۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کار جهادی منافاتی با انضباط و نهادسازی ندارد
رئیس مجلس شورای اسلامی:

کار جهادی منافاتی با انضباط و نهادسازی ندارد

قالیباف، رئیس مجلس با تأکید بر اینکه پایدارسازی در کار جهادی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نظم، انضباط و دقیق و علمی بودن ندارد.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) ‌ در مراسم اختتامیه مهرواره ملی برای ایران که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند دو خصلت هست که از بالاترین خصلت‌هاست؛ یکی ایمان به خدا و دیگری نفع رساندن به مردم است.

وی با اشاره به کارهای داوطلبانه، خیریه و جهادی، افزود: یک تفاوت ماهوی بین کارهای خیریه و جهادی در محیط دانشگاه و علمی و در عموم جامعه و توده‌های جامعه وجود دارد، تفاوت این است که حتماً اینجا باید پیش‌قراول و پرچم‌دار مدیریت دانش در این عرصه هم باشند و بتوانند با بهره‌برداری از علم و دانش خود این فرهنگ بسیار غنی کار خیر و جهادی را با مبانی مستحکم پیش ببرند و تجربه‌ها را کنار هم قرار دهند.

رئیس مجلس گفت: یکی از نکاتی که باید توجه کرد خاستگاه کار خیر است. بدون شک در هر کار داوطلبانه‌ اولین موضوعی که باید به آن توجه کرد روحیه جهادی است. روحیه جهادی مبنای هر کار داوطلبانه و خیر است.

قالیباف تصریح کرد: روحیه جهادی برخاسته از جوهره و درون افراد است و هرگز تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد، همچنین در فراز و نشیب‌ها باعث کندی و تندی و ناامیدی نمی‌شود.

وی ادامه داد: هیچ‌وقت روحیه جهادی، خسته نمی‌شود چون کار برای خدا خستگی و ناامیدی ندارد و قطعاً بدون نتیجه نخواهد بود. هرگز این خاستگاه برخاسته از یک نظام بروکراسی و اداری و وظیفه‌مندی نیست بلکه در یک فضای ایثارگری و ازخودگذشتگی است.

رئیس مجلس با بیان اینکه دومین نکته ماهیت و صورت این فعالیت داوطلبانه است، تأکید کرد: در مجلس یازدهم در برنامه هفتم یک بند الحاقی برای گروه‌های جهادی و نیروهای داوطلب وجود دارد این بدان معنا نیست که گروه‌های جهادی را در ضابطه اداری بیاوریم بلکه از این بابت آورده شده است که اشکالات سیستم اداری مانع حرکت‌های جهادی نشود.

قالیباف گفت: در بحث فعالیت‌های جهادی اولین موضوعی که باید به آن توجه شود، الگوسازی است، بدین معنا که ما نیازمندیم که الگوهای اجتماعی در عرصه‌های فعالیتی متفاوت، دنبال و تنظیم و مستند شود که همه از آن استفاده کنند و یک گام رو به جلو برداریم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عرصه‌های خدمت‌رسانی در کار جهادی بسیار متنوع است و موضوعات مختلف حوزه فنی، علوم انسانی و هنر را شامل می‌شود باید این تحرکات الگوسازی شود تا از ابتدا مشخص باشد که چه‌کاری می‌خواهیم انجام بدهیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر این بحث شبکه‌سازی نیز در حوزه فعالیت‌های جهادی بسیار مهم و اساسی است، ضمن اینکه ما نمی‌توانیم بگوییم که صرفاً فعالیتی را انجام می‌دهیم بدون توجه به نتیجه‌بخشی و حتماً باید اقداماتی که انجام گرفته است، دارای اهداف مشخص باشد.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه پایدارسازی در کار جهادی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: کار داوطلبانه هیچ منافاتی با نظم، انضباط ندارد و دقیق و علمی بودن منافاتی با نهادسازی ندارد.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha