۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
افزایش نرخ بیکاری در اسرائیل به ۱۰ درصد
در پی جنگ با نوار غزه رقم خورد

افزایش نرخ بیکاری در اسرائیل به ۱۰ درصد

دفتر مرکزی آمار اسرائیل اعلام کرد پس از جنگ در نوار غزه که منجر به آواره شدن ده‌ها هزار نفر از ساکنان شهرک‌های نزدیک به غزه شد، نرخ بیکاری در ماه اکتبر به حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. .

به گزارش بازار، میانگین بیکاری در ماه سپتامبر در حدود ۳.۴ درصد ثابت بود.

نرخ بیکاری همچنین در ماه اکتبر به ۹.۶ درصد رسید و ۴۲۸۴۰۰ نفر در مقایسه با ۱۶۳۶۰۰ نفر در سپتامبر قبل از آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر بیکار بودند.

اسرائیل پس از این عملیات، نزدیک به ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره را به خدمت فراخواند. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که اسرائیل در چند هفته گذشته به حدود ۸۰ هزار اسرائیلی مرخصی بدون حقوق اعطا کرده است.

نرخ اشتغال در ماه اکتبر از ۶۱.۱ درصد به ۵۶.۵ درصد کاهش یافت.

نرخ پایین بیکاری موجب رشد اقتصادی اسرائیل شد اما با بیکار شدن یا مرخصی بسیاری از اسرائیلی‌ها، انتظار می‌رود اقتصاد در سه ماهه آخر دچار رکود شود و در سال ۲۰۲۳ تنها ۲.۳ درصد رشد کند که کمتر از حد انتظار است.

علاوه بر سربازان ذخیره که بسیج شده بودند، حداقل ۱۲۵۰۰۰ اسرائیلی مجبور به ترک خانه‌های خود در جنوب اراضی اشغالی یا مناطق شمالی با لبنان شدند که هر روز شاهد تبادل آتش بین ارتش اشغالگر و حزب الله لبنان است.

وب سایت اسرائیلی «مارکر» با اشاره به کاهش تقاضا برای کارگر، نوشت: تقاضا در ماه اکتبر با کاهش شدید، به ۹۳.۵ هزار کارگر رسید که نسبت به ماه سپتامبر حدود ۲۰ هزار کارگر کاهش داشت.

بر اساس این گزارش، امکان گسترش جنگ همچنان زیاد است و چنین امری در صورت وقوع، آسیب بیشتری به فعالیت‌های اقتصادی وارد می‌کند و به منابع بودجه بیشتری نیاز دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، وزارت دارایی اسرائیل خسارات ماهانه ناشی از جنگ در نوار غزه را حدود ۲.۴ میلیارد دلار برآورد کرده است.

مارکر گزارش داد که وزارت دارایی انتظار دارد زیان تولید ناخالص داخلی در سال جاری به ۱.۴٪ برسد، این بدان معناست که «هر ماه جنگ ممکن است منجر به زیان تولید ناخالص داخلی به حدود ۹ میلیارد شیکل (۲.۴ میلیارد دلار) شود» و این امر منجر به «رکود در سرانه تولید ناخالص داخلی خواهد شد.»

کد خبر: ۲۵۶٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha