۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
طلب ۵۰۰ میلیاردی از شرکت های دولتی| قراردادهای برقی عمدتا به نفع دولت است
مدیرعامل شرکت کنتور سازی ایران در گفتگو با بازار:

طلب ۵۰۰ میلیاردی از شرکت های دولتی| قراردادهای برقی عمدتا به نفع دولت است

مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران با بیان اینکه عمده قراردادهای صنعت برق یک طرفه و به نفع دولت بوده و معمولا نفعی برای صنعتگر لحاظ نمی شود، گفت: نبود نقدینگی اجرای طرح هوشمند سازی کنتورها را کند کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سید علی عاملی مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت کنتور سازی ایران در گفتگو با بازار مهم ترین چالش صنایع برقی را نحوه تخصیص ارز دانست و گفت : این مساله بعضا تا ۹۰ روز طول می کشد این مساله فرآینده واردات و تامین مواد اولیه را حسابی کند کرده است.

او با بیان اینکه سخت شدن فرآیند واردات به دلیل عدم تخصیص ارز یک تهدید جدی برای تامین مواد اولیه و خطوط تولید است، اظهار داشت: در صنعت کنتور سازی ۸۰ درصد مواد اولیه مصرفی وارداتی بوده و هر گونه اخلال در این زمینه می تواند تولیدکنندگان در این صنعت را با مشکل مواجه کند.

طلب ۵۰۰ میلیاردی از شرکت های دولتی

مدیرعامل شرکت کنتور سازی ایران در بخش دیگری از سخنان خود حجم بالای بدهی شرکت‌ های دولتی را مورد انتقاد قرار داد و افزود: شرکت ما چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از شرکت های توزیع طلب دارد. البته اگر قرار باشد مطالباتی که بابت پیش پرداخت قراردادها داریم را هم به این رقم اضافه کنیم طلبمان به حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد.

عاملی ادامه داد: در حالی حجم بالای مطالباتمان از شرکت‌ های دولتی نقدینگی واحدهای صنعتی فعال در صنعت برق را با چالش مواجه کرده که هر سال با افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ بالای تورم مواجه هستیم. به عنوان مثال تنها در یک مورد قیمت ارز دولتی از حدود ۲۷ هزار تومان در سال گذشته به ۴۲ هزار تومان در امسال رسیده است.

ما محصول خود را بر مبنای دلار ۲۷ هزار تومانی به وزارت نیرو فروخته ایم. اما به دلیل بد حسابی و عدم پرداخت به موقع مطالبات، امروز باید همان قطعه خود را با دلار ۴۲ هزار تومانی تامین کنیم. به عبارت دیگر قدرت جایگزینی ما به عنوان یک تولیدکننده کنتور به شدت کاهش یافته است

او با اشاره به اختلاف ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت ارز نیمایی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، افزود: در واقع ما محصول خود را بر مبنای دلار ۲۷ هزار تومانی به وزارت نیرو فروخته ایم. اما به دلیل بدحسابی و عدم پرداخت به موقع مطالبات، امروز باید همان قطعه خود را با دلار ۴۲ هزار تومانی تامین کنیم. به عبارت دیگر قدرت جایگزینی ما به عنوان یک تولیدکننده کنتور به شدت کاهش یافته است.

عاملی در بخش دیگری از گفته های خود با انتقاد از حجم بالای دخالت های دولت در صنعت برق، اظهار داشت: عمده قراردادهای یک طرفه و به نفع دولت بوده و معمولا نفعی برای صنعتگر لحاظ نمی شود. نباید فراموش کرد که اگر می خواهیم صنعتی توسعه پیدا کند قرارداد ها باید به صورت برد-برد تنظیم شود. در غیر این صورت نوع دل زدگی نسبت به ادامه فعالیت در فعال اقتصادی ایجاد می شود.

او با اشاره که اینکه در زمان پیک پیمانکاران صنعت برق در کنار دولت بوده و جلوی خاموشی ها را گرفتند، ادامه داد: فعالین صنعت برق در شرایط تحریمی ایستاده و فعالیت می کنند. اما متاسفانه ما جدای از تحریم های خارجی باید با تحریم های داخلی هم مبارزه کنیم که گاهی اوقات حتی سخت تر است. انتظار ما این است که دولت در مقابل بدهی های بخش خصوصی را پرداخت کند. این حداقل کاری است که وزارت نیرو می تواند انجام دهد.

ظرفیت تولید ۲۵ میلیون کنتور

عاملی با بیان اینکه شرکت کنتور سازی ایران ظرفیت تولید سالانه ۲۵ میلیون کنتور تک فاز و ۳ فاز را داراست، اظهار داشت: نیاز کشور در این حوزه چیزی حدود ۵۰ میلیون دستگاه در سال است.

مدیرعامل شرکت کنتور سازی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت های صادراتی این واحد تولیدی گفت: در حال مذاکره با کشورهای تاجیکستان، عراق و سوریه برای صادرات هستیم.

به گفته او، محصولات ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و قدرت رقابت با تولید مشابه خارجی را دارند. اما تحریم های بین المللی و معضلاتی که در نقل و انتقال پول وجود دارد، در برخی موارد حضور ما در کشورهای هدف صادراتی را سخت می کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که دلیل اجرایی نشدن طرح هوشمند سازی کنتورها در کشور چیست، گفت: همه چیز به مساله نقدینگی بر می گردد.

کد خبر: ۲۵۶٬۵۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha