۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
تولید کنندگان شمش معترض به افزایش غیرمنطقی قیمت آهن اسفنجی| احتمال رشد منفی بازار فولاد تا پایان سال
رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگو با بازار:

تولید کنندگان شمش معترض به افزایش غیرمنطقی قیمت آهن اسفنجی| احتمال رشد منفی بازار فولاد تا پایان سال

سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت آهن اسفنجی گفت: محدودیت بازار، عرضه کم در بورس و بالا بودن تقاضا از مهمترین عواملی است که موجب رشد قیمت این محصول شده است.

بازار؛ گروه صنعت: در حالی که بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی در حوزه تولید فولاد، کشور چین در صدر قرار دارد و ایران دهمین تولید کننده محسوب می شود، طبق گزارشات منتشر شده تولید همچون گذشته ادامه دارد اما شرایط بازار چندان مساعد نیست. به طوری که روند معاملات فولاد در بورس کاهشی بوده است.

بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در این خصوص در گفتگو با بازار گفت: در حال حاضر تولید، روال عادی خود را دارد و با همان روند سابق انجام می شود. البته همانطور که می دانید مدتی در تابستان محدودیت برق بود اما آن محدودیت ها برداشته شد و تولید روی همان ظرفیت های قبلی قرار گرفت.

سبحانی افزود: البته احتمالا محدودیت گاز هم از ماه جاری (آبان ماه) یا ماه بعد شروع می شود و روی تولید احتمالا اثرگذار خواهد بود منتها بازار خیلی خوب نیست؛ یعنی تقاضای قوی و شدیدی روی بازار نیست که عمدتا به دلیل رکود ساخت و سازها باشد.

سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: محدودیت بازار، عرضه کم در بورس و بالا بودن تقاضا از مهمترین عواملی است که موجب شده قیمت آهن اسفنجی به طور غیر منطقی بالا برود

وی همچنین در خصوص اثرگذاری شروع ساخت و ساز مسکن ملی بر بازار فولاد نیز گفت: تا جایی که بنده می دانم هنوز ساخت و ساز مسکن ملی اجرایی نشده است یا حداقل اگر آغاز شده اثر آن در بخش فولاد چندان نمودی نداشته است.

افزایش شمش یک دهم تورم هم نبوده است

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران همچنین در خصوص نوسانان قیمت ها نیز گفت: در مورد شمش فولاد که افزایش قیمت ها چندان نبوده به طوری که می توان گفت افزایش یک دهم تورم هم نبوده است. با این وجود غالبا افزایش قیمت در مورد آهن اسفنجی است که خوراک تولید کنندگان شمش است و آنها روی قیمت آهن اسفنجی معترض هستند که افزایش غیر منطقی هم داشته است. ضمن اینکه هرچقدر هم جلو می رویم با سرد شدن هوا و محدودیت گاز احتمالا بدتر می شود.

وی همچنین در خصوص اصلی ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت آهن اسفنجی نیز گفت: محدودیت بازار، عرضه کم در بورس و بالا بودن تقاضا از مهمترین عواملی است که موجب شده قیمت این محصول بالا باشد.

تولید فولاد ایران پاک تر از سایر کشورها است

سبحانی همچنین در پاسخ به این سوال که به طور کلی تولید فولاد سبز ایران در چه شرایطی است، گفت: در این حوزه ایران به طور کلی با بقیه دنیا یک فرق اساسی دارد و آن این است که تولید فولاد ما نسبت به بقیه دنیا از نظر گازهای آلاینده، پاک تر است. به دلیل اینکه در دنیا بیشتر تولید روی کوره بلندها است؛ یعنی زغال سنگ مصرف می کنند طبیعتا آلایندگی بیشتری دارند و ما گاز طبیعی و برق مصرف می کنیم و لذا آلایندگی کمتری داریم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران: احتمالا نسبت به شش ماهه اول سال رشد چشمگیری در بازار فولاد نخواهیم داشت و حتی ممکن است رشد منفی داشته باشیم

وی ادامه داد: با این وجود در مورد فولاد سبز که هدف اش حذف گازهای گلخانه ای در فرایند تولید فولاد است یک بحث اساسی است که در همه جای دنیا روی آن کار می کنند و در ایران نیز روی آن کار می شود اما بحث امروز و فردا نیست و زمانبر است. در واقع فعلا در حد مطالعه است.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران همچنین در پایان در خصوص پیش بینی بازار فولاد تا پایان سال گفت: من فکر نمی کنم بازار نسبت به تابستان رونق بیشتری داشته باشد چون اصولا با سرد شدن هوا کار ساخت و سازی هم اگر بوده کُند می شود و به عبارتی متوقف می شود. لذا نسبت به شش ماهه اول سال رشد چشمگیری در بازار فولاد نخواهیم داشت و حتی ممکن است رشد منفی داشته باشیم.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha