۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
تأمین زمین برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی| ۶ هزار واحد تولیدی احیا شد
معاون رئیس جمهور خبر داد؛

تأمین زمین برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی| ۶ هزار واحد تولیدی احیا شد

قم- معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف عملیاتی است و برای دو میلیون واحد زمین تأمین شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، محسن منصوری شامگاه شنبه در آخرین شب از سلسله نشست‌های تخصصی روایت پیشرفت که با هدف بیان دستاوردهای دو ساله دولت سیزدهم در باغ موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، ضمت ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی در دولت سیزدهم بیان کرد: طی ۱۰ سال قبل از تشکیل دولت سیزدهم شاخص رشد اقتصاد کشور نزدیک به صفر بود اما طی دو سال اخیر شاخص رشد ما به بیش از چهار درصد رسیده است و در شش ماهه نخست سال این شاخص به ۶ درصد رسید.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد و نگاه دولت سیزدهم اتکا به ظرفیت‌های داخل است و به ظرفیت‌های خارجی متکی نیست، عنوان کرد: توفیقات و دستاوردهای دولت سیزدهم را مدیون نظام و ولایت فقیه می‌دانیم و قول می‌دهیم کسری‌های اگر وجود دارد را با تمام تلاش حل کنیم.


افزایش فروش نفت با وجود تحریم و فشارها

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به وضعیت بازار فروش نفت بیان کرد: دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته در حوزه فروش نفت اقدامات مطلوبی طی این دو سال فعالیت داشته باشد و جایگاه خوبی در زمینه فروش نفت دارد به رغم همه کارشکنی‌ها و فشارهایی که وجود دارد این دو سال نرخ رشد در حوزه نفت به حدود ۱۹ درصد رسیده است، در حالی که در دولت قبلی می‌گفتند هرکسی بتواند ۳۰۰ هزار بشکه نفت کشور را به فروش برساند ما او را به عنوان وزیر نفت منصوب می‌کنیم.

منصوری تأکید کرد: در شرایط تحریم و بدون توجه به خواسته‌ غربی‌ها موفق شدیم ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و میزان فروش نفت را افزایش دادیم برای مصرف داخل ذخیره و فروش نفت را بدون محدودیت پیگیری کردیم.

معاون رئیس جمهور: طی ۱۰ سال قبل از تشکیل دولت سیزدهم شاخص رشد اقتصاد کشور نزدیک به صفر بود اما طی ۲ سال اخیر شاخص رشد ما به بیش از ۴ درصد رسیده است و در ۶ ماهه نخست سال این شاخص به ۶ درصد رسید

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه گزارش عملکرد اقتصادی دولت با اشاره به مشکلات و چالش‌های صنعت برق که از گذشته وجود داشت، گفت: دولت موفق شد در حوزه‌های مختلف مشکلات را برطرف کند در حالی که کشور با کسری حدود ۲۲ هزار مگاواتی برق روبرو بود با تدبیر و برنامه‌ریزی توانستیم به ۷ هزار مگاوات برق تولید کنیم.

وی افزود: دولت مصمم است در سفر به استان‌های مختلف پروژه‌های نیمه تمامی که طی سالیانی آیینه دق مردم شده است را تعیین تکلیف کند؛ پروژه‌های آبرسانی تا راه آهن و غیره بیش از ۱۳ تا ۲۰ سال بی‌تکلیف رها مانده بود که ما در حال پیگیری اجرای آن هستیم.


افزایش تولید خودرو

منصوری گریزی به صنعت خودرو و چالش‌های آن زد و گفت: تولید خودرو از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش یافته است، هر چند هنوز مشکلاتی در این صنعت وجود دارد ولی تولید خودرو در دولت گذشته تنها بیش از ۸۰۰ هزار خودرو بوده که تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وی عنوان کرد: دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود با کاهش ذخایر کالاهای اساسی روبرو بود که در برخی استان‌ها مشکل کمبود کالاهای اساسی بسیار شدید بود و به کم‌تر از دو هفته رسیده بود که این از نظر امنیت غذایی یک اتفاق خطرناکی است، اما امروز با اتکا به ظرفیت‌های خوبی که در داخل داریم این مشکلات حل شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری به حوزه آبرسانی هم اشاره کرد و افزود: در ابتدای دولت بر اساس آمار ۱۰ هزار روستا شناسایی شده بود که مشکل آب داشتند که امروز به ۳ هزار و ۵۰۰ روستا ظرف ۲ سال آبرسانی شده است و آب‌رسانی از آب‌های خلیج فارس چیزی شبیه معجزه بود دولت سیزدهم در ۵ محور مهم پروژه مهم آبرسانی را اجرا کرده است.

منصوری: در شرایط تحریم و بدون توجه به خواسته‌ غربی‌ها موفق شدیم ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم و میزان فروش نفت را افزایش دادیم

به گفته وی، دولت در ابتدای شروع کار با ۴۸۰ همت (هزار میلیارد تومان) کسری بودجه مواجه بود ولی در پایان سال ۱۴۰۰ دولت بودجه را تراز به پایان رساند و این نه با استقراض بلکه با تولید و افزایش درآمدهای دولت کسری بودجه جبران شد.

منصوری در ادامه بیان کرد: ۸ میلیارد دلار منابع ارزی کشور که باید صرف دارو و کالای اساسی می‌شد در همان ماه‌های آغاز و قبل استقرار دولت سیزدهم این‌ مقدار هزینه شد و در شهریور ۱۴۰۰ به اذعان بانک مرکزی وقت دولت سیزدهم با تورم ۶۰ درصدی مواجه بود و در اولین جلسه استقرار آیت الله رئیسی اعداد و ارقام و دغدغه‌های جالبی مطرح می‌شد که برای ثبت در تاریخ خوب است بیان شود، مثلاً می‌گفتند چطور می‌خواهید حقوق را پرداخت کنید و یا سرپرست بانک مرکزی گفته بود که با تورمی بی‌سابقه و سه رقمی روبه رو خواهید شد. اما به لطف خدا بسیاری از این مسائل در دولت مدیریت شد.

وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت واحدهای تولیدی و کارخانه‌های مهمی به دلایلی با رکود و تعطیلی کامل روبرو بودند دولت سیزدهم کمر همت بست و ستادی برای این موضوع شکل گرفت و همه مسائل بررسی و عارضه‌یابی و مشکلات آنها حل و فصل می‌شود و در این مدت بیش از ۶ هزار واحد تولیدی احیا شد.


تعهد دولت در ساخت مسکن

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وضعیت ساخت و ساز مسکن در دولت سیزدهم گفت: دولت بر مبنای همین نیاز و قانون وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را داده است و متوسط باید سالی یک میلیون مسکن ساخته شود که برای تحقق این موضوع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف عملیاتی است و برای دو میلیون واحد زمین تأمین شده است.

منصوری اظهار داشت: ۶ هزار مصوبه منعقد شده و ۴۸۰ هزار میلیارد اعتبار عمرانی در نظر گرفته شده است و از میزان ۱۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که تحول بزرگ است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پایان با اشاره به پروژه‌های نیمه تمام استان قم کرد: دو پروژه مهم فرودگاه و منوریل در حال بررسی هستند و امیدواریم سریعتر به سرانجام برسند.

کد خبر: ۲۵۶٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha