۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
«سفرهای استانی» گوی و میدان مدیران سمنانی | شطرنج توسعه بر محور زیرساخت ها
بازار گزارش می‌دهد؛

«سفرهای استانی» گوی و میدان مدیران سمنانی | شطرنج توسعه بر محور زیرساخت ها

سمنان- استان سمنان در آستانه سفر دوم هیئت دولت قرار دارد سفری که به عقیده کارشناسان می‌تواند با محوریت اتمام پروژه‌های نیمه تمام برگزار شود.

بازار، گروه استان‌ها؛ ۱۳ آبان سال ۱۴۰۰ استان سمنان برای نخستین بار میزبان سفر استانی هیئت دولت سیزدهم بود سفری که به عقیده مسئولان بیشتر حال محور آب توسعه عمرانی و همچنین رفع مشکلات ضروری مردم می گذشت.

حالا استان سمنان در آستانه دومین سفر هیئت دولت قرار دارد سفری که به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام باشد تا شاهد توسعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی باشیم. در این گزارش تلاش داریم تا در گفتگو با کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به مهمترین موضوعات و اولویت های استان سمنان در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان سمنان بپردازیم و لذا از آنجا که این موضوعی بسیط است، گزارش در دو بخش ارائه خواهد شد که بخش نخست آن را امروز مطالعه می کنید.

فرصت طلایی نیمه تمام ها

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه سفر دور دوم بهترین فرصت برای اتمام نیمه تمام ها است، گفت: اگر بتوانیم اعتبارات عمرانی خوبی را برای اتمام طرح های نیمه تمام اقتصادی و عمرانی استان شامل راهسازی، طرح های عمرانی، ورزشی، بهداشت و درمان و آب و فاضلاب و ... جذب کنیم، بخش مهمی از دغدغه های استان رفع خواهد شد.

حیدری کارشناس کشاورزی: باغداری ما از یک سو توسط سرمایه زدگی و از سوی دیگر با مشکلات تامین آب و خشکسالی و فقدان بازار و ... دست و پنجه نرم می کند

حسن همتیان با بیان اینکه طرح های نیمه تمام بسیاری در استان سمنان وجود دارد که نمونه کوچک آنها راه هایی هستند که آینده توسعه اقتصادی استان را می سازند، تاکید کرد: محور فیروزکوه سمنان، دامغان به گلوگاه و سپس جندق، مسیر شاهرود به اینچه برون از طریق ریل و راه آهن و ... از جمله مهمترین طرح هایی هستند که استان را به سمت توسعه هول خواهند داد.

وی با بیان اینکه طرح های انتقال آب و همچنین فاضلاب و پسابی در استان سمنان وجود دارد که نزدیک به دو دهه است کلنگ زنی آن می گذرد اما هرگز به بهره برداری که باید و شاید نرسیده است، افزود: یکی از مهمترین بخش های طرح های نیمه تمام استان در سفر دوم هیات دولت، می بایست مقوله آب و فاضلاب باشد.

«سفرهای استانی» گوی و میدان مدیران سمنانی | شطرنج توسعه بر محور زیرساخت ها

طرح هایی که وضعیت خوبی ندارند

این صاحب نظر مسائل اقتصادی با بیان اینکه استان سمنان به لحاظ طرح های نیمه تمام وضعیت خوبی ندارد، گفت: هنوز ورزشگاه هایی که در دولت اول احمدی نژاد کلنگ زنی شده اند در شهرستان های شاهرود، گرمسار و دامغان افتتاح نشده و مردم از بهره گیری آنها بی بهره هستند و این نشان می دهد که سمنان در طرح های نیمه تمام یدی طولا دارد.

همتیان انتقال آب قطری را دیگر طرح نیمه تمام استان سمنان دانست و تاکید کرد: ۱۷ سال قبل برای این طرح ۲۳ میلیارد تومان هزینه شد و با پیشرفت ۹۶ درصدی متوقف شد، این موضوع در کنار فاضلاب شاهرود یا تصفیه خانه سمنان که دو دهه از آنها می گذرد، بیانگر وضعیت نا مساعد استان سمنان در مقوله نیمه تمام ها دارد.

کشاورزی و روستا مورد توجه باشد

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، خواستار توجه جدی هیات دولت به مقوله آب و کشاورزی و همچنین توجه جدی به روستاهای استان شد و گفت: کشاورزی در استان سمنان کم کم رو به نابودی گذاشته و اگر دولت کاری برای این موضوع نکند در سال های اخیر با مشکل روبرو خواهیم شد.

کریمی کارشناس: اگر بتوانیم اعتبارات سفر استانی را صرف زیرساخت های جذب سرمایه گذاری کنیم به مراتب بهتر از این است که ۱۱ هزار فقره وام ۱۵ میلیون تومانی به مردم بدهیم

فریدون حیدری با بیان اینکه نباید مسئولان ما در سایه افزایش ۱۸ درصدی خرید تضمینی گندم بخوابند چرا که این ملاکی برای تولیدات کشاورزی و باغداری استان نیست، بیان کرد: در وهله اول کشاورز مجبور است گندم خود را به دولت بفروشد چرا که در زمان دروی محصول حتی اجازه انتقال گندم بین شهرهای استان هم وجود ندارد در ثانی در همین استان سالانه ۱۴۰ هزار تن گندم کشت می شد امروز رسیدن به ۷۰ هزار تن برایمان موفقیت چشم گیر است!

وی با بیان اینکه باغداری ما از یک سو توسط سرمایه زدگی و از سوی دیگر با مشکلات تامین آب و خشکسالی و فقدان بازار و ... دست و پنجه نرم می کند، افزود: ما با داشتن دو فرودگاه با مرزهوایی نتوانسته ایم صادراتی داشته باشیم که کشاورز به تولید دلگرم باشد لذا نخستین نگاه هیات دولت در این سفر در کنار آب و مسائل عمرانی باید مقوله کشاورزی باشد زیرا تا حدودی وضعیت صنعت و گردشگری ما خوب است.

وضعیت وخیم روستاها

این صاحب نظر مسائل اقتصادی و کشاورزی با بیان اینکه وضعیت در روستاهای استان سمنان بسیار بد است در نتیجه توجه دولت در سفر دوم هیات دولت سیزدهم می بایست به روستاها باشد، گفت: امروز در روستاهای استان به اندازه یک تیم فوتبال هم جوان پیدا نمی شود و این نتیجه بی توجهی به روستاهای استان در سی سال اخیر است.

حیدری با بیان اینکه سیاست های ما سبب نابودی اقتصاد روستایی شده است، بیان کرد: جوان ما در روستا تقریباً کاری ندارد که بتواند زندگی خودش را بچرخاند را که نه دامداری و نه کشاورزی دیگر صرفه اقتصادی ندارد امروز شاهد هستیم که حتی دامداران خرد ما هم در تامین علوفه و نهاده ها با مشکل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه مهاجرت وسیع آشکار و پنهان بزرگترین تهدیدی است که روستاهای استان سمنان را به خود مشغول کرده است، ابراز کرد: مشکل ما زمانی حل می شود که اقتصاد روستایی قوی داشته باشیم اما امروز شاهد هستیم که روستاها در افول قرار دارند و دولت تنها به مردم روستایی استان وام می دهد!

«سفرهای استانی» گوی و میدان مدیران سمنانی | شطرنج توسعه بر محور زیرساخت ها

زیرساخت ها تقویت شود

دیگر موضوعی که کارشناسان به آن اذعان دارند حمایت از بخش خصوصی در استان سمنان است یک کارشناس مسائل تولید در گفتگو با خبرنگار بازار، عقیده دارد: سفر دور اول استانی هیات دولت هر قدر به مسائل عمرانی و آب و مسائل ضروری استان مانند بهداشت و درمان و راه و تسهیلات کارگشایی مردم و ... اختصاص داشت، می بایست نگاه تخصصی به تولید و سرمایه گذاری داشته باشد.

محمد کریمی با بیان اینکه امروز تقویت زیرساخت های مرتبط با سرمایه پذیری از جمله پساب، انرژی خورشیدی، بخش خصوصی، احیای واحد های راکد باقی مانده در استان با جذب سرمایه های جدید و توسعه فناوری و دانش بنیان ها و ... مهمترین نیازهای استان هستند که در سفرهای استانی می توان اعتبارات خوبی برایشان جذب کرد.

کریمی کارشناس: اگر هنور نیروگاه و تصفیه خانه و ورزشگاه ما هستند که بعد از سه رئیس جمهور و پنج دولت افتتاح نشده نشان می دهد که از سفرهای مشابه نتوانسته ایم به درستی بهره گیری کنیم

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم اعتبارات سفر استانی را صرف زیرساخت های جذب سرمایه گذاری کنیم به مراتب بهتر از این است که ۱۱ هزار فقره وام ۱۵ میلیون تومانی به مردم بدهیم، افزود: نگاه ما باید کلان تر باشد و از این فرصت ها به درستی بهره گیری کنیم.

سرمایه گذاری اهمیت دارد

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر هنور نیروگاه و تصفیه خانه و ورزشگاه ما هستند که بعد از سه رئیس جمهور و پنج دولت افتتاح نشده نشان می دهد که از سفرهای مشابه نتوانسته ایم به درستی بهره گیری کنیم، بیان کرد: امیدواریم که در این سفر نسبت به احصای نقاطی که بیشترین منفعت را در زمینه جذب سرمایه گذار و بهینه سازی زیرساخت های توسعه ای دارند، تلاش شده باشد.

کریمی با بیان اینکه در این نوع سفرها از قبل می بایست مسائل احصا شود و همچنین تلاش کرد تا از ظرفیت دانشگاه ها برای برنامه ریزی سفر بهره گیری کرد، گفت: تولید و بخش خصوصی باید یکی از مهمترین محورهای سفر دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی به سمنان باشد.

در نهایت باید گفت آب، عمران و کشاورزی در کنار توسعه زیرساخت های سرمایه گذاری و تولید به زعم کارشناسان از مهمترین موضوعاتی هستند که باید در سفر دوم رئیس جمهور به استان سمنان مد نظر باشد همچنین باید به تکمیل طرح های نیمه تمام نیز توجه داشت در گزارش بعد به مقوله مطالبات مردم در بخش های گردشگری، زیرساختی، عمرانی و راه و شهرسازی و ... می پردازیم.

کد خبر: ۲۵۶٬۰۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha