۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
واگذاری ۱۲۰ پروژه اکتشافی به روس‌ها| شاید چینی‌ها هم بیایند
معاون وزیر صمت:

واگذاری ۱۲۰ پروژه اکتشافی به روس‌ها| شاید چینی‌ها هم بیایند

معاون وزیر صمت اظهار داشت: پس از امضای تفاهم‌نامه اجرای ۱۲۰ پروژه اکتشافی را به روس‌ها واگذار می‌کنیم. این ۱۲۰ پروژه از سال ۱۴۰۳ تا سال ۱۴۰۴ توسط روس‌ها انجام می‌شود.

به گزارش بازار، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی ایران از تعهد این سازمان به اجرای ۴۲۰ پروژه در اکتشاف مواد معدنی کشور خبر داد و افزود: سازمان زمین‌شناسی برای اتمام این پروژه‌ها پنج سال زمان دارد، بنابراین و از آنجایی که این پروژه کار زیادی می‌طلبد به فکر همکاری با شریک خارجی افتادیم و از یک سال پیش با روس‌ها وارد مذاکره شدیم تا اکتشاف مواد معدنی در بخشی از مناطقی که در اختیار سازمان زمین‌شناسی است را به کارشناسان این کشور واگذار کنیم.

وی افزود: در صورتی که کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه در ۱۲ و ۱۳ آذر برگزار شود، تفاهم‌نامه این همکاری در همان تاریخ منعقد می‌شود.

شهیدی ادامه داد: امیدواریم تا آذرماه برای پیشبرد این پروژه با روس‌ها به توافق برسیم و تفاهم‌نامه را به امضا برسانیم. پس از امضای تفاهم‌نامه اجرای ۱۲۰ پروژه را به روس‌ها واگذار می‌کنیم. این ۱۲۰ پروژه از سال ۱۴۰۳ تا سال ۱۴۰۴ توسط روس‌ها انجام می‌شود و آنها علاوه بر اجرای پروژه آموزش نیروی انسانی ایرانی را هم بر عهده دارند.

معاون وزیر صمت همچنین از صاحب‌سبک بودن کارشناسان اکتشافی روس گفت و خاطرنشان کرد: آنها در سالیان گذشته هم در ایران پروژه‌هایی را در زمینه اکتشافات معدنی ایران اجرا کردند و حالا پیش‌بینی می‌شود بیش‌تر از ۱۰۰ نفر کارشناس روسی برای اکتشاف مواد معدنی به ایران وارد شوند و در قالب یک پیمانکار این پروژه را پیش ببرند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی تصریح کرد: هر آنچه از مواد معدنی که در این پروژه کشف شود، در اختیار سازمان زمین‌شناسی و پس از آن در اختیار وزارت صنعت معدن تجارت قرار می‌گیرد. البته هنوز مشخص نیست چه ذخایری در این مناطق شناسایی می‌شود.

شهیدی در پایان خبر داد: سازمان زمین‌شناسی برای اکتشاف مناطقی که در اختیار دارد همکاری با چینی‌ها را هم در دستور کار قرار داده است البته این طرح هنوز در مراحل اولیه است و با قطعیت نمی‌توان درباره آن صحبت کرد، اما در صورت حصول توافق رویه کار با چینی‌ها همانند کار با روس‌هاست.

کد خبر: ۲۵۶٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha