۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
خیز گلستان به سمت گردشگری آبی؛ سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند
گزارش بازار از ظرفیت‌های فراموش شده؛

خیز گلستان به سمت گردشگری آبی؛ سرمایه‌گذاران حمایت می‌شوند

گرگان- گردشگری آبی یکی از ظرفیت‌های بالقوه گلستان است که طی سال‌های گذشته به حال خود رها بوده اما اکنون دولت مردان طرح‌هایی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در این بخش تصویب کرده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری یکی از ظرفیت‌هایی است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد تحت تحریم باشد. گلستان هم از استان‌هایی است که در بخش‌های مختلف گردشگری مانند طبیعت و تاریخی ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد که در صورت توجه کمک به رونق اقتصادی منطقه خواهد بود.

یکی از ظرفیت‌هایی که طی سال‌های گذشته از چشم مسئولان دورمانده، گردشگری دریایی و آبی است. سدها، آب‌بندان و ساحل دست‌نخورده خزر در بخش شرقی آن در حالی طی این سال‌ها به حال خود رهاشده‌اند که نمونه‌های مشابه آن در استان‌های همسایه بسیار موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.

خوشبختانه اخیراً این موضوع موردتوجه مدیران استان قرارگرفته و قرار است طرح‌های ویژه برای حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش تدوین کنند. در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای میان میراث فرهنگی و آب منطقه‌ای گلستان امضاشده تا فرایند حمایت از سرمایه‌گذاران تسریع شود.

وجود ظرفیت گردشگری در ۹۰ آب بند و سد گلستان
استاندار گلستان در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان از این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه طرحی است با عنوان گردشگری آبی که اجرای آن علاوه برافزایش درآمد مردم روستاها، موجب حضور گردشگران در استان و پررنگ شدن وجهه گردشگری آن می‌شود.

هادی حق‌شناس با بیان اینکه در این طرح، حدود ۹۰ آب بندان و سد موجود در استان در زمینه گردشگری و ورزش‌های آبی شناسایی شده است، افزود: گلستان یک استان گردشگری است اما هنوز از این ظرفیت به نسبت سایر استان‌ها استفاده نشده و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب از این قابلیت سودآور در راستای اشتغال و درآمدزایی مردم استان بهره ببریم.

شناسایی ظرفیت کل تاسیسات آبی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در تکمیل توضیحات این تفاهم نامه، گفت: سال گذشته تفاهم نامه میان وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی امضا شد تا از ظرفیت ها و تاسیسات آبی استان ها برای توسعه گردشگری استفاده شود.

احمدی تجری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در استان هم با شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی تاسیسات آبی استان نشست داشتیم و در مرحله اول ظرفیت کل تاسیسات آبی و استان شناسایی شد که این ظرفیت ها شامل آب بندان ها، سدها، رودخانه ها و حتی حمام ها و سایر منابع آبی می شود.

تاسیسات آبی استان گلستان برای شروع کار شناسایی و طرح سرمایه‌گذاری آن‌ها آماده شد تا در کارگروه سرمایه‌گذاری استان مطرح و به تایید برسد

وی از تایید ۲۵ سد و آب بند در مرحله نخست بررسی تاسیسات آبی استان خبرداد و گفت: این تاسیسات آبی برای شروع کار شناسایی و طرح سرمایه‌گذاری آن‌ها آماده شد تا در کارگروه سرمایه‌گذاری استان مطرح و به تایید برسد که خوشبختانه تایید هم شد.

تجری تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری بخواهد خارج از طرح‌های مصوب هم ورود پیدا کند مورد حمایت قرار خواهد گرفت و قابلیت طرح و بررسی در کارگروه مشترک آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی وجود دارد.

حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری آبی

پیش‌تر سید محسن حسینی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم گفته بود که ۱۴ سد بزرگ و سدهای کوچک مخزنی متعدد در گلستان وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آن‌ها در گردشگری استفاده کرد.

به گفته وی، وقتی سد مخزنی بزرگ یا کوچکی در استان ساخته می‌شود تنها نباید برای تأمین آب یا کنترل سیلاب از آن استفاده کرد بلکه می‌تواند ظرفیت‌های بزرگی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری و تولید ثروت در استان باشند.

قرار است فراخوان جذب سرمایه گذار این ۲۵ طرح اولیه منتشر شود تا علاقه مندان به حوزه مورد حمایت دولت قرار بگیرند

براساس نظر کارشناسان گردشگری هم آب بندان ها و سدها در صورت رعایت نکات ایمنی و ایجاد بسترهای گردشگری مناسب می تواند کمک بزرگی به رونق اقتصادی منطقه باشد.

گردشگری آبی فرصتی برای درآمد پایدار روستایی
در همین رابطه احسان مرادی، کارشناس گردشگری معتقد است با توجه به وجود آب‌بندان‌های مختلف در روستاهای گلستان، اگر به‌خوبی برای آن‌ها برنامه‌ریزی شود و جاذبه‌های جانبی هم کنار آن در نظر گرفته شود، نه‌تنها به جذب گردشگر و درآمد پایدار کمک می‌کند بلکه شاهد مهاجرت معکوس (از شهر به روستا) هم خواهیم بود.

تهیه طرح جامع گردشگری روستایی که دربر گیرنده طرح‌های جانبی مثل گردشگری آبی، کشاورزی، بوم گردی، طبیعت گردی و صنایع دستی شود تحول اقتصادی ایجاد می کند

وی با تأکید بر این‌که کاهش آسیب‌های اجتماعی با توسعه اشتغال ممکن است، گردشگری آبی را یک گزینه مناسب برای نتیجه‌گیری کوتاه‌مدت اشتغال روستایی دانست و گفت: در آب‌بندان‌ها علاوه بر جذابیت خود آب‌بندان برای عموم، شاهد طبیعت زیبا، فضای سبز و دمای خنک‌تر از محیط اطراف هستیم لذا حتی بدون امکانات هم با اقبال عمومی همراه هستند اما هرچه بیشتر موردتوجه قرار گیرند مردم هزینه بیشتری در این مناطق انجام می‌دهند.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: البته باید مراقب بود طرح‌های بدون چشم‌انداز و ضعیف هم ممکن است نه‌تنها رونق به همراه نداشته باشد بلکه خود صدمه‌ای باشد به بافت روستایی و حتی طبیعت بکر روستاها.

مرادی تخریب طبیعت، انباشت زباله، تقابل فرهنگی و خطرات جانی برای انسان‌ها را از صدمات احتمالی این طرح‌ها برشمرد و گفت: طراحان این پروژه‌ها باید در نظر داشته باشند آسیب‌های احتمالی را در نظر بگیرند زیرا خسارت‌های این بی‌توجهی دامن طرح‌های مناطق دیگر را هم خواهد گرفت.

این کارشناس گردشگری گفت: تهیه طرح جامع روستایی در این رابطه خود باعث رشد طرح‌های جانبی مثل گردشگری کشاورزی، بوم گردی، طبیعت‌گردی و صنایع‌دستی خواهد شد و می‌توان گردشگری آبی در آب‌بندان ها و سدها را به‌عنوان حلقه‌های یک زنجیر در نظر گرفته که هم به هم وابسته‌اند و هم باعث رشد یکدیگر می‌شوند.

مرادی حمایت از سرمایه‌گذاران این بخش را بسیار مهم خواند و گفت: باید توجه داشت گرچه تحریم‌ها تأثیر زیادی بر گردشگری ندارد اما شرایط اقتصادی و بحران‌های داخلی بخصوص طی سال‌های گذشته آسیب زیادی به این بخش زده لذا دولت باید همه جوانب را برای واگذاری طرح‌های گردشگری این چینی به بخش خصوصی و حمایت‌های مالی و سخت‌افزاری از سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد.

گردشگری بهترین گزینه برای نجات اقتصاد
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی هم گردشگری را یکی از صنایع مهم در توسعه گلستان برشمرد و اظهار کرد: اعتقاد من بر این است که اگر برای نجات اقتصاد به دنبال جایگزین مناسب برای نفت و همچنین فاصله گرفتن از اتکا به درآمدهای نفتی هستیم گزینه‌ای بهتر از صنعت گردشگری و صنایع‌دستی نداریم.

غلامرضا منتظری پیش‌تر به خبرنگار بازار گفته بود که نخستین مزیت گردشگری این‌که معرف فرهنگ و هنر تمدن ایران اسلامی است و سوی دیگر جزو صنایعی است که کمتر تحت تأثیر تحریم‌ها قرارگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه گردشگری ارزش‌افزوده فراوانی برای ما خواهد داشت، گفت: مهم‌ترین مزیت گردشگری این است که فرصت‌های اشتغال مولد را در جای‌جای ایران اسلامی برای ما ایجاد می‌کند.

منتظری بابیان این‌که مجمع نمایندگان استان بنا دارد تا کارگروه گردشگری را به‌طورجدی و فعال برگزار و دغدغه‌های این حوزه را پیگیری کند، ادامه داد: از دغدغه‌ها و اولویت‌های جدی من در چهار سال پیش رو ارتقاء سطح کمی و کیفی گردشگری استان با همکاری استاندار و مدیران اجرایی استان به‌خصوص در حوزه گردشگری است.

گرچه خیز مدیران گلستان به سمت گردشگری آبی دیرهنگام است ولی اقدام مثبتی در شرایط اقتصادی کنونی به شمار می‌رود. ازآنجاکه بیش از نیمی از جمعیت گلستان روستایی است و حدود ۸۰۰ روستا در استان وجود دارد، تقویت اشتغال و اقتصاد روستایی با طرح‌های حوزه گردشگری می‌تواند چرخه اقتصادی گلستان را بهبود بخشد و استان را از انتهای جدول اقتصادی کشور جابجا کند.

کد خبر: ۲۵٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha