۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
سیاست ارزی عراق  هزینه کالاهای ایرانی را ۲۰ درصد بیشتر کرد
یک فعال صنعت برق در گفتگو با بازار:

سیاست ارزی عراق هزینه کالاهای ایرانی را ۲۰ درصد بیشتر کرد

مهدی بازجو یک فعال صنعت برق با اشاره به سیاست های جدید ارزی دولت عراق، گفت: تاجران عراقی بابت واردات کالای ایرانی ارز دولتی دریافت نمی کنند و همین مساله هزینه خرید از ایران را ۲۰ درصد بالا برده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: صادرات ۱۰ میلیارد دلاری ایران به بازار عراق این روزها بیشتر از هر زمانی با چالش مواجه شده و فعالین اقتصادی به شدت نگران از دست دادن یکی از مهم ترین بازارهای صادراتی خود هستند. عراق که سهمی حدود ۲۰ درصدی از آمار صادرات ایران را به خود اختصاص داده کشور عراق در بیست سال‌گذشته رابطه بسیار نزدیکی با ایران در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی داشته‌است. اما حالا شرایط کمی فرق کرده است. تحریم های بین المللی از یک سو و تحریم های داخلی از سوی دیگر صادرکنندگان سیم و کابل به همسایه غربی ایران را به چالش کشیده است.

برای واردات کالاهای ایرانی ارز به قیمت دولتی در اختیار تاجرهای عراقی قرار نمی گیرد. به عبارت دیگر اگر یک تاجر عراقی بخواهد از شرکت های ایرانی کالایی را بخرد باید با ارز آزاد این کار را بکند و این مساله باعث می شود که هزینه تامین کالا از ایران افزایش یابد و ما قدرت رقابتی خود به لحاظ قیمتی را از دست بدهیم

مهدی بازجو مدیر صادرات یکی از شرکت های تولید کننده سیم و کابل در گفتگو با بازار با بیان اینکه بازار اصلی ما بازار کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و کشورهای CIS است، درباره مشکلات های صادراتی این واحد تولیدی، گفت: متاسفانه برای واردات کالاهای ایرانی ارز به قیمت دولتی در اختیار تاجرهای عراقی قرار نمی گیرد. به عبارت دیگر اگر یک تاجر عراقی بخواهد از شرکت های ایرانی کالایی را بخرد باید با ارز آزاد این کار را بکند و این مساله باعث می شود که هزینه تامین کالا از ایران افزایش یابد.

مدیر صادرات کابل ابهر با اشاره به اختلاف قیمت ۲۰ درصدی قیمت ارز آزاد و ارز دولتی در عراق، ادامه داد: همین مساله تهدیدی جدی برای صادرات ایران بوده و بازاری که برای بدست آوردن ۱۵ تا ۲۰ سال تلاش کردیم را به راحتی از دست می دهیم.

او خواهان حمایت های مسئولین برای حفظ بازار عراق شد و گفت: امروز صادرکننده ایرانی به خاطر مسائل ارزی قدرت رقابت خود با صادرکننده ترک، سعودی و اردنی را از دست داده است. امیدواریم با تمهیداتی که از سوی مسئولین دولتی اندیشیده می شود، این مشکل حل شود.

بازجو در پاسخ به این سوال که مشکلات ارزی در عراق تا چه اندازه صادرات شما را کاهش داده است، افزود: نه تنها صادرات ما کم شده، بلکه تراز صادراتی کل کشور روند نزولی به خود گرفته است.

این فعال صنعتی با بیان اینکه کیفیت محصولات ایرانی در حد استانداردهای اروپایی است، اظهار داشت: سیم و کابل ابهر همه استانداردهای اروپایی و بالاتر از آن را پاس می کنند. به همین دلیل اگر به بازار کشورهای همسایه مراجعه کنید برند ما را به عنوان یک برند معتبر همه می شناسند. همانطور که اشاره کردم مساله ای که فعالیت ما در بازار عراق را به چالش کشیده رقابت در قیمت است.

بازجو ادامه داد: ما قدرت رقابتی خود را به دولیل اصلی که یکی از ناشی از سیاست گذاری های داخلی در کشور خودمان بوده و دیگری مربوط به شرایط تحریمی (برای واردات کالاهای ایرانی در کشور عراق ارز دولتی اختصاص داده نمی شود) از دست داده ایم.

او در باره سنگ اندازی های داخلی در مسیر صادرات گفت: به خاطر پیمان سپاری ارزی، ارز حاصل از صادرات خود را باید قیمت نیمایی تسویه کنیم. این در حالی است که ما برای تولیدات خود از ارز آزاد استفاده می کنیم. این مساله باعث افزایش قیمت تمام شده تولید برای ما شده است.

مدیرصادراتی سیم و کابل ابهر با بیان اینکه سال گذشته نیمی از محصولات خود را صادر کردیم، افزود: امیدواریم که همین مقدار را امسال هم حفظ کنیم.

بازجو در پایان هم گفت: خواسته ما از سندیکای صنعت برق این است که به مشکلات شرکت های تولیدی و صادرات را به نحو مطلوبی رسیدگی کنند.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha