۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
موافقت ۷۰ درصد تولیدکنندگان فولادی برای عرضه فولاد در بورس کالا
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرد

موافقت ۷۰ درصد تولیدکنندگان فولادی برای عرضه فولاد در بورس کالا

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: خروج فولاد از بورس کالا به نفع فولادی‌ها نیست؛ چرا که این اتفاق منجر به ایجاد رانت و فساد در بازار خواهد شد.

به گزارش بازار، بهرام سبحانی با اشاره به طرح‌ها و مصوبات مختلف شرکت گاز در خصوص وضعیت گاز صنایع در زمستان اظهار کرد: فراخوان‌ها و طرح‌های مطرح شده توسط شرکت ملی گاز برای صنایع به ویژه فولادی‌ها، به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که همین کار نیز زمان‌بر است. از طرفی، با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، می‌توان گفت به طور قطع فولادی‌ها در زمستان امسال همانند پارسال دچار کمبود برق می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه گاز کاری از دست فولادسازان بر نمی‌آید، گفت: میزان قطعی‌ها در صنایع بستگی به این دارد که شرکت مربوطه، چقدر گاز به شبکه‌ها تزریق می‌کند. همچنین هر سال به دلیل ایجاد واحدهای جدید تولیدی، مصرف آب و گاز افزایش می‌یابد که باید دید آیا متناسب با این افزایش، رشد تولید اتفاق می‌افتد یا خیر!

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: از سوی دیگر، فولادی‌ها می‌توانند در تابستان میزان مصرف گاز خود را افزایش دهند تا آهن اسفنجی بیشتری تولید کنند و در نتیجه، با این اقدام می‌توانند محصول مورد نیاز خود را برای زمستان ذخیره کنند. البته این کار عملاً شدنی نیست؛ چرا که شرکت‌های فولادی ذخیره محدودی دارند.

سبحانی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد تولیدکنندگان زنجیره فولاد موافق عرضه فولاد در بورس هستند، افزود: خروج فولاد از بورس کالا به نفع فولادی‌ها نیست؛ چرا که این اتفاق منجر به ایجاد رانت و فساد در بازار خواهد شد. بورس، محلی برای کشف قیمت شفاف بوده که خریدار، فروشنده و نرخ محصولات مشخص است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع با وجود اینکه قیمت گذاری‌ها دستوری است و بر اساس عرضه و تقاضا نیست؛ اما از خارج از بورس کالا که برای دلالان و واسطه گران منفعت دارد، بهتر است.

کد خبر: ۲۵۶٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha