جاری

قوانین موجود، صادرت و واردات را در تقابل با هم قرار می‌دهد

دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز نیز با بیان این مطلب اظهار کرد: صادرات و واردات همزاد یکدیگرند و از مقوله‌های اصلی تجارت هستند، اما برخی دستورالعمل‌ها و مصوبات به‌گونه‌ای تدوین می‌شوند که این دو حوزه در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند.

رضا جعفری افزود: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده در کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز و مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز، تحریم‌های بانکی، عدم تعامل با کشورهای دنیا و چند نرخی بودن ارز، سه مشکل عمده‌ای هستند که صادرات را با چالش مواجه کرده‌اند.

جعفری گفت: ایران از سال ۱۳۵۷ در تحریم است، اما معضل اصلی صادرکنندگان در این برهه از زمان، تحریم‌های پولی، مالی و بانکی است که به شدت مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به وجود تورم در کشور تاکید کرد: حرف تجار این است که نرخ ارز باید به صورت تدریجی و به شکلی افزایش یا کاهش یابد که از تنش‌ها و ضربات شدید جلوگیری شود.

دبیر هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به قرارگیری ایران در موقعیت مناسب از نظر جغرافیایی اذعان کرد: کریدور شمال_جنوب امتیاز بسیار بالایی است که به‌تنهایی می‌تواند ۳۰ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی برای کشور ایجاد کند.

وی تاکید کرد: این کریدور است که ما را به مسیر صادرات هنگفت اروپا وصل می‌کند و اگر هرچه سریع‌تر چاره‌ای نیندیشیم، تهدیدهای بزرگی از سوی کشورهای همسایه در راه است که ممکن است این بازار را از ما بگیرد.

جعفری در پایان گفت: کشور عراق علیرغم وضعیت نامساعد خود توانسته است با سیاست‌های درست، تورم بالای خود را کنترل کند و ما در ایران نیز باید هر چه سریع‌تر این مشکل را تحت کنترل بگیریم.‌

کد خبر: ۲۵۷٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha