۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
فریب از راه دور مردم توسط وانتی های میوه فروش/ سکوت در ساماندهی دست‌فروشان
بازار گزارش می‌دهد؛

فریب از راه دور مردم توسط وانتی های میوه فروش/ سکوت در ساماندهی دست‌فروشان

اردبیل - تخلف آشکار روایت حال‌ و روز دست‌فروشانی است که با نرخ‌گذاری‌های غیرمتعارف مشتریان را شگفت‌زده می‌کنند.

عادله جوادزاده؛ بازار: در روزهای داغ تابستان که تنوع میوه بر روی وانت‌بارها زیاد به چشم می‌خورد، اما قیمت‌گذاری نامتعارف برخی از دست‌فروشان تأمل‌برانگیز است؛ دراین‌بین فروش میوه آن‌هم با وزن کم‌عیار نیم کیلو خود شاهکاری در بین اوزان بازار است که انتخاب این روش نوعی فریب از راه دور مشتریان محسوب می‌شود.

در کنار همه ناهنجاری‌هایی که افزایش وانت‌بارهای میوه‌فروش در شهر اردبیل به همراه داشته آنچه که در ماه‌های اخیر مردم را به شد رنج می‌دهد، فریبکاری صاحبان این وانت‌بارهای سیار است که با تابلوهای عجیب‌وغریب تنها به فکر فروش میوه‌های خود هستند که گرچه در نگاه اول قیمت نوشته‌شده بر روی تابلو به‌صورت درشت نمایشگر فروش کیلویی میوه است اما به‌یک‌باره با نزدیک شدن به وانت‌بارها شهروندان متوجه نرخ‌گذاری غیرمتعارف نیم کیلو می‌شوند که هیچ وجهه شرعی و قانونی در عرف بازار و خریدوفروش روزانه مردم ندارد.

در این حالت مشتری به دلیل مناسب بودن قیمت از ماشین پیاده شده و  اقدام به خرید می‌کند. یک کیلو میوه می‌خرد ولی حسابش زیادتر از از آن چیزی می شود که درج شده است.

علت را که می پرسی تازه میفهمی فروشنده با یک خط نازک زیر قیمت درج شده نوشته «نیم کیلو». یعنی مبلغ درج شده بر روی میوه، برای نیم کیلو قیمت‌گذاری شده و اگر کسی یک کیلو خواست باید دوبرابر مبلغ درج شده بپردازد.

‌در این میان کمتر خریداری پیدا می شود که با این اقدام غیر منطقی مقابله کند و بیشتر به دلیل رودربایستی از کسانیکه در آن محل حضور دارند و یا برای دست خالی برنگشتن پیش اعضای خانواده‌ای که در خودرو و...، منتظرش هستند ناچار اقدام به خرید می‌کند.

دراین‌ارتباط به سراغ یکی از دست‌فروشان شهر رفتیم و علت این قیمت‌گذاری عجیب‌وغریب را جویا شدیم که در پاسخ به خبرنگار بازار گفت: این رویه در اردبیل معمول بوده هرچند که علت و دلیل اصلی این موضوع را نمی‌دانیم اما به تبعیت از دیگران ما نیز این کار را انجام می‌دهیم.

از شرعی و قانونی بودم مسئله خبر ندارم اما اکثر وانت‌بارهای سیار همین کار را به‌قصد و نیت فروش محصول انجام می‌دهند

رحمان بخشنده در مورد شرعی و قانونی بودن این رویه که نوعی فریب مشتری از راه دور محسوب می‌شود، اظهار کرد: از شرعی و قانونی بودم مسئله خبر ندارم اما اکثر وانت‌بارهای سیار همین کار را به‌قصد و نیت فروش محصول انجام می‌دهند و تاکنون کسی نیز در این زمینه پیگیر موضوع نشده است.

این دست‌فروش اردبیلی خاطرنشان کرد: فروش میوه آن‌هم با مبنای نیم کیلو قیمت‌گذاری به شکل تعجب‌آور هرچند گلایه‌های شهروندان را در پی داشته اما در حقیقت روشی است که عده‌ای از این طریق می‌خواهند جنس خود را در معرض فروش و دید مشتری قرار دهند.

گرانی میوه دلیل فروش‌های نیم‌ کیلویی
یکی دیگر از فروشندگان سیار میوه در اردبیل در این زمینه به خبرنگار بازار بیان کرد: برخی از شهروندان توان خرید حتی یک کیلو میوه را ندارند و به همین دلیل ما روشی را انتخاب کردیم تا آن‌ها حداقل‌ها را بتوانند در خرید محصول مدنظر قرار دهند.

وی افزود: در طول روز چندین بار مراجعه مشتری را برای خرید نیم کیلو میوه شاهد بودیم، هرچند که عده‌ای معترض این روش میوه‌فروشی در معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها هستند.

این فروشنده اردبیلی به ازدیاد وانت‌بارهای سیار در سطح شهر برای عرضه محصولات سردرختی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید مسئولان در قدم اول تدبیری بیندیشند تا همچون شهرهای دیگر فضای فروش میوه نظیر بازارچه‌های محلی را ایجاد و امکان اشتغال و کارآفرینی را نیز برای عده‌ای بیکار فراهم آورند.

صاحب وانت‌باری در میدان بعثت اردبیل نیز که سال‌هاست در این مسیر به دست‌فروشی میوه مشغول است، اظهار کرد: بنده تاکنون در این ۱۳ سال به خود اجازه نداده‌ام تا معیار و ملاک حقیقی را در فروش میوه به شکل قانونی و شرعی فدای برخی از مطامع زودگذر کنم و یا بخواهم از این طریق سود نامتعارفی را به جیب بزنم.

این قیمت ها نوعی معامله همراه با غش است که جز فریب و گمراه کردن مشتریان و نارضایتی آن‌ها سودی به همراه ندارد

روشندل با تقبیح عمل برخی از دست‌فروشان در نرخ‌گذاری‌های عجیب و فروش محصول به حیل مختلف اظهار کرد: این امر تنها در میوه‌فروشی‌های سیار مرسوم نیست بلکه نوعی معامله همراه با غش است که جز فریب و گمراه کردن مشتریان و نارضایتی آن‌ها سودی به همراه ندارد.

سایه سنگین دست‌فروشان بر سر بازار اردبیل
اما رئیس اتاق اصناف استان اردبیل در گفتگو با بازار، اظهار کرد: اقدام نامتعارف دست‌فروشان به‌ویژه وانت‌بارهای سیار میوه‌فروشی در قیمت‌گذاری نامعمول به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و با هیچ منطق اقتصادی و ریاضی همخوانی ندارد.

رضائی افشار خاطرنشان کرد: ما بارها در نشست با مسئولان شهرستان درخواست کردیم تا حداقل ساماندهی در این حوزه انجام شود چراکه سایه سنگین دست‌فروشان بر بازار نارضایتی فعالان اقتصادی را به همراه داشته است.

رئیس اتاق اصناف استان اردبیل افزود: به‌هیچ‌وجه شرایطی که امروز در ازدیاد وانت‌بارها سیار میوه‌فروش در نقاط مختلف شهر شاهد آن هستیم برازنده شهر اردبیل نیست و تأسف اینجاست که عده‌ای به‌رغم داشتن مغازه در جنب آن وانت‌باری را قرار داده و فروش سیار میوه را از این طریق انجام می‌دهد.

در این میان به نظر می‌رسد شهرداری اردبیل در نقاط مختلف شهر عاجز از ساماندهی وانت‌بارها و نیسان‌های میوه‌فروش سیار است و طرح شورای شهر در این زمینه نیز همچنان بر زمین‌مانده است.

رئیس شورای شهر اردبیل در جلسه رسمی هفته پیش این شورا اظهار کرد: شورای شهر اردبیل طرحی را به شهرداری ارائه کرده تا با همکاری نیروی انتظامی به‌ویژه پلیس راهور ساماندهی میوه‌فروشی‌های سیار و وانتی انجام‌شده و از تشدید ترافیک مناطق مختلف شهر جلوگیری شود.

علیرضا پوستی گفت: این ساماندهی باید هرچه سریع‌تر و با تدارک زیرساخت‌های مناسب در قالب بازارچه‌های محلی انجام شود تا دست‌فروشان اجازه اقدامات غیرمتعارف را به خود ندهند.

در هر حال در روزهایی که علی رغم شرایط کرونایی، شاهد حضور مسافران زیادی در اردبیل هستیم انتظار می رود نگاه مسئولان شهری به ساماندهی میوه فروش ها به طور جد پیگیری شود.

کد خبر: ۲۵٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha