۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
«شفافیت» و «نوآوری» کسب و کارها؛ دو هدف راهبردی بانک مرکزی در ۱۴۰۲
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد

«شفافیت» و «نوآوری» کسب و کارها؛ دو هدف راهبردی بانک مرکزی در ۱۴۰۲

محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در برنامه استراتژیک سال ۱۴۰۲، ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار و حمایت از نوآوری تعریف شده است.

به گزارش بازار، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در جریان رونمایی از طرح «ره‌نگاشت فین تک بانک مرکزی» در روز دوم دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار کرد: برنامه ریزی راهبردی و برنامه ریزی استراتژیک همواره در کانون توجه بانک مرکزی بوده است.

وی افزود: برنامه ریزی استراتژیک بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ در سه محور تعریف شده بود. در برنامه‌ریزی استراتژیک سال ۱۴۰۲ نیز دو هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار و حمایت از نوآوری تعریف شده است. طرحی تحت عنوان حکمرانی ریال با ۳۶ پروژه در سال ۱۴۰۲ اجرایی شده است.

محرمیان ادامه داد: ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، مقابله با فیشینگ و کشف تقلب، سامانه‌های مبارزه با پولشویی از جمله این اقدامات بود. البته اعتبارسنجی نیز یکی از اقدامات مهمی بود که پیگیری شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در خصوص حکمرانی ریال اقداماتی از گذشته آغاز شده، اما در حوزه نوآوری کارها کافی نبوده و طرح یکپارچه و منسجمی برای این کار نداشتیم. جلسات متعددی نیز در بانک مرکزی در اینباره برگزار شد و از نظرات و بازخورد سایر بخش‌ها نیز استفاده شده است. برنامه بانک مرکزی برای حمایت از نوآوری و فینتک‌ها تدوین شده است. باید تا حد ممکن عقب بودن تنظیم‌گری از بازار را کاهش داد تا ریسک فعالان کسب و کارها و مشتریان به کمترین حد برسد. در این مسیر هدف اصلی خلق ارزش برای مردم است.

وی اظهار داشت: در زیست بوم فینتک ایران شش مولفه را تعریف کرده‌ایم. زیرساخت، مشتریان، بازارهای بین‌المللی سرمایه گذاری، کسب و کارها، تعامل با ذینفعان، سرمایه‌های انسانی و نهادهای ناظر از دسته محورهای برنامه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ هستند. همچنین اعتبارسنجی، مدیریت مالی، بلاکچین، حوزه پرداخت و لندینگ از دسته اقدامات است. چشم‌انداز این برنامه گسترش شمول مالی است. در خصوص برخی از بخش‌ها در شمول ضعف داریم. یکی از این بخش‌ها تسهیلات‌دهی است.

محرمیان افزود: راهبردهای کلی اجرای این برنامه تقویت محیط قانونی و نظارتی برای ارتقای نوآوری، رقابت و ثبات است. کلیدی‌ترین مباحث در این بخش اعتبارسنجی، سندباکس، تسهیل‌گری، نهادسازی و توسعه رگتک‌ها هستند.

کد خبر: ۲۵۶٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha