۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
سیستم نظارت بر اشتغال کشور در دولت سیزدهم نوسازی شد
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون:

سیستم نظارت بر اشتغال کشور در دولت سیزدهم نوسازی شد

کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاونف کار و رفاه اجتماعی گفت: یکی از ماموریت‌های این وزارتخانه نظارت بر وضعیت اشتغال کشور است.

به گزارش بازار، مرکز تماس اشتغال کشور نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با همکاری وزارت تعاون و اپراتور رایتل برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شد. نتایج تحلیلی که از طریق نظارت بر وضعیت شاغلان به دست می‌آید، تاثیرات خود را در مصوبه‌های شورای عالی اشتغال و تصمیم‌گیری دستگاه‌ها نشان می‌دهد. این مرکز ۲۱ هزار کاربر دارد که همگی کاربران دستگاه‌های مختلف در نقاط مختلف کشور هستند و آنان می‌توانند نتایج کارهای خود را ببینند.

در همین زمینه، «محمود کریمی بیرانوند» معاون وزیر تعاون در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه فاز دوم طرح رصد و پایش کشور در جمع خبرنگاران افزود: نظارت بر اشتغال کشور در چهار لایه انجام می‌شود؛ لایه نخست، مربوط به سیاستگذاری است که ابزار شورای عالی کار است و تاکنون ۶ جلسه این شورا با حضور رییس جمهور برگزار شده است. قبل از هر جلسه یک کمیسیون تخصصی اشتغال برگزار و نظرات دستگاه اخذ می‌شود، تقسیم کار انجام شده و برای اجرا اقدام می‌شود.

وی افزود: لایه دیگر، نظارت پیامکی است که پس از اینکه دستگاه به متقاضی یک خدمت اشتغالی را ارائه داد، پیامکی حاوی یک لینک از سوی سامانه رصد برای متقاضی ارسال می‌شود. سقم خدمت اشتغالی که برای متقاضی ثبت شده توسط آن لینک صحت‌سنجی شده و از متقاضی سوال می‌شود که آیا این اتفاق که در سامانه رصد ثبت شده است تایید می‌کند یا خیر؟ متقاضی در این لینک می‌تواند مساله را تایید، رد یا ویرایش کند.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: از آغاز دولت سیزدهم تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار پیامک به این شکل ارسال شده است. بعد از این قدم نوبت به تماس می‌رسد. هر اطلاعاتی که در سامانه رصد اخذ می‌شود، در همان زمان در کارتابل مرکز اشتغال کشور که برای نخستین مرتبه ایجاد شده، ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: همکارانی که در این بخش حضور دارند با تک تک افرادی که کد ملی آنان به ثبت رسیده تماس می‌گیرند و با آنان گفت‌وگو می‌کنند. نتایج این گفت‌وگوها به صورت داشبوردهای تحلیلی و آماری در اختیار وزارت کار و دستگاه‌های مختلف در همه استان‌های کشور قرار می‌گیرد. از آغاز دولت تاکنون تقریبا ۶۰۰ هزار تماس گرفته شده که اطلاعات آن موجود است.

معاون وزیر تعاون خاطرنشان‌کرد: خروجی دیگر مرکز تماس امکانی است که برای تحلیل اطلاعات مهیا می‌کند، اطلاعاتی که در دولت‌های قبل اصلا وجود نداشتند و به مرحله تحلیل هم نمی‌رسیدند. دستگاه‌ها می‌توانند عملکرد اشتغال خود را مشاهده کنند که این در حوزه سیاستگذاری بسیار موثر است.

وی افزود: پس از این گام، نظارت میدانی آغاز می‌شود. ناظر آموزش‌ دیده میدانی در محل همه کسانی که از دولت تسهیلات دریافت کرده‌اند حضور پیدا کرده و نظارت میدانی خود را آغاز می‌کند. همه خروجی‌هایی که به این واسطه به دست می‌آید در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد و نتیجه نهایی را به مردم گزارش می‌دهیم.

کریمی بیرانوند افزود: این مساله باعث شده دستگاه‌هایی که خدمات اشتغال ارائه می‌دهند نیز متوجه نقاط ضعف سیستم خود شوند. امروز تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه این طرح با اپراتور رایتل به امضا خواهد رسید تا این رصد اشتغال کشور سرعت بگیرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha