۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
سد کوهرنگ سه اجرایی می شود| قطع مصارف صنایع از حوضه زاینده رود
وزیر نیرو در اصفهان:

سد کوهرنگ سه اجرایی می شود| قطع مصارف صنایع از حوضه زاینده رود

اصفهان - محرابیان؛ وزیر نیرو گفت: ساختگاه سد کوهرنگ سه برخلاف برخی گزارشات زمین شناسی هیچ اشکالی ندارد و در فصل بارشی امسال، حقوق حوضه زاینده‌رود از ایستگاه کوهرنگ سه به طور کامل انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، وزیران کشور و نیرو عصر شنبه، به منظور بررسی مشکلات و مسائل حوضه زاینده رود و بیان مطالبات مردمی در این بخش به اصفهان وارد شدند.

وزیر نیرو در نشست با استاندار اصفهان، نمایندگان و مسئولان اصفهان با تشکر از دغدغه مندی حاضران برای بیان درد و مشکلات استان پهناور اصفهان اظهار کرد: در ابتدای امر باید بررسی کنیم که آیا شرایط موجود در حوضه زاینده رود فقط مخصوص این حوضه است و یا در دیگر حوضه‌های آبریز کشور هم وجود دارد.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه کشور ما در همه حوضه های جمعیتی، اشتغال، صنعت، کشاورزی و رفاه و بهداشت عمومی در حال رشد است، افزود: ۴۰ سال پیش سهم هر ایرانی از آب تجدیدپذیر سالانه، ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بود و امروز این سهم به یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب رسیده است چراکه در کنار رشد جمعیت، شاهد کاهش بارش‌ و رشد شدید پارامترهای اقتصادی، کشاورزی و صنعتی همراه با مصرف آب بوده ایم.

تعادل بین مصارف و منابع

وی با اشاره به اینکه باید مشکلات این حوضه را به نوعی برطرف کنیم که تعادل بین مصارف و منابع به وجود آید، تاکید کرد: این کار شدنی است و گام‌هایی برای آن برداشته‌ایم تمامی مطالعات حتی موارد مربوط به پیش از از انقلاب توسط مشاوران ما جمع آوری و تلاش کردیم در برنامه‌ای که برای حوضه زاینده رود تدوین شده استفاده شود تا در قالب یک برنامه کاملاً تعادلی، بین منابع و مصارف تعادل ایجاد شود.

برنامه های مختلف در حوضه آبریز زاینده رد؛ باید متناسب با تخصیص و بر اساس عدالت و نه متناسب با فاصله، برنامه ها اجرایی شود

وزیر نیرو با تاکید بر اجرای سه اصل عدالت، شفافیت و قانون گرایی در اجرای برنامه‌های آبی گفت: برنامه های مختلف در حوضه آبریز زاینده رود،باید متناسب با تخصیص و بر اساس عدالت و نه متناسب با فاصله، اجرایی شود.

وی ادامه داد: بر این اساس متناسب با موجودی آب و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها، کنتور هوشمند و دیسپاچینگ ملی سهم هر حقابه بر را مدیریت می‌کنیم، اینکه در گذشته چک بلامحل برای مصارف زاینده رود کشیده شده درست است اما اکنون باید متناسب با آب پشت سد و چاه‌های آب کشاورزان تصمیم بگیریم.

اجرای پروژه خرسان باسرعت پیش می رود

محرابیان با بیان اینکه میزان آب مخزن سد زاینده رود در طول سال های گذشته مدیریت شده است، ادامه داد: ما هفتگی برای زاینده رود جلسه برگزار کردیم و تدوین ترازنامه منابع و مصارف ما مهمترین شیوه مدیریتی است که با استفاده از روش‌های مختلف انجام شده است؛ همچنین در بخش اقدامات سازه‌ای، پروژه خرسان اولین پروژه‌ای است که باید به راه بیفتد.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از پروژه به شکل شبانه‌روزی در حال اجرا است؛ برای تأمین مالی مطلوب این پروژه از اعتبارات موجود جمهوری اسلامی در چین به صورت «ال.سی»، استفاده شد تا پروژه سرعت بگیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: خوشبختانه با پیش بینی های صحیح، زاینده رود امروز شرایطی را دارد که می‌توانیم منابع را متناسب با جدول تدوین شده مدیریت کنیم.

تامین حقوق حوضه زاینده‌رود از ایستگاه کوهرنگ سه

وی با بیان اینکه سرانه مصرف شرب استان اصفهان بسیار خوب است که جای قدردانی دارد، تصریح کرد: از فصل بارشی امسال، حقوق حوضه زاینده‌رود از ایستگاه کوهرنگ سه به طور کامل انجام می‌شود.

با بررسی نظارت دقیقی که انجام شد متوجه شدیم ساختگاه سد کوهرنگ سه برخلاف برخی گزارشات زمین شناسی هیچ اشکالی ندارد، پیمانکار این پروژه پای کار است و عملیات اجرایی این سد هر چه سریع‌تر شروع خواهد شد که شروع در فصل بارشی پیش‌رو با استفاده از روان‌آب‌ها خواهد بود

محرابیان با بیان اینکه با بررسی و نظارت دقیقی که انجام شد متوجه شدیم ساختگاه سد کوهرنگ سه برخلاف برخی گزارشات زمین شناسی هیچ اشکالی ندارد، گفت: پیمانکار این پروژه پای کار است و عملیات اجرایی این سد هر چه سریع‌تر شروع خواهد شد که آغاز آبگیری آن در فصل بارشی پیش‌رو با استفاده از روان‌آب‌ها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه نمی خواستیم مثل دیگران چک بلامحل صادر کنیم چرا که اعتقاد داریم صدور بیانیه و تخصیص بی ارزش، در تاریخ ثبت می‌شود، گفت: ما ساختگاهی را پیدا کردیم که با وضعیت منابع آبی مناسب بتواند کسری آب اصفهان را تأمین کند که اکنون مطالعات آب و ساختگاه انجام و امروز در مرحله گمانه زنی برای بحث‌های زمین شناسی هستیم که در یک ماه آینده مشخص خواهد شد.

احتمال ساخت یک سد جدید در اصفهان و رفع ناترازی منابع

وزیر نیرو بیان کرد: اگر جواب آزمایشها مثبت باشد سدی دراستان اصفهان خواهیم داشت که بخش قابل توجهی از ناترازی منابع و مصارف را تأمین می‌کند.

محرابیان با بیان اینکه پروژه بهشت آباد نیز ردیف بودجه داردو تلاش کردیم این بودجه در سال ۱۴۰۳ حفظ شود، افزود: اطمینان داریم که مردم اصفهان راضی به تخریب محیط زیست نیستند ورد این ارتباط سازمان حفاظت از محیط زیست باید پاسخ قانع کننده بدهد.

وی اضفه کرد: پیشنهاد دادیم که انتقال بین حوضه‌ای فقط برای شرب باشد و آب حوضه را فقط برای خود آن مصرف کنیم، بدین ترتیب ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریای عمان انتقال می‌یابد که با بهره برداری از این پروژه صنعت کشور می‌تواند کاملاً خودکفا و بدون دغدغه به آب دست یافته و دست‌اندازی به شرب و کشاورزی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انتقال ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب دریای عمان که برای کرمان و یزد شروع شده برای تامین آب شرب است و دو معدن کشور در اختیار تأمین مالی بخش شرب این خطوط قرار گرفته است، اظهار کرد: صنایعی که در استان اصفهان، یزد و کرمان از آب سطحی استفاده می‌کردند تا پایان امسال باید مصارف خود را از شرب جدا کنند.

برداشت آب بن - بروجن جزئی است!

محرابیان با تاکید بر اینکه بن بروجن فقط آب جزئی بر می‌دارد و ارتباطی با جدول منابع و مصارف ندارد، گفت:ما مصرف آب شرب در برای مصارف غیر شرب را جرم می دانیم،‌ بر این اساس در فاصله هفت کیلومتری محلی که آب در چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شود، تصفیه خانه ای در نزدیک‌ترین مکان آبریز خط انتقال بن بروجن و با بالاترین درجه استاندارد ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع منابع و مصارفی که در نظر گرفته شده است با پروژه‌های فعلی یعنی انتقال آب دریای عمان، ورود آب به سد کوهرنگ و آب گیری «خرسان» به تعادل می‌رسد، گفت: سال‌های گذشته آب برخی اوقات به کشاورزان داده نمی‌شد اما با مدیریت مخزن سال به سال وضعیت بهتر خواهد شد؛ در این راه باید حامی و پشتیبان یکدیگر باشیم و ما نیز به شکل روزشمار تقویم زمانی به ثمر رسیدن وعده های خود را بیان خواهیم کرد.

گفتنی است اواخر هفته گذشته، پروژه غیرقانونی بن - بروجن در استان مجاور اجرایی شده است که اغلب کارشناسان در سطح ملی، معتقدند بارگذاری جدید بر حوضه بی آب و بیجان «زاینده رود» است که ۹۸ درصد جمعیت حوضه آن در استان اصفهان زندگی می کنند و تنها حدود دو درصد (۶۰ هزار نفر) از کل حوضه (سه میلیون نفر) در استان مجاور هستند.

همچنین بر اساس مصوبه شفاف شورای عالی آب در ارتباط با عدم تخصیص هر نوع بارگذاری جدید در حوضه آبریز زاینده رود حتی برای آب شرب، این پروژه غیرقانونی محسوب می شود.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha