۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان اصلاح شود| حادثه پلاسکو به دلیل نبود سیستم نگهداشت| پدیده عجیب دو نقشه ای
رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان در پاسخ به «بازار»:

مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان اصلاح شود| حادثه پلاسکو به دلیل نبود سیستم نگهداشت| پدیده عجیب دو نقشه ای

شیبانی، رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان با تاکید بر اینکه مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان دارای نقد است گفت: اگر سیستم نگهداشت ساختمان قبل از وقوع حادثه پلاسکو وجود داشت قطعا این حادثه رخ نمی داد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: منوچهر شیبانی اصل در نشست تخصصی همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی با اشاره به اینکه موضوع نگهداشت ساختمان موضوعی است که تاکنون به آن میزانی که شایسته پرداخته شدن بوده است به آن توجهی نشده است گفت: همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی تلاش خواهد کرد تا بتواند به موضوع نگهداشت ساختمان از جنبه حفظ منابع ملی و بهداشت و آسایش و در نهایت صرفه اقتصادی به آن بپردازد. در حقیقت این کنفرانس از پیوند دانشگاه و صنعت ساختمان آغاز شد و یکی از تبلورهای واقعی بحث پیوند دانشگاه و صنعت است.

باید موضوع ساختارهای نگهداشت را نهادینه کنیم تا از زمانیکه ساختمان احداث می شود تا بهره برداری می شود دولت و نهادهای عمومی پروژه را هدایت کنند

دبیر شورای سیاستگذاری همایش نگهداشت ساختمان با رویکرد سیستمی با اشاره به اینکه در حوزه نگهداشت ساختمان فقط نباید به موضوع فنی توجه کرد اظهار داشت: باید موضوع ساختارهای نگهداشت را نهادینه کنیم تا از زمانیکه ساختمان احداث می شود تا بهره برداری می شود دولت و نهادهای عمومی پروژه را هدایت کنند. اما متاسفانه بعد از اتمام پروژه می بینیم که هیچ نهادی برای نگهداشت ساختمان وجود ندارد.

باید نهادهای اجرایی را تببین کنیم تا بحث فرهنگ سازی نگهداشت ساختمان را تقویت کنند اما متاسفانه از این موضوع غفلت شده است

شیبانی اصل تاکید کرد: باید نهادهای اجرایی را تببین کنیم تا بحث فرهنگ سازی نگهداشت ساختمان را تقویت کنند اما متاسفانه از این موضوع غفلت شده است. البته باید در نظر داشت که موضوع حقوقی و تبیین آن باید جدی گرفته شود و اگر شخصی خواست ساختمان خود را به روز کند و نیاز مالی داشت این موضوع در چارچوب بیمه و تسهیلات عملیاتی شود.

مدیریت نگهداشت ساختمان بیشتر معطوف بحث های فنی بوده است. حتی در برخی از کتاب ها از تعمیر و نگهداری نام برده شده است در حالیکه در صنعت ساختمان هم موضوع تعمیر و هم موضوع نگهداری مطرح است اما باید بدانیم که واژه نگهداشت فراتر از بحث فنی را در بر می گیرد

عضو اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: مدیریت نگهداشت ساختمان بیشتر معطوف بحث های فنی بوده است. حتی در برخی از کتاب ها از تعمیر و نگهداری نام برده شده است در حالیکه در صنعت ساختمان هم موضوع تعمیر و هم موضوع نگهداری مطرح است اما باید بدانیم که واژه نگهداشت فراتر از بحث فنی را در بر می گیرد.

رئیس انجمن مهندسان راه و ساختمان با تاکید بر اینکه در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تاکید شده که اگر بازرس ساختمانی را نا ایمن تشخیص دهد، آن ساختمان باید تخلیه شود؛ چرا که این مورد در تعارض با منافع شخصی مردم بوده و به همین دلیل تا به حال انجام نشده است.

نبود تفکر سیستمی باعث دردسر در بخش‌های مختلف نگهداری از ساختمان خواهد شد. در برخی از کشورها حتی تعویض پریز هم به عهده نماینده نگهداری ساختمان گذاشته است

شیبانی اصل ادامه داد: نبود تفکر سیستمی باعث دردسر در بخش‌های مختلف نگهداری از ساختمان خواهد شد. در برخی از کشورها حتی تعویض پریز هم به عهده نماینده نگهداری ساختمان گذاشته است. موضوعاتی از این قبیل می‌تواند در فرایند بهبود وضعیت و نگهداری ساختمان مهم و تأثیرگذار باشد.

با پدیده عجیبی روبرو هستیم که به آن دو نقشه‌ای گفته می‌شود. زمان تصویب نقشه منطبق با اصول جامع و تفصیلی روی پروانه ساخت قرار می‌دهد و نقشه دیگری را اجرا می‌کند

وی گفت: با پدیده عجیبی روبرو هستیم که به آن دو نقشه‌ای گفته می‌شود. زمان تصویب نقشه منطبق با اصول جامع و تفصیلی روی پروانه ساخت قرار می‌دهد و نقشه دیگری را اجرا می‌کند. در حقیقت می بینیم که جواز ساخت برای یک واحد مسکونی سه طبقه داده می شود اما در عمل یک ساختمان 9 طبقه احداث می شود. باید این موارد و دریافت جریمه توسط شهرداری ها از بین برود.

وی تأکید کرد: این معضل را باید در این حرفه حل کنیم. اگر می شود طرح جامع و تفصیلی اشتباه کند و ساختمان ۳ طبقه، ۹ طبقه شود پس طرح را اصلاح کنیم و اگر درست است جلوی آن را بگیریم. تا چه زمانی با فروش تراکم می خواهیم شهر را اداره کنیم!

ادامه داد: بحث درآمد شهرداری از تخلف باید حذف بشود و به جای آن درآمدهای دیگری برای شهرداری در نظر گرفته شود، آسیب درآمدزایی شهرداری از محل خلاف ها به آیندگان ما خواهد رسید.

کد خبر: ۲۵۶٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha