۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
افزایش تجارت ایران و ترکمنستان به یک میلیارد در آینده نزدیک
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

افزایش تجارت ایران و ترکمنستان به یک میلیارد در آینده نزدیک

بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشورمان از رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کالا از مسیر ایران در ۷ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: حجم تجارت ایران و ترکمنستان در آینده نزدیک به یک میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش بازار، مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از نمایشگاه "ایران پروژه" در کشور ترکمنستان، اظهار داشت: در کنار برگزاری ۱۷ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، نمایشگاه ایران پروژه هم امروز با حضور مقامات ترکمنستان و سفرای کشورهای مختلف حاضر در ترکمنستان و اعضای کابینه دولت ترکمنستان، فعالین بخش خصوصی و شرکت‌های ترکمنستانی افتتاح شد. این پروژه با حضور ۹۴ شرکت ایرانی و بیش از ۳۰۰ تاجر و فعال اقتصادی امروز آغاز شد. یکی از تمایزهای این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه ها، حضور شرکت‌های دانش بنیان بود. ۱۵ شرکت دانش بنیان فعال در بازار ترکمنستان یا مستعد برای فعال شدن در بازار در این نمایشگاه حاضر هستند.

وی افزود: امروز میزان تجارت ما با ترکمنستان به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به ۲ سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته اما این عدد، عدد قابل قبولی نیست. امروز هم در مذاکره با رئیس جمهور ترکمنستان هم به این موضوع اشاره شد که ما با استعدادی که در طرف ایرانی وجود دارد و مرز گسترده ای که بین ترکمنستان و ایران وجود دارد، هم مرز خشکی و هم مرز آبی، این عدد به سرعت می‌تواند افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز شرکت‌های که حاضر بودند، عمدتا بخش حمل و نقل جاده ای، دریایی و ریلی بودند. برخی از شرکت‌ها در حوزه خدمات فنی و مهندسی هستند که آماده‌اند تا محصولات و خدمات خود را صادر کنند.

بذرپاش اعلام کرد: در همین کمیسیون مشترک یک قرارداد با ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برای عملیات احداث ۲۴۲ کیلومتر راه با وزارت مربوطه در ترکمنستان منعقد خواهد شد. مذاکرات مقدماتی آن به اتمام رسیده است. ادامه این پروژه را هم از رئیس جمهور ترکمنستان خواستم که به شرکت‌های ایرانی بدهد و هم در کمیسیون مشترک در دستور کارمان است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: این اتفاق خوبی است؛ حضور شرکت‌های ایران در خدمات فنی و مهندسی بازار ترکمنستان گواه رشد شرکت‌های ایرانی است که الحمدالله به راحتی در بازارهای منطقه حاضر می‌شوند و پروژه‌ها را می‌گیرند و محصولات آنها در حال تبدیل به محصولات صادرات پایه است. شرکت‌های ایرانی هم کیفیت بازارهای منطقه را مد نظر دارند و هم در حوزه قیمتی سعی می‌کنند رقابت‌پذیر باشند که این نشان از استعداد خوب شرکت‌های ایرانی دارد.

بذرپاش ادامه داد: مسئول هم تراز بنده که رئیس کمیسیون مشترک طرف ترکمنستان است که وزیر امور خارجه این کشور هم هست، اشاره کرد که در این چند سال، همچین نمایشگاهی با همچین کیفیتی در ترکمنستان برگزار نشده است. البته نمایشگاه به خودی خود، اهمیتی ندارد و تنها زمانی مهم است که به معرفی ظرفیت‌های کشور و معرفی شرکت‌های ایرانی کمک کند.

وی افزود: الحمدالله اتفاق خوبی بود. ان‌شاءالله با تصمیماتی که در کمیسیون مشترک از بعد از ظهر امروز اتخاذ خواهد شد و فردا هم ادامه خواهد داشت، رشد و توسعه هرچه بیشتر شرکت‌های ایرانی در بازار ترکمنستان رقم بخورد. البته کمیسیون مشترک ایران از دو روز قبل آغاز شده و تیم‌های کارشناسی مشغول کار بودن. اسناد لازم برای مذاکرات نهایی تقریبا آماده شده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ترکمنستان هم در کریدور شمال-جنوب و هم در کریدور شرق-غرب با ما تعریف می‌شود. یعنی به لحاظ ترانزیتی، این کشور برای ما اهمیت راهبردی دارد. حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز خاکی و حدود ۲۰۰ کیلومتر مرز آبی، عدد کمی برای تعریف و اجرای پروژه‌های راهبردی اقتصادی نیست. ترکمنستان برای ایران بسیار مهم است؛ فارق از بازار، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب برای ما ترکمنستان دارای اهمیتی بیش از پیش می‌کند. باید تمام توان خود را به خرج دهیم تا در این بازار حضور خوبی داشته باشیم.

بذرپاش گفت: حضرت آقا هم در تعبیری که به کار بردند در روابط ایران و ترکمنستان، تعبیر «خویشاوندی» را استفاده کردند. ترکمنستان کشوری است که ما می‌توانیم خیلی بهتر از گذشته در آن حضور داشته باشیم. قرابت دینی، فرهنگی، تمدنی و جغرافیایی باید به ما کمک کند که شرکت‌های ایرانی بیش از پیش در این بازار حضور داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی درباره تعیین تعداد پروازها میان ایران و ترکمنستان گفت: رئیس سازمان هواپیمایی مامور شد تا با مسئول مربوطه ترکمنستانی بعد از ظهر امروز جلسه ای تشکیل دهند و درباره تعداد پروازها میان دو کشور به توافق برسند. تعیین تعداد پروازها میان دو کشور، یکی از پیش نیازهایی است که باید مرتفع شود که بعد از آن بتوانیم فعالین اقتصادی را تشویق کنیم که به ترکمنستان بیایند و تردد آسانتری داشته باشند. این جزو رئوس اصلی کار ماست که بتوانیم پروازها را بیتش کنیم که فعالین اقتصادی بتواندد راحت تر تردد کنند.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha