۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
درآمد ۵۶ میلیارد تومانی تهرانی‌ها برای مخابرات/ زیان حدود ۴ هزار تومانی هر خط تلفن ثابت
سخنگوی شرکت مخابرات در گفتگو با بازار

درآمد ۵۶ میلیارد تومانی تهرانی‌ها برای مخابرات/ زیان حدود ۴ هزار تومانی هر خط تلفن ثابت

بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات با بیان اینکه هزینه قبوض تلفن ثابت به طور متوسط ماهانه ۶ هزار تومان است، می‌گوید: نگهداری هر خط تلفن ثابت ماهانه ۷۵۰۰ تومان برای مخابرات آب می‌خورد که به طور میانگین تنها ۳۶۰۰ تومان آن از مشترکان دریافت می‌شود.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: حق اشتراک تلفن ثابت تهرانی‌ها به یکباره ۴ برابر شد. بر اساس آنچه شرکت مخابرات ایران اعلام کرده از این پس تهرانی‌ها ماهانه باید ۸ هزار تومان به عنوان حق اشتراک پرداخت کنند. در حالی افزایش یکباره حق اشتراک تلفن ثابت اعتراض های زیادی را به همراه داشته که سخنگوی مخابرات هزینه نگهداری هر خط تلفن ثابت را ماهانه حدود ۷۵۰۰ تومان اعلام می کند.

او می‌گوید: متوسط هزینه اشتراکی که قرار است از کل مشترکین در کشور دریافت شود حدود ۳۶۰۰ تومان است. با این اوصاف مخابرات همچنان ناچار است رقم سنگینی را از جیب خود برای تامین هزینه نگهداری خطوط پرداخت کند. با فرض درست بودن این ادعاها می‌توان گفت که نگهداری خطوط تلفن ثابت ماهانه چیزی حدود ۲۲۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان  تمام می‌شود که ماهانه ۱۰۶ میلیارد  ۹۲۰  میلیون تومان آن تحت عنوان حق اشتراک از مشترکین دریافت می‌شود.

درآمد ۵۶ میلیون تومانی ۷ میلیون مشترک برای مخابرات
آنگونه که سخنگوی شرکت مخابرات به بازار اعلام کرده از ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک تلفن ثابتی که در کشور وجود دارد، ۷ میلیون آن مربوط به تهران است. با این اوصاف دریافت ماهانه ۸ هزار تومان حق اشتراک از تهرانی‌ها چیزی حدود ۵۶ میلیارد تومان به درآمدهای شرکت مخابرات اضافه خواهد کرد. این در حالی است که درآمد حاصل از حق اشتراک پرداختی تهرانی‌ها در پارسال تنها ۱۴ میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد حدود ۴ برابری در این بخش است.  با این وجود سخنگوی شرکت مخابرات می‌گوید که به دلیل حق اشتراک پایینی که از مشترکین دریافت می‌کنیم در توسعه و نگهداری خطوط دچار مشکل شده و بدون این تغییرات قیمتی امکان فعالیت برای این شرکت وجود نداشت.

به گفته او، در سال‌های گذشته ناچار بودیم که درآمدی که از سایر سرویس‌ها کسب می کنیم را صرف نگهداری خطوط تلفن ثابت کنیم. 

بیدخام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر در برخی از نقاط تقاضای برای تلفن ثابت بیش از ظرفیت ماست  و در واگذاری خطوط به مشکل برمی‌خوریم . در حالیکه که ممکن است خطوط زیادی در منطقه وجود داشته باشد که هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌شود.

او گفت: برخی  از مردم نیازی به خطوط تلفن ثابت خود ندارند،  اما از آنجایی که نگهداری آن تقریبا هیچ هزینه ای ندارد، این خطوط بلا استفاده اشغال شده بود. اما حالا با توجه به تغییرات قیمتی که در حق اشتراک اعمال شده مشترکان که نیازی به خطوط خود ندارند، می‌توانند نسبت به فروش یا واگذاری خطوط خود اقدام کنند. 

۶ هزار تومان متوسط هزینه قبوض تلفن ثابت
 
او با بیان اینکه متوسط قبوض تلفن ثابت در کشور حدود ۶ هزار تومان است، افزود: آخرین باری که تعرفه ارتباطات تغییر کرد مربوط به سال ۸۴ است. از آن به بعد هیچ تغییری در تعرفه های تلفن ثابت اعمال نشده است. هم اکنون مشترکین تلفن ثابت به‌ازای هر یک دقیقه مکالمه درون شبکه تنها ۴۵ ریال پرداخت می کنند که با توجه به هزینه‌هایی که امروز در جامعه می شود، غیر منطقی و حتی خنده‌دار است.

به گفته سخنگوی شرکت مخابرات، در حال حاضر هزینه خرید یک خط تلفن ثابت حدود ۱۹۰ هزار تومان است که با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۲۰۷ هزار تومان می‌رسد. 

بر اساس آنچه به تصویب مخابرات رسیده است از این پس حق اشتراک تلفن ثابت در تهران از ۲ هزار تومان به ۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت. حق اشتراک در  شهرها از ۷۵۰ تومان به دو هزار تومان، در شهرستان‌ها از هزار تومان به ۲۵۰۰ تومان و از ۱۲۰۰ تومان در مراکز استان‌ها(غیر از کلان شهرها)  به ۴ هزار تومان  و از ۱۵۰۰ تومان در کلان شهرها به ۵ هزار تومان افزایش یافته است. حق اشتراک مشترکان تلفن ثابت در روستاها تغییری نداشته و همان ۱۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

کد خبر: ۲۵٬۶۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha