۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
هزار میلیارد تومان کمک خیرین آبرسان کشور به ۲۰۰۰ روستا در دولت سیزدهم
معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو اعلام کرد

هزار میلیارد تومان کمک خیرین آبرسان کشور به ۲۰۰۰ روستا در دولت سیزدهم

معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در نخستین جشنواره خیرین آبرسان استان همدان گفت: از آغاز به کار مجمع خیرین آبرسان تا کنون بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۲هزار روستا تامین است.

به گزارش بازار، در این مراسم مهدی خان احمدی معاون مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با تأکید بر اینکه با آغاز به کار دولت سیزدهم مجمع خیرین آبرسان کشور تشکیل و سپس در ۳۱ استان نیز تشکیل شده و آغاز به کار کرده است، گفت: بیش از هزار میلیاردتومان از طریق آنها جهت آبرسانی جمع آوری و برای ۲هزار روستا هزینه آبرسانی شده است.

خان احمدی با بیان اینکه باید بانک اطلاعاتی خیرین آب باید تهیه شود، تاکید کرد: باید تعهداتی که بین خیرین و مجمع صورت می‌گیرد حتماً در جایی که تفاهم شده مورداستفاده قرار گیرد.

وی تأکید کرد: وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی اصلاً مناسب نیست و از ۶۰ هزار روستای کشور بیش از ۲۰هزار روستا دچار تنش آبی هستند و ۵هزار روستا فاقد آب و زیرساخت‌ های آبرسانی هستند که خوب است خیرین با اهدای زمین، پول و ... کمک کنند.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان استان همدان با اشاره به اهداف مجمع در استان‌های کشور گفت: همدان پیشتاز در تشکیل مجمع خیرین آبرسان کشور است و با هدف آبرسانی به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در بخش شهری و روستایی تشکیل شده است.

راضیه کرمی با تأکید بر اینکه کلیه فعالیت‌های مجمع غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیردولتی است، گفت: عمران و آبادانی با رعایت قوانین، با استفاده از جذب مشارکت‌های مردمی در تامین منابع مالی جهت آبرسانی به مناطق محروم با همکاری شرکت آبفا و تلاش برای ارتقای سلامت آب آشامیدنی مناطق محروم و ساماندهی کمک‌های مردمی و مشارکت خیرین و همچنین کمک به مستمندان و حمایت از اقشار کم‌درآمد جهت خرید انشعاب آب و فاضلاب هدف این مجمع است.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان پیش از این نیز از ظرفیت خیرین و نیک‌اندیشان بهره برده است، اظهار کرد: خیرین با اهدای زمین، تامین اعتبار حفر و تجهیز چاه، اجرای خط انتقال و شبکه آب و همچنین خریداری انشعاب جهت روستاهای محروم یاری‌رسان شرکت در امر سقایی بوده است.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر بنیاد علوی و بنیاد نیکوکاری حاج علی‌اکبر ابراهیمی در حال اجرای بخشی از پروژه‌ها در استان هستند، اظهار کرد: با تلاش مجمع خیرین از این بنیاد اعتبارات قابل توجهی گرفته شده است.

فرهاد بختیاری‌فر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم گفت: در ایران ۹۴درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی است و ۲درصد در بخش صنعت و ۴درصد نیز به مصرف شرب می‌رسد، اما در بسیاری از کشورها ۳۰درصد از آب برای بخش کشاورزی، ۶۰درصد صنایع و ۱۰درصد هم برای شرب مصرف می‌شود.

بختیاری‌فر با بیان اینکه دیگر نباید انتظار داشته باشیم بارش‌های سیل آسا و حتی ۲۵۰میلیمتر بارش در سال داشته باشیم، ادامه داد: استاندارد سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه‌روز ۱۵۰لیتر است، اما این میزان برای هر نفر در همدان حدود ۱۹۷ تا ۲۰۰لیتر است و این یعنی شهروندان همدانی ۵۰لیتر اضافه‌مصرف دارند.

مدیرعامل آبفای استان همدان تأکید کرد: همه ما باید برای اصلاح الگوی مصرف تلاش کنیم، کشاورزان با تغییر الگوی کشت مناسب و شهروندان نیز با تغییر الگوی مصرف باید از ذخایر آبی محافظت کنیم.

بختیاری‌فر با تأکید بر اینکه برای کشور عزیزمان امنیت غذایی از اولویت بالایی برخوردار است و بر اساس حفظ آن باید برنامه‌ریزی کنیم، ادامه داد: سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان بهار پایین آمده و هر سال پایین‌تر می‌آیند، ۸حلقه چاهی که در گنج‌تپه داشتیم دیگر ۵۰لیتر در ثانیه هم آب ندارند و حوالی آنها به دشت ممنوعه بحرانی تبدیل شده است، اما با این حال در زمین‌های آن کشت‌های پرآب بر مانند سیب‌زمینی و هندوانه انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: ۶۶روستای شهرستان بهار عمدتاً در حاشیه دشت قراردارند و دچار افت آب‌های زیرزمینی هستند و ۱۴روستا نیز در تابستان سال‌جاری با تانکر آبرسانی می‌شدند.

بختیاری‌فر گفت: در همدان با تغییرات اقلیمی و کاهش بارش مواجه هستیم، پس باید خودمان را برای روزهای سخت‌تر آماده کنیم.

در این جشنواره پس از اینکه اسامی روستاهایی که برای تأمین آب، نیاز به کمک‌های خیرینه داشتند اعلام شد خسروی از روستای دهنجرد به‌طور نمادین در جهت اهداف مجمع خیرین آبرسان استان همدان مبلغی را برای آغاز کمک دیگر خیرین حاضر در مراسم، اهدا کرد.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha