۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
کشاورزی اصفهان جایگاه ویژه ای برای ما دارد| پاسخ نماینده کشاورزان درباره انتقال آب زاینده رود
در جلسه وزیران کشور و نیرو با مسئولان اصفهان چه گذشت:

کشاورزی اصفهان جایگاه ویژه ای برای ما دارد| پاسخ نماینده کشاورزان درباره انتقال آب زاینده رود

اصفهان - وحیدی؛ وزیر کشور گفت: کشاورزی اصفهان که محصولات آن در کشور نمونه است و کشاورزان این استان جایگاه ویژه نزد ما دارند و بر این اساس رفع مشکلات تامین آب اصفهان نیز برای ما بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار بازار، احمد وحیدی عصر شنبه در نشست با استاندار و مسئولان و نمایندگان کشاورزان اصفهان که با موضوع بررسی مشکلات و مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود برگزار شد، اظهار کرد: ما به خوبی می دانیم که امنیت غذایی کشور با کشاورزی وابستگی تامی دارد؛ از طرفی کشاورزی اصفهان که محصولات آن در کشور نمونه است و کشاورزان این استان با تولیدات با کیفیت خود، جایگاه ویژه ای نزد ما دارند و بر این اساس موضوعات آبی اصفهان نیز برای ما مهم است.

وی افزود: کشاورزان اصفهان سابقه ایثارگری و جانبازی دارند و در روزهایی که کشور مورد هجوم بیگانگان بود مردم این استان و از جمله کشاورزان با دلاوری به دفاع از کشور و دین پرداختند به نوعی که ای ناستان بیشترین آمار شهدای کشور را دارد.

وزیر کشور تنش آبی در کشور را گسترده دانست و بیان کرد: وزیر نیرو تلاش دارد در تمام استانهایی که با تنش آبی روبرو هستند از جمله خراسان، همدان و تهران مسائل به خوبی مدیریت شود.

وی با با بیان اینکه دولت سیزدهم پاسخگو و شفاف است، تاکید کرد: برخی تصور می کنند ما به مسائل این استان توجه نداریم اما مشکلات آبی و معضلاتی مانند فرونشست که نتبجه همین کم آبی و خشکی زاینده رود است در استان اصفهان که نخستین جایگاه تمدن بشری برشمرده می شود برای ما مهم است.

رئیس جمهور خواستار رفع دغدغه های مردم اصفهان

وحیدی با اشاره به تلاش برای تامین حق آبه کشاورزان اصفهان به بازگشایی زاینده رود در روزهای گذشته پس از حدود هشت ماه! اشاره کرد و گفت: همانطور که وزیر نیرو قول داد پمپاژ آب از کوهرنگ۳ نیز در آینده نزدیک انجام می شود، همچنین منابع مالی برای اجرای سد خرسان نیز خوبی تأمین شده است و این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد؛ همچنین پروژه انتقال آب از دریا، ۵۰۰ کیلومتر جلو رفته است که سرعت پروژه مناسب است.

وی با ابلاغ سلام ابراهیم رئیسی به مردم اصفهان ادامه داد: ما مدیون مردم اصفهان و کشاورزان هستیم و در همین راستا شخص رئیس جمهور به ما مأموریت دادند که با شنیدن سخنان کشاورزان و مطالبه گران اصفهان در پی راهکارهای مناسب باشیم و خواستا رفع دغدغه مردم بودند.

اجرای پروژه های آبی اصفهان را با قدرت دنبال می کنیم

ویزیر کشور با اشاره به اینک رئیس جمهور بر مسئله آب اصفهان حساس است، گفت: اجرای پروژه های آبی اصفهان را با قدرت دنبال می کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه پایبندی کشاورزان و مردم اصفهان به انقلاب و نظام اثبات شده است، تاکید کرد: پروژه بن- بروجن تنها برای تامین آب شرب اجرا شده است و با هر نوع بارگذاری جدید در این زمینه برخورد می‌کنیم.

در ادامه این نشست حسین محمدرضایی در گفت و گو با خبرنگار بازار، خطاب به وزیر نیرو کشور از دغدغه های اصفهان در ارتباط با زاینده رود سخن گفت و اظهار کرد: طبق مصوبات ۱۰، ۱۳،۱۵، ۲۴ و۴۰ شورای عالی آب و مصوبات شورای هماهنگی زاینده رود، تصویبنامه ۴۳۲۲ هیئت وزیران مورخ ۱۳۳۳ ، «بند ب و د» مصوبه پانصد دهمین شورای امنیت کشور و قانون توزیع عادلانه آب و ده ها مصوبه دیگر بار گذاری جدید بر منابع آب زاینده رود ممنوع است.

با وجودبه این مصوبات در روز ۲۵ آبان ماه، پروژه غیر قانونی بن – بروجن افتتاح شد و آقای محرابیان وزیر نیرو بیان داشید که بن – بروجن پروژه جدیدی نیست! که جای این سوال پیش می آید که اگر این پروژه قدیمی است چرا اکنون افتتاح شده است

وی افزود: با وجودبه این مصوبات در روز ۲۵ آبان ماه، پروژه غیر قانونی بن – بروجن افتتاح شد و آقای محرابیان وزیر نیرو بیان داشت که بن – بروجن پروژه جدیدی نیست! که این سوال پیش می آید که اگر این پروژه قدیمی است چرا اکنون افتتاح شده است.

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان تاکید کرد: متاسفانه وزرات نیرو با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب در ارتباط با زاینده رود، ترک فعل را در پیش گرفته است. 

وی ادامه داد: ما از دولت قبلی انتظار اقدام مثبتی برای زاینده رود نداشتیم ولی خوشبختانه نگذاشتند پروژه بن بروجن افتتاح شود ولی از این دولت انقلابی انتظار بود این پروژه غیر قانونی را افتتاح نکند، ولی متاسفانه این اتفاق افتاد و آب زاینده رود برای این پروژه رفت و باز آب با خط لوله ای از اولین سرچشمه طبیعی زاینده رود یعنی چشمه دیمه به شهرکرد انتقال یافت.

محمدرضایی تاکید کرد: در سفر مقام معظم رهبری به اصفهان در سال ۱۳۸۰ از زاینده رود خشک رو برگرداندند و فرمودند بنده طاقت دیدن زاینده رود خشک را ندارم، برای احیای زاینده رود از صندوق ارزی بودجه ای را مشخص کردند که برای ما معلوم نشد که این بودجه کجا مصرف شده است.

چندین بار خط مرزی اصفهان و استان مجاور را تغییر دادند تا اینکه به کل منابع آب استان اصفهان دسترسی پیدا کنند و اگر در مرحله آخر اتفاق افتاده بود آب شرب استان اصفهان هم به خطر می افتاد

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان تصریح کرد: چندین بار خط مرزی استان اصفهان و چهارمحال را تغییر دادند تا اینکه به کل منابع آب استان اصفهان دسترسی پیدا کنند و اگر مرحله آخر اتفاق افتاده بود آب شرب استان اصفهان هم به خطر می افتاد.

توسعه باغات بالادست زاینده رود از ۱۰ هزار به ۱۳۰ هزار هکتار

وی اضافه کرد: توسعه کشاورزی و باغات در بالا دست زاینده رود، در سه دهه گذشته ۱۰ هزار هکتار بوده ولی در حال حاضر این توسعه به ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است، آب این باغات از کجا تامین می شود.

محمدرضایی با بیان اینکه آقای الماس وندی رئیس حوضه زاینده رود در ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در میان پنج هزار کشاورز، به برداشت ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد، خطاب به وزیر نیرو گفت: در صورتی که استان مجاور، ۲۳۷ میلیون متر مکعب تخصیص آب دارد آن هم بعداز افتتاح سد و تونل سوم کوهرنگ و بعداز افتتاح سد و تونل بهشت آباد، ولی متاسفانه شما حالا این پروژه را افتتاح کرده اید در صورتی که تخصیص آب بن – بروجن از بهشت آباد است.

وی افزود: حدود یک میلیون نفر از مردم شریف استان چهارمحال و بختیاری ساکن استان اصفهان هستند و در آمدشان در این استان است و اگر آب شرب، بهداشت و آب نیاز فضای سبز و خدماتی آنها را در نظر بگیرید حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب خواهد شد که باید وزارت نیرو برای استان اصفهان در نظر بگیرد.

تنها ۲ درصد از جمعیت استان مجاور در حوضه زاینده رود هستند

عضو هیئت مدیره اتاق اصناف کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه دو درصد (۶۰ هزار نفر) جمعیت استان چهارمحال در حوضه زاینده رود ساکن هستند، مگه این دو درصد چقدر آب نیاز دارند که می خواهند نیمی از استان مجاور را با آب زاینده رود تامین کنند، مگر بروجن در حوضه زاینده رود است، گفت: بروجن در حوضه پر آب کارون واقع شده است، کارونی که مازاد آب دارد و این مازاد وارد خلیج فارس می شود، این چه اصراری است که آب از زاینده رود بی آب و بیمار به حوضه کارون پر آب انتقال یابد؛انتقال از زاینده رودی که در سال ۱۰ ماه آن خشک و بی آب است، آیا وجدان شما اجازه این انتقال را می دهد.

وی گفت: متاسفانه رئیس حوضه زاینده رود در تهران نشسته است و می خواهد حوضه بزرگ زاینده رود را مدیریت کنند در صورتی که مدیر حوضه دفترش باید در میان حوضه زاینده رود باشد، نه در تهران؛ ایشان هر روز یک مشکلی برای کشاورزان ایجاد می کند، موقع آب دادن به کشاورزان با تاخیر آب را رها می کند و موقع بستن آب، زود هنگام اقدام به بستن آب می کنند که محصول و دست رنج کشاورز را نابود می کنند، متاسفانه تصمیمات وزارت نیرو سلیقه ای است.

کد خبر: ۲۵۶٬۳۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
      1 6
      اطلاعات عضو هیئت رئیسه صنف کشاورزی استان اصفهان بسیار ضعیف و نادرست هستش و متاسفم بابت نشر این اطلاعات برای انحراف اذهان عمومی. در استانی که سرچشمه زاینده رود و کارون هستیم اما تشنه ایم، این به دلیل زیاده خواهی و اعمال نفوذ استانی که بیشتر وزیر و مسئول رده بالا را دارند
      • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
        4 0
        میشه بگی تا به الان کدام کار مثبت برای اصفهان انجام دادن ؟ ودیگه اینکه اگه اینقدر که تو می گی نفوذ دارن چطور بیست و پنج ساله زاینده رود را راحت خشک کردن ودیگه اینکه بیا ببین همشهریهایت چقدر زیاد در اصفهان زندگی می کنند ومردم اصفهان آیا بی حرمتی یا بی ادبی بهشون کردن؟
      • علی IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
        0 0
        سهم جمعیتی استان چهارمحال از زاینده رود تنها سه درصد هست و الباقی متعلق ب شهر اصفهان هست.کار لرها با اصفهان شده عین طالبان و ایران.یک میلیون لر در اصفهان زندگی میکنن ولی عین طالبان رفتار میکنن
    • شهروند IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
      4 0
      آب میبرن برای کارخانه های فولاد اونوقت کشاورز هیچ بهانه هم فقط آب شرب
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      7 0
      این شعار وتعریفات به درد نمی خوره بیست و پنج ساله آب زاینده رود را برای شهرهای دیگه بردن آن هم چه مصارفی صنایع در یزد کاشت کیلومتری سیفی جات وغیره در یزد وکرمان وقم وخود اصفهان آب آشامیدنیش هم آلوده