۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
رشد صادرات ژاپن کند شد
با کاهش تقاضای چین؛

رشد صادرات ژاپن کند شد

صادرات ژاپن برای دومین ماه متوالی در ماه اکتبر رشد کرد؛ اما به دلیل تضعیف تقاضای خارجی و به خصوصی کاهش محموله‌های تراشه و فولاد به مقصد چین، سرعت این رشد کاسته شده است.

به گزارش بازار، آمارهای وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهد: صادرات این کشور در ماه اکتبر نسبت به سال قبل ۱٫۶ درصد افزایش‌یافته است که سریع‌تر از افزایش ۱٫۲ درصدی پیش‌بینی‌شده، اما کندتر از رشد ۴٫۳ درصدی ماه سپتامبر بوده است.

صادرات ضعیف، تلاش‌های ژاپن برای تحریک رشد اقتصادی را پیچیده کرده است، درحالی‌که کاهش تقاضای داخلی هم بر بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری تأثیر گذاشته است.

آتسوشی تاکدا، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی ایتوچو معتقد است با توجه به اینکه اقتصاد چین در ضعیف‌ترین سطح خود قرار دارد و تقاضا از سوی آمریکا و اروپا کاهش‌یافته است، ما باید تا اواسط سال آینده منتظر بمانیم تا صادرات دوباره اوج بگیرد.

به گفته او تا آن زمان، ژاپن باید روی مصرف و مخارج سرمایه‌ای حساب کند تا بتواند رکود را جبران کند. با نبود محرک‌های رشد، برخی از اقتصاددانان هشدار می‌دهند که ژاپن ممکن است وارد یک رکود فنی، یعنی دو فصل متوالی انقباض شود.

داده‌های روز چهارشنبه نشان داد که اقتصاد ژاپن در ماه‌های ژوئیه-سپتامبر تضعیف‌شده بود و این تضعیف روند دوسه‌ماهه متوالی رشد نرم مصرف و صادرات را مختل ساخت. از بعد مقصد، صادرات به چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ژاپن، در ماه اکتبر ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و ۱۱ ماه متوالی کاهش را ادامه داد.

صادرات به آمریکا که متحد اصلی ژاپن به شمار می‌رود، در سال منتهی به اکتبر ۸٫۴ درصد افزایش یافت، زیرا تقاضا برای وسایل نقلیه هیبریدی و ماشین‌آلات معدنی و ساختمانی باعث شد ارزش محموله‌های آمریکا به بزرگ‌ترین رکورد خود برسد.

واردات در سال منتهی به اکتبر مشابه پیش‌بینی‌ها ۱۲٫۵ درصد کاهش یافت. تراز تجاری ژاپن هم به کسری ۶۶۲٫۵ میلیارد ین برابر ۴٫۳۸ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که میانه برآورد کسری ۷۳۵٫۷ میلیارد ین بوده است.

داده‌های جداگانه‌ای از دفتر کابینه نشان می‌دهد که سفارش‌های ماشین‌آلات اصلی ژاپن که به‌عنوان شاخص اصلی مخارج سرمایه در نظر گرفته می‌شود، در سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن ۱٫۴ درصد افزایش یافت که سریع‌تر از رشد ۰٫۹ درصدی مورد انتظار بود.

در یک نشانه مثبت دیگر درزمینهٔ بهبود داخلی، تولیدکنندگان انتظار دارند که سفارش‌ها اصلی پس از افت ۱٫۸ درصدی در سه‌ماهه قبل، در سه‌ماهه پایانی سال ۰٫۵ درصد افزایش یابد.

کد خبر: ۲۵۶٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha