۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
آمریکا می خواهد رهبر جهان در هوش مصنوعی باشد| «شی» رهبری استراتژیست و باهوش است
استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا در گفتگو با بازار:

آمریکا می خواهد رهبر جهان در هوش مصنوعی باشد| «شی» رهبری استراتژیست و باهوش است

پروفسور «ویلیام بیمن» می گوید ایالات متحده به طور فزاینده ای نگران پیشرفت های چین در زمینه در مورد هوش مصنوعی است و می‌خواهد در زمینه هوش مصنوعی رهبر جهان باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو در سخنانی اعلام کرد: با رئیس جمهور چین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ های مبارزه با مواد مخدر، روابط نظامی و هوش مصنوعی توافق کردیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اضافه کرد: معتقدم پیشرفت قابل توجهی در روابطمان با پکن داشته ایم. دیدار با همتای چینی سازنده بود. از اینکه پس از سال‌ ها تعلیق، همکاری بین ایالات متحده و جمهوری خلق چین در زمینه مبارزه با مواد مخدر دوباره آغاز می‌ شود، خرسندم.

جو بایدن، با تاکید بر اینکه فنتانیل عامل اصلی مرگ و میر آمریکایی‌های ۱۸ تا ۴۹ ساله است، گفت: امروز با این درک جدید در حال انجام اقداماتی برای کاهش قابل توجه جریان مواد مخدر از چین به نیمکره غربی هستیم. من از همکاری رئیس جمهور چین در این زمینه قدردانی می کنم.

بایدن همچنین از گسترش همکاری‌ها با چین در خصوص هوش مصنوعی خبرداد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین ابراز داشت که در دیدار با همتای چینی خود، درباره تحولات جهانی از جمله جنگ در اوکراین و تحولات نوار غزه تبادل نظر کرده اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز، یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص دیدار مقام کشورش با رئیس جمهور چین گفت که شیء جین پینگ، در جریان دیدار ۴ ساعته خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تایوان بزرگ‌ ترین و خطرناک‌ ترین موضوع پیش روی دو کشور است.

این نخستین دیدار شیء جین پینگ از آمریکا در ۶ سال گذشته است.

این دو رئیس جمهور آخرین بار یک سال پیش در اندونزی با هم دیدار کرده بودند.

این مقام آمریکایی همچنین به نقل از شیء جینگ پینگ به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌ هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم.

قبل از این دیدار «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران، گفته بود: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد.

«سالیوان»، گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند.

به گفته وی، راه دستیابی به راه‌حل‌ها از طریق دیپلماسی شدید است. اینگونه است که برداشت‌های نادرست را برطرف و از غافلگیری جلوگیری می‌کنیم.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

*جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. اهمیت این دیدار چه بود؟

انگیزه های متعددی برای این دیدار وجود دارد که مهم ترین آنها در فضای سیاسی ایالات متحده است:

1. ایالات متحده به طور فزاینده ای نگران عملیات نظامی چین در دریای چین جنوبی و امنیت تایوان است.

2. همکاری ایالات متحده بین چین و کشورهایی که ایالات متحده در حال حاضر با آنها درگیر است، از جمله روسیه، کره شمالی و ایران، به همان اندازه مهم است. ایالات متحده مایل است چین را متقاعد کند که حمایت از این کشورها را متوقف کند.

عدم تعادل تجاری بین چین و ایالات متحده همچنان یک مشکل اقتصادی است و به دلیل اینکه اقتصاد چین در حال کند شدن است، فوریت بیشتری به خود گرفته است

3. ایالات متحده یک بحران مواد مخدر در دست دارد. داروی فنتانیل که مصارف پزشکی قانونی دارد، برای استفاده غیرقانونی در سراسر ایالات متحده با عواقب مرگبار قاچاق می شود. بر اساس برخی اخبار، مواد خام برای ساخت غیرقانونی فنتانیل توسط چین در اختیار کارتل های مواد مخدر در مکزیک قرار می گیرد و سپس این دارو به ایالات متحده قاچاق می شود. اغلب با داروهای غیرقانونی دیگر مخلوط می شود که باعث مصرف بیش از حد و مرگ می شود.

4. عدم تعادل تجاری بین چین و ایالات متحده همچنان یک مشکل اقتصادی است و به دلیل اینکه اقتصاد چین در حال کند شدن است، فوریت بیشتری به خود گرفته است و احتمال کمتری دارد که چین در تجارت امتیاز بدهد - زیرا آنها به درآمد نیاز دارند.

همه این مسائل برای پرزیدنت بایدن و حزب دموکرات اهمیت سیاسی پیدا کرده است، زیرا دونالد ترامپ مدام ادعا می کند که مذاکره کننده برتر، چین بوده است. او مدعی است که پرزیدنت بایدن در رسیدگی به نگرانی های فوق ناکارآمد بوده و در صورت بازگشت به ریاست جمهوری، کارش را بهتر انجام می دهد. به همین دلیل، پرزیدنت بایدن احساس کرد لازم است نشان دهد که قادر است به طور موثر با چین برخورد کند و در همه این نگرانی ها پیشرفت کند.

به دلیل کندی اقتصاد چین، برای رئیس جمهور شی نیز مهم بود. او احساس می کند ضروری است که ایالات متحده اقدامی انجام ندهد که عملیات سیاسی، اقتصادی یا نظامی چین را محدود کند.

*جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا- اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو در سخنانی اعلام کرد: با رئیس جمهور چین در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ های مبارزه با مواد مخدر، روابط نظامی و هوش مصنوعی توافق کردیم.اهمیت همکاری در زمینه هوش مصنوعی برای دو کشور چیست؟

در مورد هوش مصنوعی، ایالات متحده به طور فزاینده ای نگران پیشرفت های چین در این زمینه است. ایالات متحده می‌خواهد در زمینه هوش مصنوعی رهبر جهان باشد و این شامل رهبری در تنظیم توسعه و استفاده از هوش مصنوعی نیز می‌شود. چین دلیل کمی یا هیچ دلیلی برای اتخاذ محدودیت‌های هوش مصنوعی برای استفاده در کنترل اجتماعی و سیاسی دولت ندارد و این ایده که چین ابزارهای هوش مصنوعی قدرتمندی را توسعه می‌دهد که می‌تواند به شرکای تجاری خود (که به روسیه، ایران، کره شمالی صادر شود) علیه ایالات متحده و متحدانش استفاده شود. من هیچ مدرکی از آنچه مورد بحث قرار گرفت ندارم، اما حدس من این است که پرزیدنت بایدن تلاش کرد رئیس جمهور شی را متقاعد کند که توافقات برای کنترل و نظارت بر توسعه هوش مصنوعی به نفع دوجانبه خواهد بود.

به هر حال، دیدگاه شخصی من نسبت به پیشرفت‌های هوش مصنوعی این است که مردم واقعاً این فناوری را به خوبی درک نمی‌کنند و به‌طور غیرمنطقی از توانایی آن برای استفاده برای اهداف پلید می‌ترسند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی ابزار مفیدی است، اما نه تهدید خطرناکی که برخی معتقدند.

اگر چین تایوان را اشغال و ضمیمه کند، برای سیاست خارجی ایالات متحده فاجعه خواهد بود

*یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص دیدار مقام کشورش با رئیس جمهور چین گفت که شیء جین پینگ، در جریان دیدار ۴ ساعته خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است که تایوان بزرگ‌ ترین و خطرناک‌ ترین موضوع پیش روی دو کشور است. این مقام آمریکایی همچنین به نقل از شیء جینگ پینگ به خبرنگاران گفت که چین ترجیح می‌دهد از طریق راه های مسالمت آمیز با تایوان به «اتحاد مجدد» برسد اما او در ادامه صحبت‌ هایش گفته است در شرایط خاص ممکن است از زور نیز استفاده کنیم.ارزیابی شما از سخنان «شی» درباره تایوان چیست؟ تصور می کنید بحران تایوان دو کشور را وارد جنگ کند؟

رئیس جمهور شی به رئیس جمهور بایدن و ایالات متحده می گوید که چین همچنان قصد دارد تایوان را ضمیمه کند. ایالات متحده معتقد است که تنها نیرویی است که می تواند از این امر جلوگیری کند. اگر چین تایوان را اشغال و ضمیمه کند، برای سیاست خارجی ایالات متحده فاجعه خواهد بود. این یکی از مستمرترین و جدی ترین نگرانی ها در سیاست خارجی ایالات متحده است. اگر چین به تایوان حمله نظامی کند، جنگ آغاز می شود. به همین دلیل، پرزیدنت بایدن باید قدرت خود را به جدی ترین شکل در برابر چین نشان دهد.

*«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید قبل از دیدار روسای جمهور آمریکا و چین گفته بود: «بایدن» معتقد است هیچ جایگزینی برای دیپلماسی رو در رو برای مدیریت روابط پیچیده ۲ کشور وجود ندارد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که سران درباره برخی از اساسی‌ترین عناصر روابط دوجانبه آمریکا و چین، از جمله اهمیت مستمر تقویت خطوط باز ارتباط و مدیریت مسئولانه رقابت به‌گونه‌ای که به درگیری منحرف نشود، بحث کنند. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

من فکر می کنم مشاور امنیتی سالیوان درست می گوید. علاوه بر این، نشان می دهد که ایالات متحده در نهایت کمی در مورد دیپلماسی موثر با کشورهای غیر غربی آموخته است. دیپلماسی چین برای ایجاد اعتماد نیازمند تماس بین فردی است. مفهوم «چهره» اهمیت فوق العاده ای دارد (همانطور که در ایران وجود دارد). این حتی برای رهبر قدرتمندی مانند رئیس جمهور شی، که مطمئناً یکی از باهوش ترین سران کشورها از نظر استراتژیک در جهان است، صادق است. من امیدوارم که ایالات متحده به این تلاش دیپلماتیک ادامه دهد، زیرا این محتمل ترین مسیر برای کاهش تنش ها بر سر موضوعات جدی است که در بالا ذکر کردم.

*رئیس جمهور چین در دیدار با بایدن گفته است «این کره زمین می تواند چین و آمریکا را (همزمان) در خود جای بدهد»؛ برخی معتقد هستند این سخن رهبر چین در آمریکا که موضع جدیدی هم نیست، موید آن است که بر خلاف برخی نظرات، پکن در پی افول و سقوط واشنگتن نبوده و نیست و در دیپلماسی چینی پسا جنگ سرد، از قضا دو پادشاه می توانند در یک اقلیم بگنجند.ارزیابی شما چیست؟

این اظهارات بسیار ظریف از سوی رئیس جمهور شی بود. او ایالات متحده و چین را در موقعیت برابر قرار می داد. برخی از مفسران خاطرنشان کرده اند که رئیس جمهور شی ادعا می کرد که چین و ایالات متحده ابرقدرت های برابر هستند. پرزیدنت بایدن اجازه داد این ادعا از بین برود. شاید این یک سهل انگاری از جانب بایدن بود، یا شاید اظهاراتی بود که او احساس می کرد ارزش مخالفت ندارد. در هر صورت، طرح نکردن این اظهارات احتمالاً بهترین موضع دیپلماتیک برای رئیس جمهور بایدن بود.

کد خبر: ۲۵۶٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha