۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
طرح جامع مسکن بازنگری نمی شود
وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار:

طرح جامع مسکن بازنگری نمی شود

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه طرح جامع مسکن نیازمند بازنگری نیست، گفت: این طرح واقع بینانه تدوین شده است و ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی نشان داد که تقاضای مسکن آنگونه هم نیست که گفته می شود.

اکبر محمودی؛ بازار: طرح جامع مسکن که سالها تدوین آن به طول انجامید در خرداد ماه ۹۴ نهایی شد. برای آن سرفصل های مهمی در نظر گرفته شده و در دوره کوتاهی نیز وزارت راه و شهرسازی آنرا برای نظرخواهی کارشناسان و تایید نهایی به مدت یک ماه در سایت این وزارتخانه به اشتراک گذاشت. 

در همان روزها یکسری از کارشناسان نظراتی را در خصوص طرح جامع مسکن ارائه کردند که دو مورد بود، اما این  دو مورد هم در حدی نبود که بخواهد طرح جامع مسکن را دستخوش تغییر کند. به نظر می رسد بعد از گذشت حدود پنج سال از تدوین این طرح، هنوز هم برخی از موارد دیده شده در این طرح یا اجرا نمی شود و یا اینکه اگر اجرا شده به آن شکل دقیق و قوی نبوده است. یکی از موضوعاتی که در طرح جامع مسکن به آن تاکید شده میزان تولید و نیاز مسکن برای پاسخگویی به تقاضا است. در این طرح اگر چه مقرر شده تا برای پاسخگویی به تقاضا سالانه ۹۰۰ هزار مسکن تولید شود اما ظاهرا به دلیل برخی تغییرات جمعیتی و یا کاهش میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن باید در خصوص آن تجدیدنظر کرد.

اما وقتی از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی می پرسم که آیا با تغییرات صورت گرفته در میزان ازدواج ها و یا کاهش قدرت خرید نیاز است که طرح جامع مسکن بازنگری شود؟ می گوید: طرح جامع مسکن به تازگی تدوین شده پس نیازی به بازنگری نیست.

اما در طرح جامع مسکن به موضوعات دیگری نیز پرداخته شده است که از آن جمله می توان به مسکن اجتماعی و حمایت از مستاجران اشاره کرد. اولی هیچگاه عملیاتی نشد و دومی هم قرار است بعد از سالها دولت تصمیم بگیرد که تسهیلات حمایتی پرداخت کند. 

فردین یزدانی مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به اینکه حضور ذهن ندارد دو مورد اصلاحی طرح جامع مسکن در دوره ای که قرار شد اصلاحاتی صورت بگیرد چه بوده است گفت: این نظرات به حدی ریز و جزئی بود که نمی‌توانست طرح جامع مسکن را دستخوش تغییر کند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن با اشاره به اینکه این نظرات ابتدا به وزارت راه و شهرسازی رفته و سپس وزارتخانه این نظرات را به ما برای اعمال منعکس کرد و گفت: طرح جامع مسکن به هر حال نهایی شده و قابلیت اجرا دارد، امیدواریم هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای طرح جامع مسکن از سوی مقامات مسئول نباشد.

وی با اشاره به اینکه از تهیه‌کننده‌های قبلی طرح جامع مسکن است و دستیار اصلی طرح قبلی جامع مسکن بوده است، گفت: گذشت زمان و افزایش اطلاعات تیم کارشناسی و بکارگیری طیف گسترده کارشناسان باعث شده است تا طرح جامع مسکن یک طرح قوی و اجرایی‌تر از طرح جامع مسکن قبلی باشد.

این اظهارات در حالی در آن دوره مطرح شد که به نظر می رسد این طرح برای تصمیم گیری بهتر در خصوص آینده بخش مسکن ضروری باشد. یکی از ویژگی های طرح جامع مسکن این بود که جلوی سوداگری و رانت‌خواری یک بخشی از فعالان ساخت و ساز و زمین را بگیرد. اما به خوبی می بینیم که نبود قوانین مالیاتی به راحتی سوداگران در بازار مسکن جولان می دهند. 

ویژگیهای طرح جامع مسکن که به فراموشی سپرده شده است

ویژگی بعدی نیز این است که برنامه‌های آن عملیاتی و با ذکر منابع مالی مورد نیاز و توجه به مسکن کم درآمدها یک پیوندی با سیاست اجتماعی عام فقرزدایی ایجاد کند تا یک فشاری به دولت باشد تا آن سیاست اجتماعی عام را هر چه زودتر تدوین و پیاده کند. اما ظاهرا دولت یازدهم و دوازدهم هیچ فشاری از بابت اینکه قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد ندارد.

حال سوال این است وقتی طرح جامع مسکن نتوانسته به تولید مسکن مورد نظر برسد و نتوانسته جلوی رشد قیمت ها و سوداگران مسکن را بگیرد آیا نیازمند بازنگری و سخت تر شدن شرایط و الزام آور شدن برخی اقدامات نیست؟به هر سوی ویژگیهای طرح جامع مسکن سالهاست که به فراموشی سپرده شده است.

در زمان ثبت نام برای طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی کل تقاضای کشور بود که ثبت نام شده بود. اما ۵۰ درصد آنها واجد شرایط نیستند

اما محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که بارها اعلام شده که کشور با یک انباشت تقاضای مسکن مواجه است. و بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه ۹۰۰ هزار مسکن تولید شود آیا این طرح نیازمند بازنگری است؟ گفت: در زمان ثبت نام برای طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی کل تقاضای کشور بود که ثبت نام شده بود. اما ۵۰ درصد آنها واجد شرایط نیستند و این همان آماری است که ثبت نام شده است.

طرح جامع مسکن به تازگی تدوین شده است و چرا باید نیازمند بازنگری باشد؟

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح جامع مسکن نیازمند بازنگری است؟ تاکید کرد: طرح جامع مسکن به تازگی تدوین شده است و چرا باید نیازمند بازنگری باشد؟

وی تصریح کرد: طرح جامع مسکن واقع بینانه تدوین شده است اما به هر حال تقاضای واقعی مسکن کمتر از ۹۰۰ هزار مسکن است.

کد خبر: ۲۵٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha