۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹
«مُهر اصالت» فرصتی طلایی برای استان سمنان است | برند سازی صنایع دستی روی غلطک
بازار گزارش می‌دهد؛

«مُهر اصالت» فرصتی طلایی برای استان سمنان است | برند سازی صنایع دستی روی غلطک

سمنان- اخذ مهر اصالت تولیدات صنایع دستی برای ۳۱ هنرمند استان سمنان راه را برای برند سازی محصولات تولیدی این هنرمندان به لحاظ اقتصادی باز خواهد کرد. 

بازار، گروه استان‌ها: اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اعلام کرده که ۳۱ هنرمند فعال در زمینه صنایع دستی استان توانسته اند با اخذ استانداردهای لازم، مهر اصالت تولیدات و کالاهای دست ساخت خود را کسب کنند.

این خبر خوبی برای صنایع دستی استان سمنان است که سال ها در پیچ و خم برند سازی و معرفی توانمندی های خود، گرفتار شده و نتوانسته آن‌طور که باید و شاید برای خودش نامی دست و پا کند تا جایی که بسیاری دست بافته ها و دست ساخته های هنرمندان استان به نام استان های دیگر توزیع می شود.

در این گزارش به موضوع اهمیت مهر اصالت و در نهایت برند سازی محصولات و تولیدات صنایع دستی و تاثیر آن بر اقتصاد استان سمنان می پردازیم و به این سوال پاسخ می دهیم که چرا عمدتاً تلاش های هنرمندان ما برای برند سازی محصولات تولیدی با موفقیت های چشم گیر همراه نبوده است.

اعتبار و کیفیت سنجی

ابتدا و قبل از هر چیز باید درباره مهر اصالت توضیح داد یک کارشناس صنایع دستی در گفتگو با بازار، می گوید: مهر اصالت یک نوع تائید کیفی و اعتبار سنجی صنایع دستی است که فاکتورها و ملاک هایی از جمله کیفیت ساخت و همچنین ابتکار و نوآوری در آن دخیل است.

معاون میراث فرهنگی سمنان: هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی از ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه به میزبانی استان سمنان در شهرستان شاهرود با حضور استان‌های تهران، قم، سمنان، مرکزی برگزار شد

الهام افضلی با بیان اینکه مهر اصالت توسط کارگروه هایی مورد بررسی قرار می گیرد که در آن کارشناسان میراث فرهنگی و صنایع دستی حضور دارند و هر از چند گاهی در یکی از استان های کشور به صورت منطقه ای برگزار می شود، افزود: در صورتی که محصولی بتواند امتیازهای لازم را کسب کند می تواند مهر اصالت دریافت نماید.

وی با بیان اینکه کارشناسانی که مهر اصالت را به یک اثر می دهند در کنار ساخت و ابتکار و نوآوری به شیوه تولید، مواد اولیه، کاربرد، زیبایی، دوام و کیفیت، برند سازی و راهکارهای فروش و ... نیز توجه دارند، بیان کرد: محصولی که این مراحل را بگذراند به نوعی استاندارد صنایع دستی را دریافت خواهد کرد.

«مُهر اصالت» فرصتی طلایی برای استان سمنان است | برند سازی صنایع دستی روی غلطک

رعایت طراحی مناسب

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اما امروز در جمع خبرنگاران از برگزاری آخرین نشست بررسی مهر اصالت صنایع دستی خبر داد و گفت: ۳۱ اثر هنرمندان صنایع دستی استان توانسته اند با اخذ نمره قبولی مهر اصالت را دریافت کنند.

سمانه سلطانی پور با بیان اینکه آثار هنرمندان صنایع‌دستی استان سمنان در رشته‌های مختلف اعم از سفال و سرامیک، گلیم، جاجیم، منبت‌کاری، دست بافته‌های سنتی، میناکاری، خرسک بافی، چرم، خراطی، منبت، معرق، لباس محلی، زیورآلات سنتی، تولیدات چرمی، و گلیم‌بافی، مورد داوری قرار گرفت، تاکید کرد: آثار برتر توانستند مهر اصالت کالا دریافت کنند.

ابوالقاسمی کارشناس: شما اگر با هنر خودتان از خاکستر طلای ۲۴ عیار هم بسازید اما نتوانید آن را ارائه کنید نمی توانید به ادامه تولیدات خودتان در حوزه صنایع دستی ادامه دهید

وی با بیان اینکه هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی صنایع‌دستی از ۲۷ تا ۲۹ آبان ماه به میزبانی استان سمنان در شهرستان شاهرود با حضور استان‌های تهران، قم، سمنان، مرکزی برگزار شد، افزود: استفاده از مواد مصرفی مرغوب در تولید، حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید، توجه به کیفیت مطلوب اثر در فرآیند تولید و محصول نهایی و همچنین رعایت طراحی مناسب و اصولی، از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی آثار بوده است.

داوری آثار صنایع دستی

سرپرست معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان سمنان همچنین گفت: در شش دوره قبل کمیته تعیین مهر اصالت برای صنایع دستی تولیدی کشورمان، درمجموع ۵۳ اثر از استان سمنان موفق به دریافت مهر اصالت ملی و ۹ اثر هنرمندان استان نیز موفق به دریافت مهر اصالت بین‌المللی صنایع‌دستی شدند که افتخاری برای استان محسوب می شود.

سلطانی درباره مزیت های مهر اصالت برای هنرمندان صنایع دستی و امتیازاتی که بعد از دریافت مهر می توانند از آن بهره بگیرند، توضیح داد: دریافت‌کنندگان مهر اصالت در اولویت شرکت در نمایشگاه‌ها، مسیر برندسازی، بازاریابی و فروش آثار قرار می‌گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه هنرمندانی که مهر اصالت دریافت کنند می توانند در رویدادهای مختلف صنایع دستی نیز شرکت داشته و شانس فروش محصولات خودشان هم بالا ببرند، افزود: داوری مهر اصالت ملی هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و آثار برگزیده صنایع‌دستی ازلحاظ چهار معیار اصلی اصالت، مرغوبیت، نوآوری و بازاریابی انتخاب می‌شوند.

«مُهر اصالت» فرصتی طلایی برای استان سمنان است | برند سازی صنایع دستی روی غلطک

مهر اصالت به تنهایی فایده ای ندارد

یک صاحب نظر مسائل صنایع دستی که خود در این حوزه فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به اینکه داشتن مهر اصالت اما به تنهایی فایده ای ندارد چرا که هنرمندان صنایع دستی استان سمنان به کرات دیده شده که مشکل فروش آثار خودشان را دارند، گفت: ما در استان سمنان مشکل تولید نداریم چرا که هنرمندان بسیاری در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند و کیفیت کارها نیز در سطح ملی و فراملی است اما مشکل این است که باید بازار فروش این محصولات را هم یافت.

مرتضی ابوالقاسمی با بیان اینکه شما اگر با هنر خودتان از خاکستر طلای ۲۴ عیار هم بسازید اما نتوانید آن را ارائه کنید نمی توانید به ادامه تولیدات خودتان در حوزه صنایع دستی ادامه دهید، بیان کرد: مهر اصالت به خودی خود بسیار مهم است اما باید ما در استان میزبان رویدادها و نمایشگاه ها و جشنواره های بازارچه های حضوری و الکترونیکی باشیم که هنرمندان ما بتوانند آثار خودشان را عرضه کنند اما شاهد هستیم که حتی یک بازارچه دائمی صنایع دستی هم در استان وجود ندارد.

نیازیان فعال بازار صنایع دستی: دو مشکل اساسی صنایع دستی استان سمنان زیرساخت ها ترویج است

وی با بیان اینکه در استان سمنان به شدت ضعف ساختاری در حوزه صنایع دستی وجود دارد، افزود: بسیاری از هنرمندان ما در استان سمنان محصولات خودشان را یا به صورت محدود و خصوصی در فضای مجازی و یا به صورت فروش به دلالان در استان های دیگر و مغازه ها به صورت امانت فروشی، می فروشند که نه در شان هنرمندان است و نه در شان صنایع دستی استان سمنان لذا باید زیرساخت های فروش هم تقویت شود.

برند سازی و اتفاقاتی که رخ نمی دهد!

اما چرا در زمینه برند سازی اتفاقات خوبی برای صنایع دستی استان سمنان رخ نمی دهد یک فعال بازار فروش صنایع دستی و صاحب نظر در این حوزه به خبرنگار بازار، می گوید: عمده اتفاقات خوبی که برای صنایع دستی و گردشگری استان سمنان رخ می دهد ادامه دار نیست.

یاسر نیازیان با بیان اینکه ثبت ملی آثار، ثبت جهانی آثاری مانند کاروانسراها و جنگل ابر، مهر اصالت و ... بسیار خوب هستند اما رویه در استان سمنان اینطور است که مسئولان و کنشگران و بازیگران اصلی تنها تا ثبت این آثار تلاش می کنند و از فردای ثبت گویا کارها به اتمام رسیده و همه چیز رها می شود، افزود: اتفاقا کار اصلی مسئولان ما در میراث فرهنگی بعد از ثبت و مهر اصالت و ... تازه شروع می شود.

وی با بیان اینکه دو مشکل اساسی صنایع دستی استان سمنان زیرساخت ها ترویج است، افزود: مشکل ما این است که نه برنامه ای برای برند سازی و ترویج صنایع دستی استان سمنان وجود دارد و نه توانسته ایم در این سال های اخیر زیرساخت های مناسب نمایشگاهی و عرضه را ایجاد کنیم تا هنرمندان ما دلخوش به تولیدات باشند.

در نهایت باید گفت مهر اصالت پدیده ای بسیار خوب و امیدوار کننده است اما به زعم کارشناسان نباید در باد آن خوابید و کم کم آن را فراموش کرد بلکه امروز باید از این ظرفیت های ویژه بهره گیری کرد تا بتوانیم صنایع دستی استان سمنان را به کشور و دنیا بشناسانیم تا در زمینه توسعه اقتصادی هم گام های اساسی تری برداریم.

کد خبر: ۲۵۶٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha