۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
بومی سازی ماشین آلات معدنی چقدر شدنی است؟| چالش سازندگان با حضور شرکت های چینی و روسی در بازار داخل
بازار بررسی می کند؛

بومی سازی ماشین آلات معدنی چقدر شدنی است؟| چالش سازندگان با حضور شرکت های چینی و روسی در بازار داخل

در حالی بازاری به ارزش ۱۶۵ میلیارد دلار برای ماشین آلات معدنی تا ۲۰۲۷ پیش بینی می شود که سازندگان داخلی حضور پررنگ شرکت های چینی، روسی و بلاروس در بازار ایران را برای ادمه فعالیت خود تهدید می دانند.

بازار؛ گروه صنعت: بازار جهانی ماشین آلات معدن که شامل ماشین آلاتی مانند دستگاه حفاری، بلدوزر، بارگیر، کامیون، کارخانه فرآوری، سنگ شکن و سایر ماشین آلات مرتبط با صنعت معدن است، در حال رشد است. با توجه به رشد روز افزون صنعت معدن در کشورهای در حال توسعه و نیز نیاز به بهبود بهره وری و کاهش هزینه ها در صنعت معدن در کشورهای پیشرفته، بازار ماشین آلات معدن به سمت رشد و توسعه پیش می رود.

همچنین، با توجه به نیاز به تجهیزات جدید و پیشرفته تر برای استخراج معادن و همچنین تکنولوژی های جدیدی که در این صنعت استفاده می شود، بازار ماشین آلات معدن به سمت توسعه و بهبود پیش می رود. این در حالی است که ساخت ماشین آلات معدنی در اکثر کشورهای جهان رایج است اما برخی از کشورها به عنوان برترین تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی شناخته می‌شوند. برخی از این کشورها عبارتند از چین، ایالات متحده، آلمان و ژاپن. در واقع این کشورها به عنوان برترین تولیدکنندگان ماشین آلات معدنی شناخته می ‌شوند و در حوزه ساخت ماشین آلات معدنی فعالیت دارند.

بازاری به ارزش بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ برای بازار جهانی تجهیزات ماینینگ برآورد می شود

از سوی دیگر بر اساس آنچه سایت آماری تحلیلی Statista منتشر کرده است، بازاری به ارزش بیش از ۱۶۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ برای بازار جهانی تجهیزات ماینینگ برآورد می شود.

این در حالی است که بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۳ تعداد کارکنان فعال در بخش ماشین آلات و تجهیزات معدن در سراسر جهانی بیش از ۳۳.۶۶ میلیون نفر برآورد شده است. همچنین در این گزارش آمده است انتظار می رود بازار جهانی ماشین آلات و تجهیزات معدنی تا سال ۲۰۲۸، نرخ رشد سالانه ترکیبی حدود ۱۸ درصد را تجربه کند.

در ایران نیز برخی تولید کننده های فعال در صنعت ماشین آلات و تجهیزات معدنی هستند که معتقدند اگر از این سازندگان حمایت شود می توانند محصولاتی قابل توجه تولید کنند.

حضور پررنگ سازندگان چینی و روسی در بازار ماشین آلات معدن

محمد دهقانی فعال در حوزه ماشین آلات سنگین در گفتگو با بازار می گوید: تولیدات ما عمدتا محصولات فولادی بوده و از سال ۹۸ هم در زمینه معدن و نفت و گاز هم وارد شده ایم و به صورت هدفمند نیازهایی که کشور در این زمینه دارند و وارد کننده در این بخش بوده کار می کنیم. از سوی دیگر در بخش معدن ما یک استراتژی سه ساله داشتیم در «دامپتراک های سنگینی» که نیاز کشور بود و ما به طور کامل طراحی و مهندسی این دستگاه را برای سایز ۱۸۰ تن و ۲۴۰ تن انجام دادیم و این نیاز کشور را رفع کرده ایم.

صنعتگر ماشین آلات معدنی کشور: اگر همین روال باشد و کماکان شاهد حضور پررنگ چینی ها و شرکت های روسیه و بلاروس در ایران باشیم، در آینده تعطیلی صنایع داخلی رقم می خورد

این صنعتگر بخش معدن در خصوص اصلی ترین چالش های در حوزه تولید و بازار نیز می گوید: چالش اصلی که درگیر آن هستیم عدم حمایت داخلی است و اینکه با توجه به تحریم هایی که داشتیم و شرکت های چینی و روسی که در کشور هستند به جای پول نفت دستگاه را برای ما وارد می کردند آن هم در شرایطی که امکان ساخت این دستگاه را در کشور داریم. در حالی که اگر حمایت شود با قیمتی بسیار کمتر از ماشین خارجی می توانیم در کشور بسازیم، بومی سازی کنیم و همچنین اشتغالزایی داشته باشیم.

این فعال صنعت معدن در پاسخ به این سوال که چه چشم اندازی می توان برای این صنعت متصور شید نیز می گوید: اگر همین روال باشد و کماکان شاهد حضور پررنگ چینی ها و شرکت های های روسیه و بلاروس را در ایران باشیم، در آینده تعطیلی صنایع داخلی رقم می خورد. به خصوص اینکه بسیاری صنایع تولید کننده داخل کشور هست که می توانند کار کنند اما تمایل مدیران دولتی عمدتا به خرید از خارج است و لذا اگر روند همین گونه پیش برود مسلما صنعت رو به زوال پیش می رود.

کد خبر: ۲۵۷٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha