۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
خطر نابودی ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی
گوگرد نفت کوره ایران ۴ برابر استانداردهای IMO است

خطر نابودی ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی

صادرات فرآورده های نفتی که عمدتا به کشورهای همسایه شرقی ایران صورت می‌گیرد، در طول پنج ماه گذشته (مرداد تا پایان آذر) حدود ۱.۷ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است، با این وجود کیفیت پایین این محصولان نگرانی ها نسبت به از دست دادن این بازارها را دوچندان کرده است.

به گزارش خبرگزاری بازار، درآمدهای نفتی ایران به کمترین میزان خود در طول تمام سال های گذشته خود رسیده و پیش بینی می‌شود که تحریم های نفتی در سال آینده هم ادامه داشته باشد. بر اساس گزارشی که صندوق بین‌المللی پول در اوایل آبان امسال منتشر کرد، میزان صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی (تقریباً معادل ۱۳۹۹ شمسی)  از ۵۰۰ هزار بشکه در روز فراتر نخواهد رفت. این آمارها به خوبی نشان می دهد که منابع ارزی مورد نیاز کشور باید از راهی غیراز فروش نفت خام حاصل شود و توسعه صادرات سایر بخش ها جدی تر از گذشته دنبال شود. با این وجود برخی از منابع  آگاه، از دست دادن بازارهای صادراتی غرب کشور خبر می دهند.

 همین چند وقت پیش بود که حمید حسینی رییس اتاق مشترک ایران و عراق گفت به دلیل تحریم ها صادرات بخش های دولتی به عراق به شدت کاهش پیدا کرده است. اما گویا تحریم تنها مشکل بازارهای صادراتی ایران نیست.  آنگونه که  معاون وزیر نفت اعلام کرده همسایگان شرقی هم نسبت به کیفیت فرآورده های صادراتی ایران شکایت دارند. زمانی نیا اما در حالی نسبت به از دست دادن بازارهای این کشور ابراز نگرانی کرده بود که بر اساس آمار اعلامی از طرف مدیر عامل بورس انرژی  اعلام کرده در طول پنج ماه گذشته (مرداد تا پایان آذر) حدود ۱.۷ میلیارد دلار فرآورده از طریق بورس صادر شده است . صادراتی که اگر فکری به حال بهبود کیفیت آنها نشود، بدون شک خیلی زود  از دست خواهد رفت.

رضا پدیداررییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اما در اینباره به خبرگزاری بازار می‌گوید: تاکنون هیچ شکایتی در این رابطه به گوش او نرسیده است. به گفته او، تمامی فرآورده‌های صادراتی همچون نفت سفید، بنزین و گازوییل بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود.

اما شرایط برای نفت کوره به خوبی سایر محصولات نیست . پدیدار می‌گوید: بر اساس قوانین سازمان دریانوردی (IMO) گوکرد موجود در نفت کوره باید کمتر از ۰.۵ درصد باشد در حالیکه این شاخص در تولیدات ایران حدود ۲ درصد گزارش شده است و تولید کنندگان این محصول موظف به رعایت این استاندارد تا پیش از سال ۲۰۲۰ بودند.  

کد خبر: ۲٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha