۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
لزوم توجه به مشاوره در احیای واحدهای صنعتی| نهضت احیا نیازمند حضور بخش خصوصی است
دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران برگزار شد؛

لزوم توجه به مشاوره در احیای واحدهای صنعتی| نهضت احیا نیازمند حضور بخش خصوصی است

تهران- دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی در سالن همایش های اجلاس سران طی دو روز متوالی با حضور مسئولان و واجدین شرایط احیاگری برگزار شد.

مرجان شرف- بازار؛ دومین دوره تایید صلاحیت احیاگران واحدهای اقتصادی در سالن همایش های اجلاس سران با حضور مسئولان و واجدان شرایط احیاگری برگزار شد. احیای واحدهای اقتصادی طرحی است که به منظور وارد شدن دوباره واحدهای نیمه فعال یا غیرفعال در کشور به اجرا درآمده است.

دبیر علمی نهضت احیا گفت: تصور عامه از احیا، دولتی بودن این موضوع است در حالی که بخش خصوصی در کشورهایی مانند آمریکا، ترکیه و پاکستان حضور فعال در این زمینه دارند و کلا سرمایه داران و هر شخصی که علاقمند باشد می تواند در این موضوع حضور داشته باشد کار احیا چند تخصصی است مالی، مشاوره ای و فنی

فرشید دلجو افزود: مجموعه احیا اروپا EACTP پس از ۱۲ سال آموزش و اعطای مدارک مختلف به احیاگر اجازه فعالیت می دهد. کشور ما دارای فرصت بسیار خوبی است که اما متاسفانه بخش خصوصی نتوانسته به خوبی وارد شود. گرچه بخش دولتی هم آنطور که شایسته است در این حوزه حضور نداشته، امروزه ادبیات احیا در کشور جا افتاده اما پای کار بودن نقطه ضعف ما در این مورد است.

وی با بیان اینکه مجموعه های دولتی مختلفی در نهضت احیا فعالیت می کنند گفت: ستاد تسهیل که مصوبات آن در سطح هیئت وزیران بوده، هیئت حمایت از صنایع که در هنگام تعطیلی کارخانه یک شخص یا اشخاصی را به عنوان مدیر و امین قرار می دهد تا تعطیلی کارخانه اتفاق نیفتد و همچنین اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضاییه که در زمینه اموال و تصفیه بدهی های احیاجو و احیاگرها رسیدگی کرده و آخرین مورد نیز انجمن مشاوره مدیریت ایران است.

ضرورت شناخت شرایط احیا

مدرس برنامه ریزی و مدیریت پروژه نیز در این مراسم در مورد جایگاه مدیریت پروژه در احیا و طرح امکان سنجی پروژه های احیا گفت: هنگام گفتگو با احیاگر نباید مقدار عددی سود و زیان در آینده را بگوییم زیرا این گونه تورم، پول و گذر زمان را در نظر نگرفته ایم ابتدا باید پروژه را بشناسیم پروژه یک ابتدا و انتها دارد که در طول زمان بسط و گسترش یافته و سپس به انتها می رسد.

اقمشه ای احیاگر: یکی از روش های احیا می تواند تبدیل بدهی به سهام باشد که برند و اعتبار مجموعه به عنوان ارزش های واقعی شرکت ها استفاده می شوند

محمد رضا رضایی قهرمان افزود: پس از برنامه ریزی و شروع به اجرا، هر چه جلوتر برویم جزییات بیشتری برای ما مشخص می شود در ابتدای پروژه ریسک ها و عدم قطعیت ها بیشتر است پس باید تا می توانیم برنامه ریزی دقیق اعمال کنیم.

وی افزود: زمان بندی هزینه ها، ارتباطات، مدیریت ریسک، همچنین تدارکات و مدیریت ذینفعان، بازیگران و کیفیت پروژه و .... نیز باید در نظر گرفته شود؛ در ادامه تیم پروژه پس از بررسی متوجه می شود که کدام یک از این موارد باید اجرایی شود.

دومین دوره تایید صلاحیت حرفه ای احیاگران

ضرورت برنامه ریزی

این کارشناس همچنین ادامه داد: اجزای هر پروژه باید به صورت ریزتر و با جزئیات بیشتر درآمده و اجرا شوند. مساله مهم دیگر چگونگی تامین بودجه در برنامه ریزی ها، دوره بازگشت سرمایه و دیر بازده و زودبازده بودن شاخص های اقتصادی است. لازم به ذکر است که می توانیم در تعیین بودجه از لایه آخر، خرج ها و هزینه ها را تعیین کنیم و کم کم به سطح قبلی و مدیریتی رفته تا کمتر به مشکل بخوریم.

رضایی قهرمان تاکید کرد: شاخص های NPV و IRR بسیار با اهمیت هستند گاهی در برنامه ریزی گفته می شود دوره بازگشت سرمایه سه سال است اما ارزش زمانی و تنزل آن را در نظر نمی گیرند همچنین تحلیل رقبا نیز یکی از مواردی است که می تواند حتا یک کارخانه را دچار شکست کند.

استفاده از تجربیات دیگران

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت هپکوح با بیان اینکه باید به کسب و کارها پیش از آنکه به دوران ورشکستگی برسند توجه کنیم گفت: مساله دیگر اینکه نباید راهکارهای کشورهای دیگر را در ایران استفاده کنیم بوده اند مسئولانی که به عنوان مثال طرح های ژاپنی را در کشور اجرا کرده اند اما به این موضوع توجه نداشته اند که آیا شرایط کشور ما با ژاپن همسان است؟

داریوش رحمت نژاد افزود: امروزه سواد به معنای تغییر است نه مانند دهه های گذشته یادگیری کامپیوتر و اینچنین مسائل؛ باید ذینفعان و انتظارات آنها را بشناسیم به عنوان نمونه خریداران انتظار قیمت پایین و کیفیت بالا دارند همچنین تامین کنندگان، سهامداران، جامعه، کارمندان و دولت هر کدام انتظارات گوناگونی دارند.

وی گفت: یکی از دلایل ورشکستگی شرکت ها این است که پس از مدتی چار روزمرگی می شوند و بسیاری از مشکلات را از طرف دشمن تراشی که برای خود کرده اند، می بینند؛ از این پدیده به عنوان کوری یاد می شود. عدم وجود فرهنگ مشاوره در کشور نیز یکی از دلایل دیگر افول شرکت ها است.

مدیریت با مهارت

نائب رئیس هیئت مدیره شرکت هپکوح ادامه داد: از دیگر دلایل می توان از عدم پذیرش توان همکاران، عدم درک صحیح از محیط صنعتی، عدم تفویض اختیار، عدم توانایی در مذاکره و دخالت مدیرعامل در امور را نام برد. دلایل دیگری چون مرحله انکار واقعیت ها، خود بزرگ بینی مدیران و گرفتار شدن در دام موفقیت نیز از این دست است.

رحمت نژاد تاکید کرد: افول شرکت ها به علت عدم پذیرش تغییر در مدیریت، مشکل مدیر مالک و ترس از قضاوت شدن نیز رخ می دهد. تمام این دلایل یا برخی از آنها اگر ادامه دار باشد بحران به شرکت وارد می شود که در صورت ادامه شرکت به انحلال خواهد رسید.

دبیر نهضت احیا: شدت مصرف انرژی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ در دنیا روند کاهشی داشته اما در ایران به صورت سالیه افزایش پیدا می کند

وی ادامه داد: مدیریت باید مهارت های بسیاری را به عنوان پیش نیاز داشته باشد ارتباطات میان فردی، مذاکره، حل مساله، شناخت مشکل ها از این موارد هستند. همچنین عارضه یابی، شناخت معیارها از دیگر مهارت های مهم هستند و در آخر نیز باید سعی کنیم تا در سنجش ها از داده های کمی(عددی) به جای کیفی استفاده کنیم.

سقوط یک روند است

احیاگر واحد های صنعتی با بیان اینکه سقوط و ورشکستگی شرکت ها یک شبه اتفاق نمی افتد گفت: شرکت ها پس از شرایطی دچار آرایش شکست می شود انباشت بدهی، عدم ایفای تعهدات، شکایات مختلف از پرسنل گرفته تا تامین کنندگان، بدهی مالیاتی و بیمه ای و... به صورتی که اگر نقدینگی هم وارد شود هیچ تاثیر مثبتی نخواهد داشت. از دلایل این موضوع است.

حسین اقمشه ای برای احیا این نوع واحد ها باید طرح پرسش کنیم از چرایی ورشکستگی تا چگونگی آن و سپس تعیین راهکارهای احیا شدن و.... نباید فراموش کنیم که برای احیا هر واحد بیشتر از یک راه وجود دارد و برنامه ریزی، مدیریت شکست، اقدامات به موقع، تحلیل خطر، نظم سختگیرانه و گزارش گیری مرتب از اهم نکات بازسازی است.

وی افزود: گفت: از دیگر موارد می توان بازسازی عملیاتی، پول و زمان کافی، کاهش هزینه ها و افراد، تعطیلی نهاد هایی که زیان ده هستند و در آینده نیز امیدی به سودآوری نداریم است، نام برد. یادآور می شوم نقطه ای که نقدینگی به اتمام برسد نقطه شکست ارزش شناخته می شود.

اقمشه ای در ادامه گفت: یکی از روش های احیا می تواند تبدیل بدهی به سهام باشد که برند و اعتبار مجموعه به عنوان ارزش های واقعی شرکت ها استفاده می شوند نه املاک آن شرکت. هر یک احیا یک اشتغال است و به همراه تمام منافعی که برای کشور به بار می آورد.

علی کریم پور

علی کریم پور دبیر نهضت ملی احیا با بیان اینکه هدف نظام حکمرانی کشور ما رسیدن به جامعه سعادتمند و حیات طیبه است گفت: این موضوع شامل مواردی چون بهره وری، عدالت اجتماعی، کیفیت زندگی و مشارکت مردمی است. روح برنامه احیا و تولید باید بر افزایش بهره وری متکی باشد به معنای اینکه کار درست و درست انجام دادن کار.

وی افزود: رشد اقتصادی نیز بر دو عامل نهاده محور و بهره وری محور استوار است نهاده محور همان تزریق نهاده ها مانند سرمایه و نیروی انسانی بوده و بهره وری محور تمرکز بر توسعه فناوری و بهینه سازی فرآیندها و ساختار ها دارد.

کریم پور گفت: به نسبت خروجی و مصرف انرژی بسیار بالا و در میان کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته جایگاه خوبی نداشته و در نابهره ور ترین وضعیت ها هستیم. مصرف انرژی نیز یکی از مسائل مهم در روند بهبود است. شدت مصرف انرژی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ در دنیا روند کاهشی داشته اما در ایران به صورت سالیه افزایش پیدا می کند و بدتر رفتار می کنیم این موضوع به شدت نگران کننده است و بیشتر با ناترازی و خاموشی و قطعی انرژی صنایع مواجه خواهیم شد.

نگاه علمی ضرورت دارد

رضا ابیاک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه مشاوره و مدیریت علم است و یک مدیر باید به تمام موارد به دید علمی بنگرد گفت: مشاوره تخصصی برای احیا بسیار مهم است به این معنا که نمی شود یک مشاوره از ذوب آهن و فولاد تا کارخانه کیک و کلوچه را مشاوره دهد باید در یک رشته تخصص داشته باشد. ورود یک احیاجو به مشاوره زمانی است که دچار مشکلات مالی است پس باید مشاورین در زمینه مسائل مالی نیز اطلاعات داشته باشند.

وی افزود: برای موفقیت در موضوع احیا توانایی تغییر، روابط اجتماعی مناسب با فعالان صنعت، مدیریت برندینگ، گاهی حتا تغییر مدیر سابق مورد نیاز است. اولین استراتژی احیا، قربانی کردن امپوتاسیون( قطع عضو به منضور بهبودی) است به معنای اینکه کدام قسمت ها یا کدام آدم ها را حذف کنیم.

کد خبر: ۲۵۶٬۹۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha