۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
۷۶۷۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط اتاق تعاون در حال ساخت است
رییس اتاق تعاون ایران:

۷۶۷۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن توسط اتاق تعاون در حال ساخت است

رییس اتاق تعاون ایران گفت: عملیات اجرایی ساخت هفت‌هزار و ۶۷۰ واحد نهضت ملی مسکن در پنج استان سمنان، یزد، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آغاز شده است.

به گزارش بازار، بهمن عبداللهی امروز (چهارشنبه) در نشست بررسی پیشرفت پروژه های نهضت مسکن ملی در اتاق های تعاون سراسر کشور اظهار داشت: سال گذشته در تفاهمنامه با وزارت راه و شهرسازی، مقرر شد ساخت ۲۰۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن توسط این اتاق انجام شود.

وی افزود: به‌این منظور ٢۵٠ هزار نفر در سامانه اتاق تعاون برای مسکن ثبت نام کردند تا واحدها پس از ساخت تحویل آنان شود.

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه ساخت مسکن در پنج استان پیشرفت خوبی داشته است، گفت: اراضی توسط وزارت راه و شهرسازی در اختیار اتاق های تعاون در استان ها قرار گرفته است و در بعضی از استان ها شاهد پیشرفت ۴۵ تا ۶۰ درصدی ساخت مسکن هستیم.

وی بیان‌داشت: این واحدهای مسکونی در استان های البرز با ٨٠٠ واحد، سمنان با ٣٠٠ واحد، استان یزد با ٢ هزار واحد، سیستان و بلوچستان با چهار هزار واحد و خراسان جنوبی با ۵۷۰ واحد در حال ساخت است که امیدواریم از اواخر امسال تا پایان نیمه نخست سال آینده بخشی از این پروژه ها تحویل شود.

عبداللهی اضافه‌کرد: همچنین به‌منظور سرعت بخشی به ساخت مسکن در استان ها، با اهتمام وزارت راه و شهرسازی یک واحد فنی و مهندسی در اتاق تعاون ایجاد شده است که در آن متخصصان و کارشناسان از وزارت راه و شهرسازی نیز حضور دارند. در این راستا، پیش‌نویس قرارداد و آیین‌نامه‌ها تدوین شده است.

وی از تشکیل بانک اطلاعاتی پیمانکاران و سازندگان مسکن خبر داد و گفت: یکی از کارهای خوبی که در اتاق تعاون انجام شد تهیه بانک اطلاعات از سازندگان مسکن بود، در همین راستا فراخوان عمومی صادر شد، تعداد زیادی از شرکت های عمرانی، اتحادیه ها و تعاونی های مسکن شناسایی و فهرست شدند که جزو شرکت های برتر در کشور هستند.

رییس اتاق تعاون ایران عنوان‌کرد: این بانک اطلاعاتی کمک می‌کند تا در استان‌ها برای ساخت مسکن، معطل انتخاب پیمانکاران نباشیم و با برگزاری مناقصه در شرایط رقابتی عادلانه پیمانکار با صلاحیت و اهلیت را انتخاب کنیم، زیرا یکی از مشکلات در نیمه کار ماندن پروژه‌ها، عدم صلاحیت، اهلیت و توانایی پیمانکاران است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای اجرای پروژه های مسکن ملی از سوی اتاق تعاون آماده شده است، گفت: قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن را وزارت راه و شهرسازی تعیین شده یا از طریق شورای عالی مسکن در استان ها انجام می‌شود؛ از این رو اتاق تعاون در تعیین قیمت ها برای پیمانکاران دخالتی ندارد.

رییس اتاق تعاون ایران گفت: شرط ما با پیمانکاران این است که بر اساس شرایط این ٢ مرجع قیمت‌گذاری، پروژه ها را از ۱۸ ماه تا ٢ سال تکمیل کرده و تحویل دهند، ضمن اینکه در طول این مدت زمان هر گونه تغییرات قیمتی نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی اعمال می شود.

وی با بیان اینکه اتاق تعاون مسوولیتی در آماده سازی زمین های نهضت ملی مسکن ندارد، گفت: از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده ایم که زمین های آماده سازی شده را در اختیار این اتاق قرار دهد، زیرا زمین های خام با داشتن هزینه‌های آماده‌سازی، از سرعت طرح می کاهد و مشکلاتی را برای پیمانکاران ایجاد می کند.

عبداللهی تاکید کرد: هر اتحادیه ای که توانمندی اجرای پروژه مسکن ملی را داشته باشد می تواند اعلام آمادگی کند، ضمن اینکه اولویت ما استفاده از تعاونی و اتحادیه های مسکن است و در صورتی که اتحادیه ها آمادگی نداشته باشند از ظرفیت سایر پیمانکاران بومی بهره خواهیم برد.

به گفته وی، اتاق ایران نظارت بر پروژه ها را انجام می دهد و در راستای منافع مردم رفع مشکلات مسکن آنان قدم بر می دارند و این امر را به عنوان یک وظیفه نمی داند، بلکه یک کار خیرخواهانه تلقی می کند.

کد خبر: ۲۵۵٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha