۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
تعطیلی چندساله کشتارگاه‌ صنعتی دام ایلام همچنان ادامه دارد
یادداشت؛

تعطیلی چندساله کشتارگاه‌ صنعتی دام ایلام همچنان ادامه دارد

ایلام- «کشتارگاه صنعتی دام ایلام بعد از واگذاری ناموفق به بخش خصوصی همچنان در تعطیلی به سر می برد» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: امروزه نقش کشتارگاه در زنجیره تامین سلامت فرآورده‌های خام دامی بسیار با اهمیت است، چرا که با احداث کشتارگاه، شاهد ارتقای سطح شاخص های بهداشتی در تولید انواع فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی خواهیم بود، از طرفی دیگر دام‌ ها همواره به علت ابتلا به بیماری و آلودگی‌های متعدد باید در واحدهای نگهداری دام با نظارت دامپزشکی دام‌ها در مقابل بیماری‌های مختلف واکسینه شوند و کشتارگاه‌های صنعتی علاوه بر اینکه این امکان را ایجاد می‌کند که سلامت دام تا سفره‌های مردم تامین شود بلکه از بروز و شیوع یبماری های دام و طیور نیز جلوگیری می‌کند.

به گفته کارشناسان حتی شرایط دام شامل تغذیه قبل از ذبح، خستگی، استرس و ... در کیفیت گوشت آن موثر است و در کشتارگاه صنعتی شرایطی فراهم شده تا دام‌ها در بهترین حالت ممکن ذبح شوند و با کیفیت عالی بدست مصرف کننده برسند.

نیاز استان ایلام به کشتارگاه

استان ایلام نیز به واسطه اینکه یکی از قطب های اصلی دامپروری در کشور به شمار می‌رود و مصرف گوشت قرمز نیز در آن بالاست نیاز دوچندانی به احداث و راه‌اندازی کشتارگاه دارد، لازم به ذکر است در گذشته استان ایلام به یکی از مدرن‌ ترین و بزرگ‌ ترین کشتارگاه های غرب کشور مجهز بود و ظرفیتی بالغ بر روزانه ۱۰۰۰ راس دام سبک و ۱۰۰ راس دام سنگین داشت.

با این حال کشتارگاه صنعتی دام ایلام یکی از مدرن ترین کشتارگاه‌های دام کشور سال ۱۳۹۷ در یک پروسه کاملاً مبهم به بخش خصوصی واگذار شد، همزمان با این واگذاری مشکلات متعدد و تعطیلی مکرر کشتارگاه آغاز شد و هم اکنون بعد از پنج سال در رکود و تعطیلی کامل به سر می‌برد.

کشتار غیرمجاز دام از گذشته تا کنون به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های حوزه سلامت استان ایلام تبدیل شده است، با نگاهی به ورودی و خروجی شهر ایلام با حجم زیادی از قصابی های غیرمجاز مواجه می شویم که بدون رعایت هیچ اصول بهداشتی در کنار واحدهای قصابی، دام را ذبح و به فروش می رسانند که این معضل چند سالیست با تعطیلی کشتارگاه ایلام رو به افزایش بوده است

تعطیلی این کشتارگاه در قدم اول موجب به خطر افتادن سلامت مردم استان می‌ شود، زیرا هم اکنون مردم و قصابی‌های شهر محبورند از مراکز غیرمجاز گوشت قرمز خود را تهیه می‌کنند.

تعطیلی چندساله کشتارگاه‌ صنعتی دام ایلام همچنان ادامه دارد

لازم به ذکر است کشتار غیرمجاز دام از گذشته تا کنون به عنوان یکی از اساسی ترین چالش های حوزه سلامت استان ایلام تبدیل شده است، با نگاهی به ورودی و خروجی شهر ایلام با حجم زیادی از قصابی های غیرمجاز مواجه می شویم که بدون رعایت هیچ اصول بهداشتی در کنار واحدهای قصابی، دام را ذبح و به فروش می رسانند که این معضل چند سالیست با تعطیلی کشتارگاه ایلام رو به افزایش بوده است.

بیکاری کارگران کشتارگاه صنعتی ایلام

از طرفی دیگر تعطیلی این کشتارگاه موجب بیکار شدن افراد شاغل در آن و بر هم ریختن معیشتشان گردید، بنا به اخبار منتشر شده چند وقت پیش تعدادی از پرسنل کشتارگاه صنعتی ایلام درب استانداری ایلام تجمع کرده و عنوان کردند کە ۹ ماه است حقوق دریافت نکرده و دو سال هم بیمه آنها پرداخت نشده است.

متاسفانه در استان ایلام به کرات شاهد تعطیلی پروژه های مختلف و بیکاری کارگران هستیم که این موضوع خود پیامدهای منفی بسیاری به ویژه برای کارگران به همراه دارد، از این رو اقدامی جدی برای رفع این مشکل و جلوگیری از سو استفاده برخی افراد از اموال عمومی مردم باید به صورت جدی لحاظ شود

با این حال تا کنون خبری مبنی بر رسیدگی به مشکل این کارگران منتشر نشده است و گمان می‌رود مسئولان استانی همانطور که اقدامی جهت جلوگیری از تعطیلی کشتارگاه و یا راه‌اندازی مجدد آن نکرده‌اند برای این موضوع و پرداخت معوقات کارگران که قشر کم بضاعت جامعه محسوب می‌شوند نیز برنامه‌ای ندارند.

متاسفانه در استان ایلام به کرات شاهد تعطیلی پروژه های مختلف و بیکاری کارگران هستیم که این موضوع خود پیامدهای منفی بسیاری به ویژه برای کارگران به همراه دارد، از این رو اقدامی جدی برای رفع این مشکل و جلوگیری از سو استفاده برخی افراد از اموال عمومی مردم باید به صورت جدی لحاظ شود.

لزوم راه‌اندازی مجدد کشتارگاه

لازم به ذکر است راه‌اندازی مجدد کشتارگاه صنعتی ایلام نه تنها تحول مهمی در صنعت دامپروری این شهرستان به همراه خواهد داشت، بلکه احداث کشتارگاه موجب رونق صنعت در منطقه، افزایش صادرات، اشتغالزایی، تولید گوشت با کیفیت و در نهایت توسعه و رونق اقتصادی در استان می‌شود، با توجه به‌ اینکه نقش کشتارگاه در زنجیره تامین سلامت فرآورده های خام دامی بسیار با اهمیت است امید می‌رود حل این مشکل در دستور کار مسئولان در دستگاه‌ های ذی‌ربط قرار گیرد.

کد خبر: ۲۵۷٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha