۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
صادرات فکر و دانش را نمی توان تحریم کرد| تضعیف بنیه مهندسی کشور با مهاجرت نخبه ها
فعال صنعت برق در گفتگو با بازار:

صادرات فکر و دانش را نمی توان تحریم کرد| تضعیف بنیه مهندسی کشور با مهاجرت نخبه ها

ایزدی فعال صنعت برق گفت: شاید بتوان صادرات کالا را تحریم کرد اما نمی توان جلوی صدور فکر و دانش را گرفت و آن را تحریم کرد. همچنین صادرات خدمات فنی مهندسی به دنبالش راه را برای صادرات کالا باز می کند.

بازار، گروه آب و انرژی: مهدی ایزدی معاون گروه مهندسین مشاور مشاهیردر گفتگو با بازار درباره چالش های فعالین این صنعت گفت: در سال های اخیر شاهد صدور بخش نامه های مختلف از طرف سازمان برنامه و بودجه بودجه بوده و همین مساله فشار زیادی به فعالین صنعت برق وارد کرده است.

او همچنین با اشاره اینکه بخش زیادی از صنعت برق دولتی بوده و بخش خصوصی نقش جدی در این حوزه ایفا نمی کند، اظهار داشت: شرکت های مشاوره نه کار بازرگانی می کنند و نه در حوزه های پیمانکاری مشغول به کار هستند. به همین دلیل بد حسابی بخش دولتی شرکت های مهندسی و مشاور را با چالش های جدی مواجه می کند.

ایزدی ادامه داد: نباید فراموش کرد که نیروی انسانی منابع اصلی شرکت های مشاوره محسوب می شوند. اما متاسفانه حجم بالای مطالبات شرکت های فعال در این حوزه از دولت، باعث بروز مشکلاتی در پرداخت حقوق و مزایای کارمندان این شرکت ها شده است.

وقتی شرایط پرداخت حقوق ها مناسب نباشد طبیعی است که متخصصان دیگر حاضر به ادامه فعالیت در داخل نبوده و شرکت های خارجی و مهاجرت را برای ادامه کار خود انتخاب می کنند و این یک تهدید جدی برای توسعه زیرساخت ها و تضعیف مهندسی در کشور است

این فعال صنعت برق خروج نخبگان و متخصصان و فعالین این صنعت را از دیگر چالش های بد حسابی شرکت های دولتی دانست و گفت: وقتی شرایط پرداخت حقوق ها مناسب نباشد طبیعی است که متخصصان دیگر حاضر به ادامه فعالیت در داخل نبوده و شرکت های خارجی و مهاجرت را برای ادامه کار خود انتخاب می کنند و این یک تهدید جدی برای توسعه زیرساخت ها و تضعیف مهندسی در کشور است.

ایزدی ادامه داد: به اذعان گفته های مسئولین در صنعت آب و برق به خودکفایی حدود ۹۵ درصد رسیده ایم؛ سوال من این است که آیا کسی غیر از متخصصان و نخبه های ایرانی چنین سطح از خودکفایی و کاهش نیاز به واردات را ایجاد کرده است.؟

به گفته این فعال صنعت برق، حداقل حقوق حتی برای افراد غیر متخصص در کشورهای نه چندان پیشرفته هم حدود ۲ هزار دلار است این در حالی است که حقوقی که در ایران برای متخصصان پرداخت می شود خیلی کمتر از این حرف هاست.

۲۳۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم

او با اشاره به اینکه بخشی از بدهی های دولت مربوط به یک تا ۱.۵ سال گذشته است، ادامه داد: بخش زیادی از حوزه های آب و برق و در نگاه کلان تر انرژی در اختیار دولت بوده و بازیگر دیگری ندارد. به عبارت دیگر اگر دولت ما را حمایت نکند در پرداخت ها دچار محدودیت می شویم.

این فعال صنعت برق، اظهار داشت: شرکت مشاهیر چیزی حدود ۲۳۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد.

شاید بتوان صادرات کالا را تحریم کرد اما نمی توان جلوی صدور فکر و دانش را گرفت و آن را تحریم کرد. ضمن اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی می تواند به دنبال خود راه را برای صادرات کالا هم باز کند

معاون گروه مهندسین مشاور مشاهیر صادرات خدمات فنی مهندسی به کشورهای را مزیت کشور دانست و گفت: شاید بتوان صادرات کالا را تحریم کرد اما نمی توان جلوی صدور فکر و دانش را گرفت و آن را تحریم کرد. ضمن اینکه صادرات خدمات فنی مهندسی می تواند به دنبال خود راه را برای صادرات کالا هم باز کند.

ایزدی با بیان اینکه دانش و خدمات فنی و مهندسی خیلی گران و ارزشمند است، افزود: در کشورهای پیشرفته معمولا ۲ تا ۵ درصد بهای پروژه به خدمات فنی و مهندسی مربوط می شود این در حالیست که در کشور ما این عدد کمتر از یک درصد است.

تشکیل زنجیره ای از مشاوره تا تولید توسط سندیکا

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره درخواست های خود از سندیکای صنعت برق گفت: خواسته ما این است که متولی بخش خصوصی در این صنعت زنجیره ای از فعالین این صنعت از مشاوره و مهندسی یا تولیدکننده، پیمانکار و توزیع کننده ایجاد کرده و تمامی حلقه ها را کنار هم قرار دهد.

اما پیگیری مطالبات فعالین صنعت برق از دولت از دیگر خواسته های ایزدی از سندیکای برق بود که در اینباره گفت: البته تلاش های متعددی را از طرف سندیکا در این حوزه شاهد هستیم.

شرکتی با بیش از نیم قرن سابقه

ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به فعالیت های این شرکت زد و بیان اینکه مهندسین مشاور مشاهیر از سال ۴۸ تاسیس شده است، گفت: این شرکت با ۵۵ سال قدمت یکی از قدیمی ترین شرکت های مهندسی و مشاور است که در بعدهای مختلف از جمله آب، برق، انرژی و محیط زیست مشغول به کار است.

به گفته، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد امور مربوط به مشاوره پروژه های زیر ساختی توسط این شرکت انجام شده است.

کد خبر: ۲۵۶٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha