۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
پذیره‌نویسی فصباح و تحلیل بنیادی آن
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

پذیره‌نویسی فصباح و تحلیل بنیادی آن

قاراخانی کارشناس بازار سرمایه گفت: ظرفیت اسمی طرح یک فصبا ۱.۵ میلیون تن است که ظرفیت عملی ۹۵۰ هزار تنی دارد و سال به سال درصدد نزدیک کردن ظرفیت عملی به ظرفیت اسمی هستند.

سمیه شوریابی؛ بازار: سرور قاراخانی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه ضمن بیان اینکه این روزها بحث پذیره‌نویسی فصباح در بین اهالی بازار سرمایه چشمگیر شده است، اظهار داشت: شرکت صبا فولاد خلیج فارس، فولادی هست که در کنار دریا قرار دارد و به راحتی می تواند بریکت صادر نماید.

قاراخانی می گوید: بطور کلی بریکت از فشرده‌سازی آهن اسفنجی و نرمه آهن و ... تولید میشود، این فشرده‌سازی در تولید بریکت برای از بین بردن تخلخل آهن اسفنجی است، گفتنی است که بریکت به سه نوع بریکت سرد، نرم و گرم تقسیم می شود که کاربرد بریکت برای ساخت آلیاژها می باشد و نسبت به آهن اسفنجی پایداری و ماندگاری خیلی بالاتری دارد و به راحتی اکسید نمی‌شود و حمل و نقل راحت تری نسبت به آهن اسفنجی نیز دارد.

وی افزود: راه اندازی خط تولید بریکت بسیار هزینه بر است در واقع مزیت بریکت نرم این است که بر خلاف آهن اسفنجی مشتعل نمی‌شود و قابل حمل و نقل نیز می باشد.

پذیره‌نویسی فصباح و تحلیل بنیادی آن

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تشریح کرد: ظرفیت اسمی طرح یک‌ فصبا ۱.۵ میلیون تن است که ظرفیت عملی ۹۵۰ هزار تنی دارد و سال به سال در صدد نزدیک کردن ظرفیت عملی به ظرفیت اسمی هستند، طرح دو بریکت نیز ۱.۷ میلیون تنی است که این پذیره‌نویسی در راستای تأمین مالی همین پروژه می باشد.

قاراخانی بیان کرد: ۸۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرا این طرح توسعه برآورد شده است که ۴۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل پذیره‌نویسی تأمین می شود همچنین سه مشکل صنعت فولاد (آب، برق، گاز) را نیز تقریباً ندارد.

این فعال بازار سرمایه همچنین ابراز داشت: فصباح یعنی شرکت با مارکت ۲۴ هزار میلیاردی که ۴۰۰۰ میلیارد سود در درون خود دارد چون سیاست تقسیم سود حداکثری دارد یعنی می‌شود ۲۰ هزار میلیارد، این فشرده‌سازی در تولید بریکت جهت از بین بردن تخلخل آهن اسفنجی است، شرکت در نه ماه سه همت ساخته که در ۱۲ ماه احتمالاً به راحتی چهار همت بسازد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در نهایت با توجه به اینکه فصباح نسبت به هم گروهی های خود گران‌تر است، خاطر نشان کرد: با این وجود با شرایط پیش آمده یک‌گین تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصدی می‌توان از فصباح گرفت.

کد خبر: ۲۵۷٬۳۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      0 0
      سلام فصبا که در عرضه اولیه 3780 ب ما فروخته 45 سهم داده بود الان بعد از چند ماه قیمت 790 هست بقیه پول ما کجا رفت
      • فکور IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
        0 0
        عزیز فصبا افزایش سرمایه داده اول ۴۵ سهم داشتید اما الان ۳۳۳ سهم دارید
    • مجید US ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      0 0
      یعنی کارشناسان ما نمی دانند که بورس ما تحلیل و تفسیر نداره و فقط و فقط بصورت دستوری معامله بالا و پایین انجام می شود . البته اسمش هم باید از بورس به بازار شیطون تعویض شود .