۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶
تنظیم چند سند توافقنامه برای همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خبر داد

تنظیم چند سند توافقنامه برای همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، گفت: در هفدهمین جلسه اقتصادی ایران و ترکمنستان بین دو کشور در خصوص تسریع در تخلیه واگن‌ها و افزایش تعداد آنها و همچنین افزایش تعداد پرواز ها مباحث و توافقاتی صورت گرفت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره توافقات صورت گرفته در هفدهمین جلسه کمیته اقتصادی ایران و ترکمنستان، گفت: به اتفاق وزیر راه و شهرسازی با هدف حضور در هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، بازدید از پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ایران و امضای چند سند همکاری و تفاهمنامه به عشق آباد سفر کردیم.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اقتصادی فراوان میان دو کشور و تلاش‌های صورت گرفته برای تعمیق روابط دیپلماتیک ادامه داد: میان ایران و ترکمستان در زمینه های مختلف ارتباطات زیرساختی از قبیل تامین برق در برخی از نقاط نیمه شمالی کشور وجود دارد. یکی از این موارد که سودآوری مناسبی برای ایران نیز دارد سوآپ گاز است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال می‌کنیم، افزود: با ارائه ابتکاراتی می‌توان جایگاه دو کشور را به عنوان شرکای راهبردی ارتقا دهیم که از جمله ابتکارات در عرصه حمل ونقل لجستیک و ترانزیت، ابتکار ایران را (IRAN-RAH) است. همچنین در حاشیه اجلاس اخیر وزرای حمل و نقل اکو در تاشکند، توافق کلیدی چهار جانبه تشکیل یک دالان چند وجهی بین المللی چین- اروپا از مسیر ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه امضای مبادله شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: همچنین در چهارچوب افزایش ارتباطات در حوزه حمل و نقل، راه‌اندازی مسیر شرقی- غربی، چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران- اروپا را از طریق رایزنی با طرف‌های چینی، قزاق و ترکمن پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمینه کریدور شمال به جنوب که کشورهای حوزه دریای خزر را به دریای عمان و خلیج فارس متصل می‌کند مباحث ریلی و جاده ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در حال حاضر بستر ریلی آن آماده شده است، ادامه داد: در اجلاس کمیته اقتصادی برگزار شده بین ایران و ترکمنستان در خصوص افزایش تعداد، تسریع تخلیه و تامین واگن مباحثی مورد بررسی و توافق قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه افزایش صادرات گاز ترکمنستان به ایران نیز در توافقنامه هفدهمین اجلاس کمیته اقتصادی ایران و ترکمنستان گنجانده شده است، عنوان کرد: در زمینه ارتباط جاده‌ای بین دو کشور در خصوص احداث حدود ۲۲۰ کیلومتر جاده در کشور ترکمنستان با صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران توافق شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توسعه مرزها از طریق احداث بازارچه های مرزی گمیشان-حسنقلی مورد بحث و تاکید قرار گرفت، ادامه داد: ضمن طرح مباحثی در حوزه مسائل آب؛ افزیش تعداد پرواز بین دو کشور، تعمیر هواپیماهای ترکمنستان در ایران و زمینه برقراری ارتباط بین بندر ترکمن باشی و بنادر کشور ایران از جمله توافقات انجام شده بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: بی تردید عزم و اراده راسخی میان مسئولان ایرانی و ترکمنستانی برای ایجاد تحول و جهش در مناسبات همه جانبه اقتصادی به ویژه در بخش‌های تجارت، حمل و نقل و ترانزیت، نفت، گاز، برق و خدمات فنی مهندسی وجود دارد که وجوه مشترک فرهنگی بسیار زیادی بین دو کشور می‌تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی و ارتقاء همکاری‌ها شود.

کد خبر: ۲۵۶٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha