۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۴
دیگر بهانه ای برای ایجاد زنگزور باقی نمانده است| تهران برای فعال نگه داشتن پلتفرم ۳+۳ تلاش کند
گفتگو با کارشناس مسائل قفقاز؛

دیگر بهانه ای برای ایجاد زنگزور باقی نمانده است| تهران برای فعال نگه داشتن پلتفرم ۳+۳ تلاش کند

ایران صراحتا با ساخت کریدور زنگزور مخالف است، زیرا موجب دسترسی صهیونیستها، ناتو، نیروهای تکفیری و تروریستی به مرزهای شمال غربی ایران و اختلال در رونق مسیرهای کریدوری از داخل خاک ایران خواهد شد.

تهمینه غمخوار؛ بازار: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران به تازگی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا ادعا کرده اند هر کریدوری که در قفقاز با توسل به زور و با مشارکت ایران ایجاد شود با پاسخ قاطع واشنگتن مواجه خواهد شد و همچنین ادعا کردند که کریدور زنگزور قطعاً از خاک ارمنستان عبور می‌کند، تصریح کرده که آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند و مسائل قفقاز هیچ ارتباطی به آن‌ها ندارد.

وی همچنین گفته است که همکاری‌های ایران و آذربایجان درباره تحولات منطقه در جریان است و آمریکایی‌ها حق هیچ دخالتی در این زمینه ندارند. مداخله در مسائل منطقه‌ای هیچ منفعتی برای دولت آمریکا ندارد و آن‌ها باید از تجربیات گذشته درس بگیرند.

در همین راستا، «احسان موحدیان» در خصوص این خبر به خبرنگار بازار گفت: صحبت سخنگوی محترم وزارت خارجه یک موضع گیری اصولی است. ایران بارها اعلام کرده که مشکلات منطقه باید توسط کشورهای خود منطقه حل شود. امریکاییها هم در رابطه با هر موضوعی دخالت کرده اند جز آشوب، بی ثباتی، ترور و ضربه زدن به امنیت آن منطقه و افزایش خصومت و دشمنی با کشورهای منطقه کار خاصی انجام نداده اند.

کارشناس مسائل قفقاز افزود: حتی دخالتهای امریکا در منطقه قفقاز هم جز این نتیجه ای در بر نخواهد داشت. در حال حاضر با توجه به اینکه جمهوری آذربایجان احساس می کند که دیگر از همکاری با سکوهای پلتفرم غربی مذاکراتی بیشتر از این نمی توانند نتیجه ای و امتیازی بگیرند، به همکاریهای منطقه ای روی آورده است.

ایران باید در فعال نگه داشتن پلتفرم ۳+۳ تلاش کند و از طریق این پلتفرم به تامین منافع خود بپردازد

مدرس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد که البته، قدرت نمایی ایران و دفاع از منافع خود و همینطور پیگیری ها و فشار روسیه در این ماجرا بی تاثیر نبوده است. لذا، این مسئله فرصتی است که ایران باید آن را مغتنم شمارد؛ هر چند که باکو به شکل تاکتیکی موضع گیری های خود را نشان دهد. ایران باید در فعال نگه داشتن پلتفرم ۳+۳ تلاش کند و از طریق این پلتفرم به تامین منافع خود بپردازد.

موحدیان تصریح کرد: شاید این فرصت در آینده باقی نماند. در حال حاضر که این شرایط مهیا شده و جمهوری آذربایجان به پیگیری صلح در منطقه از طریق پلتفرمهای محلی و همکاری با کشورهای منطقه بدون دخالت غرب امیدوار شده، ما باید بهترین بهره برداری را از این فرصت داشته باشیم.

ایران سالها است که دسترسی آزادانه از باکو به نخجوان را از طریق خاک خود آزاد کرده است و اخیرا هم قراردادهایی میان طرف ایرانی و طرف آذربایجانی برای تعریض و توسعه مسیر جاده و ایجاد راه آهن امضا شده است

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر سرنوشت کریدور زنگرور گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ کریدوری نباید از خاک ارمنستان عبور کند. در صورتی که یک جاده ارتباطی هم مطرح باشد که تحت حاکمیت ارمنستان باشد، قاعدتا جاده می تواند عبور کند.

احسان موحدیان افزود: البته از نظر بنده حتی اگر ارمنستان یک جاده هم در اختیار آذربایجان و ترکیه قرار دهد که آنها از مسیر ارتباطی در داخل خاک ارمنستان عبور کنند، با توجه به متامعی که باکو و آنکارا در قبال جنوب ارمنستان دارند و خواستار نفوذ در آن جا و در نهایت جدایی استان سیونیک از ارمنستان نیز هستند، حتی دادن یک جاده به این دو کشور برای تردد از جنوب ارمنستان، می تواند تمامیت ارضی و ثبات را در ارمنستان به خطر اندازد.

این کارشناس اضافه کرد: اما به هر حال، سیاست اصولی ایران مخالفت با ایجاد هر کریدوری از داخل خاک ارمنستان است. ایران سالها است که دسترسی آزادانه از باکو به نخجوان را از طریق خاک خود آزاد کرده است و اخیرا هم قراردادهایی میان طرف ایرانی و طرف آذربایجانی برای تعریض و توسعه مسیر جاده ای و ایجاد راه آهن امضا شده است. لذا، بهانه ای برای ایجاد کریدور زنگزور باقی نمانده است.

جمهوری اسلامی ایران صراحتا با ساخت این کریدور مخالف است زیرا در نهایت موجب دسترسی صهیونیستها، ناتو، نیروهای تکفیری و تروریست به مرزهای شمال غربی ایران خواهد شد

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران صراحتا با ساخت این کریدور مخالف است زیرا در نهایت موجب دسترسی صهیونیستها، ناتو، نیروهای تکفیری و تروریست به مرزهای شمال غربی ایران شده و برای رونق مسیرهای کریدوری از داخل خاک ایران هم مشکل ایجاد خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل به ویژه قفقاز بیان کرد: از طرفی اتفاقاتی که در محور مقاومت در غزه رخ داد، نشان می دهد که زمانی که ایران اراده انجام کاری را داشته باشد، آن اراده عملی خواهد شد. به عبارت دیگر، اتفاقات اخیر نشان داد که ایران برای تامین منافع خود جدیت دارد و این جدیت را عملیاتی می کند و اینگونه نیست که تنها سخن گوید و عمل نکند.

روسیه هم به نظر می رسد که تغییراتی در نگرش و دیدگاه خود ایجاد کرده در حالی که تلاش کشورهای اروپایی و غرب برای افزایش نفوذ در ارمنستان در قالب همکاری های نظامی، فرهنگی، اطلاعاتی و آموزشی موجب نگرانی این کشور شده است

احسان موحدیان اظهار کرد: لذا، ایران اجازه ایجاد این کریدور را نخواهد داد. خود دولت ارمنستان هم بارها اعلام کرده که ما با ایجاد هرگونه کریدوری از داخل خاک ارمنستان مخالف هستیم. جاده وجود خواهد داشت، اما باید تحت حاکمیت ارمنستان باشد و نیروهای امنیتی ارمنستان امنیت این مسیر را تامین نماید. روسیه هم به نظر می رسد که تغییراتی در نگرش و دیدگاه خود ایجاد کرده در حالی که تلاش کشورهای اروپایی و غرب برای افزایش نفوذ در ارمنستان در قالب همکاری های نظامی، فرهنگی، اطلاعاتی و آموزشی موجب نگرانی این کشور شده است. بنابراین، آن تصور قبلی را در خصوص کریدور زنگزور ندارد و فکر نمی کند که این کریدور برای این کشور خطری ندارد یا با آن همراه باشد.

وی در پایان گفت: بر همین اساس به دلیل تغییر نگرش روسیه، شرایط به نفع ایران قابل تغییر است، زیرا ایران هم می تواند امیدوار باشد که روسیه به میزان بیشتری با آن همراه باشد.

کد خبر: ۲۵۶٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      8 3
      کریدور از مسیر ایران رد شود یا از خاک ارمنستان طبق گفته آقایان قطع ارتباط مرزی اتفاق می‌افتد. حرفهای خارج از حقوق بین‌الملل و غیر قابل درک می‌گویید. ارمنستان الآن احساس می‌کند که از طرف ایران دور زده شده است. پیشنهاد مسیرها و سه‌راهی از طریق ارمنستان به آذربایجان و ترکیه داده است. که ارتباط دو کشور را برقرار می‌کند. در آینده خود ارمنستان با التماس پیشنهاد ایجاد کریدور زنگزور را خواهد داد. سیاه‌نمایی آذربایجان و ترکیه جز بخالت و حسادت دو مثلا مفسر و دشمنی با آنها چیز دیگری نیست.
    • NL ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      7 3
      آقای کارشناس شما منافع شخصی خود را دنبال می کنید نه منافع ملی.چون اگر منافع ملی مدنظر شما بود اهمیت اقتصادی این کریدور برای ایران خصوصا استانهای مرزی بسیار بیشتر است متاسفانه همکاران شما در آینده برعکس شما نظر خواهند داد ولی آن زمان دیگر برای ایران دیر خواهد شد
    • محمود IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      7 3
      کارشناس مسلمان .غرامت خسارات وارده به آذربایجان چه میشود .زنگزور در مقابل خسارات وارده ناچیز است.
    • حسن IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      2 6
      آمریکا به بن‌بست رسیده می‌خواهد از مرزهای آذربایجان ارمنستان نخجوان به ایران ضربه زند اما این آرزو را بگور خواهد بُرد چون اگر از ارمنستان بخواهند جاده بزنند درست می‌افتند وسط ایران و روسیه و محو می‌شوند
    • محلاتي AE ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      2 4
      جمهوری اسلامی ایران صراحتا با ساخت این کریدور مخالف است زیرا در نهایت موجب دسترسی صهیونیستها، ناتو، نیروهای تکفیری و تروریست به مرزهای شمال غربی ایران خواهد شد